Camping Forum - Din campingplats på nätet

Full Version: Bättre grövre 12 voltsmatning från bil till vagn....
Detta är en förenklad verision av forumet. Visa full verision i original format.
Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
(2020-03-30, 09:03)apersson850 Skrev: [ -> ]Släpvagnsuttag enligt ISO 11446 (13-poliga) är konstruerade för 2,5 mm² kabel i de stift som används till spänningsmatning. Övriga är konstruerade för 1,5 mm². Vilken ström de är dimensionerade för vet jag inte. Jag har inte själva standarden. Men arean säger ju en del.

Strömvärdet för 16 mm², vid öppen förläggning, är 100 A. För 2,5 mm² är det 32 A.
Arean 12 mm² "finns inte" som installationskabel. Det är någon udda dimension. 5 mm² finns normalt inte den heller, utan det är 6 mm² som gäller där.
Med tanke på att laddning av ett batteri som är hårt nedgånget kan pågå ett bra tag, inte bara några minuter, är det oklokt att säkra uttaget med mer än 30 A. Min bil har 15 A säkring på 12 V matningen.
Arean 12 mm² "finns inte"....
Jag skalade kabeln o mätte koppardiametern med skjutmått och fick den till 5 mm. Räkna är jag värdelös på så det var brorsan som fick det till 12 kvadrat.
Den blå kabeln har ingen som helst märkning vad jag kan se. Den "blev över" en gång när min elektrikerkompis som brukade jobba o bygga om ställverk mm, o då gick det väl åt rejäla mängder sån nolla-kabel. Knepigt att det inte står nåt på den, helt slät.
Kabel som kabel, men undrar om inte grundregeln stämmer bättre vid val av kabel.
Först får man väl skilja på Likström som kräver grövre kabel mot vad som krävs för Växelström.
Sedan så är 12 mm2 kabel vanlig vid installationer som kraft och styrkabel i lyftanordningar, traverser, kranar både i torra, fuktiga och våta miljöer sam även utomhus.

Att förminska anslutningen brukar gå bra med typ stiftkontakter (som tipsat om tidigare av Anden tror jag), de vanliga upp till 6 mm2 och oisolerade upp till 32 mm2.

Men ett egen kopplingsanordning typ 3 polig slävagnaskontakt eller en från tyngre fordon en knivkontakt är nog mer lämplig än att pula in kabeln i befintlig kontak.
(2020-03-30, 10:03)apersson850 Skrev: [ -> ]Jo, men antingen är det så att man har en hög ström under längre tid, och då vill få ner spänningsfallet. Eller så är det så att efter en förhållandevis kort tid går strömmen ned, och med den spänningsfallet.
Är det förstnämnda sant behöver man kunna överföra en rejäl ström under längre tid, genom hela kedjan. Är det istället det andra som är sant behöver man inte grövre kabel än exempelvis 2,5 mm².
Jag kör med 2,5 mm² till min batteriladdning från bilen. Bilen ger ju inte mer än 15 A ändå. För övrigt har vagnen solceller på taket och, om det finns risk att det behövs, ett elverk i gasolkofferten.

För att få lite perspektiv på det hela kan man se att i min XC70 är säkringen mellan batteri och startmotor samt generator på 150 A.
"Bilen ger ju inte mer än 15 A ändå." ?
Generatorn ger väl över 100 ampere?
(2020-03-30, 11:03)Hagbard Skrev: [ -> ]Kabel som kabel, men undrar om inte grundregeln stämmer bättre vid val av kabel.
Först får man väl skilja på Likström som kräver grövre kabel mot vad som krävs för Växelström.
Sedan så är 12 mm2 kabel vanlig vid installationer som kraft och styrkabel i lyftanordningar, traverser, kranar både i torra, fuktiga och våta miljöer sam även utomhus.

Att förminska anslutningen brukar gå bra med typ stiftkontakter (som tipsat om tidigare av Anden tror jag), de vanliga upp till 6 mm2 och oisolerade upp till 32 mm2.

Men ett egen kopplingsanordning typ 3 polig slävagnaskontakt eller en från tyngre fordon en knivkontakt är nog mer lämplig än att pula in kabeln i befintlig kontak.
3-polig släpvagnskontakt? Det lät intressant... Det är ju det här med kontakten som känns lite hopplöst. Enklast vore kanske att sätta dit en europakontakt för 400 volt. Den dan jag ev säljer vagnen tar jag bort det här extra arret.
Hittade en sån här, hane. Men det står inget om hur grov kablar den klarar....
https://24v.nu/butik/kontakter-kablar-el...p-3-polig/
(2020-03-30, 11:03)Ljusne-Håkan Skrev: [ -> ]
(2020-03-30, 09:03)apersson850 Skrev: [ -> ]Släpvagnsuttag enligt ISO 11446 (13-poliga) är konstruerade för 2,5 mm² kabel i de stift som används till spänningsmatning. Övriga är konstruerade för 1,5 mm². Vilken ström de är dimensionerade för vet jag inte. Jag har inte själva standarden. Men arean säger ju en del.

Strömvärdet för 16 mm², vid öppen förläggning, är 100 A. För 2,5 mm² är det 32 A.
Arean 12 mm² "finns inte" som installationskabel. Det är någon udda dimension. 5 mm² finns normalt inte den heller, utan det är 6 mm² som gäller där.
Med tanke på att laddning av ett batteri som är hårt nedgånget kan pågå ett bra tag, inte bara några minuter, är det oklokt att säkra uttaget med mer än 30 A. Min bil har 15 A säkring på 12 V matningen.
Arean 12 mm² "finns inte"....
Jag skalade kabeln o mätte koppardiametern med skjutmått och fick den till 5 mm. Räkna är jag värdelös på så det var brorsan som fick det till 12 kvadrat.
Den blå kabeln har ingen som helst märkning vad jag kan se. Den "blev över" en gång när min elektrikerkompis som brukade jobba o bygga om ställverk mm, o då gick det väl åt rejäla mängder sån nolla-kabel. Knepigt att det inte står nåt på den, helt slät.

Cirkelns yta där R är halva diameter = R x R x pi (där pi räknas som 3,14). 
ex diametern är 5 mm och halva diametern är 2,5 mm vilket blir 2,5 x 2,5 x 3,14 = 19,6 mm2.
Minus luften mellan trådarna kan då vara ett antagande 12 mm2.
Eller ta diametern på varje tråd och dela den gånger antal trådar så kommer man närmast vad gäller Radien.

Men egentligen skit i det, koppla ihop som du tänker men välj en säkring som mer ligger i paritet med vad som max skall levereras från punk A till B och oavsett vad du väljer så kan du få ett spänningesfall i just kopplingen mellan bil och vagn så en säkring på båda sidor är nog att rekomendera. Men själv så skulle jag göra kopplingen så att den bara fungerar då positionsljus och sidomarkeringar lyser på vagnen som styrs av ett litet relä via belysningen från bilen och detta har kanske också en begränsning.
Hittade även "chassiehonan". Det står att den tål 24 A vid 24 V. Kontaktdosa (1 stift, 2 hylsor). Utan att knappt kan räkna alls känns det som att det borde räcka. Om jag använder de två hylsorna till plus och den ensamma stiftet till jord. Själva dragkroken borde väl funka som ytterligare jordning den med? Plus den jordning som sitter i den ordinarie släpvagnskontakten... Den här kontakten kan jag sätta fast på en liten plåt som svetsar fast bredvid dragkroken.
https://24v.nu/butik/kontakter-kablar-el...a-3-polig/
(2020-03-30, 11:03)Ljusne-Håkan Skrev: [ -> ]Hittade även "chassiehonan". Det står att den tål 24 A vid 24 V. Kontaktdosa (1 stift, 2 hylsor). Utan att knappt kan räkna alls känns det som att det borde räcka. Om jag använder de två hylsorna till plus och den ensamma stiftet till jord. Själva dragkroken borde väl funka som ytterligare jordning den med? Plus den jordning som sitter i den ordinarie släpvagnskontakten... Den här kontakten kan jag sätta fast på en liten plåt som svetsar fast bredvid dragkroken.
https://24v.nu/butik/kontakter-kablar-el...a-3-polig/

Lantmännen har en med två stift för 25A och ett stift för 5A.

Hona
https://ehandel.lantmannenmaskin.se/lmma_e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@op.EQ=4806061

Hane

https://ehandel.lantmannenmaskin.se/lmma....eq=799232

Dessa bör väl även Granngården ha.
(2020-03-30, 11:03)Hagbard Skrev: [ -> ]
(2020-03-30, 11:03)Ljusne-Håkan Skrev: [ -> ]
(2020-03-30, 09:03)apersson850 Skrev: [ -> ]Släpvagnsuttag enligt ISO 11446 (13-poliga) är konstruerade för 2,5 mm² kabel i de stift som används till spänningsmatning. Övriga är konstruerade för 1,5 mm². Vilken ström de är dimensionerade för vet jag inte. Jag har inte själva standarden. Men arean säger ju en del.

Strömvärdet för 16 mm², vid öppen förläggning, är 100 A. För 2,5 mm² är det 32 A.
Arean 12 mm² "finns inte" som installationskabel. Det är någon udda dimension. 5 mm² finns normalt inte den heller, utan det är 6 mm² som gäller där.
Med tanke på att laddning av ett batteri som är hårt nedgånget kan pågå ett bra tag, inte bara några minuter, är det oklokt att säkra uttaget med mer än 30 A. Min bil har 15 A säkring på 12 V matningen.
Arean 12 mm² "finns inte"....
Jag skalade kabeln o mätte koppardiametern med skjutmått och fick den till 5 mm. Räkna är jag värdelös på så det var brorsan som fick det till 12 kvadrat.
Den blå kabeln har ingen som helst märkning vad jag kan se. Den "blev över" en gång när min elektrikerkompis som brukade jobba o bygga om ställverk mm, o då gick det väl åt rejäla mängder sån nolla-kabel. Knepigt att det inte står nåt på den, helt slät.

Cirkelns yta där R är halva diameter = R x R x pi (där pi räknas som 3,14). 
ex diametern är 5 mm och halva diametern är 2,5 mm vilket blir 2,5 x 2,5 x 3,14 = 19,6 mm2.
Minus luften mellan trådarna kan då vara ett antagande 12 mm2.
Eller ta diametern på varje tråd och dela den gånger antal trådar så kommer man närmast vad gäller Radien.

Men egentligen skit i det, koppla ihop som du tänker men välj en säkring som mer ligger i paritet med vad som max skall levereras från punk A till B och oavsett vad du väljer så kan du få ett spänningesfall i just kopplingen mellan bil och vagn så en säkring på båda sidor är nog att rekomendera. Men själv så skulle jag göra kopplingen så att den bara fungerar då positionsljus och sidomarkeringar lyser på vagnen som styrs av ett litet relä via belysningen från bilen och detta har kanske också en begränsning.
"Men själv så skulle jag göra kopplingen så att den bara fungerar då positionsljus och sidomarkeringar lyser på vagnen som styrs av ett litet relä via belysningen från bilen och detta har kanske också en begränsning."....
Så vill jag INTE ha, och har det inte nu heller. Så länge bil o vagn är hopkopplade är även batterierna det. När vi står stilla så bidrar även bilens 100 amp startbatteri till TV-tittandet. Att jag skulle vara så glömsk att jag sitter rätt upponer o tittar på TV i flera dar tills även bilbatteriet är så urdraget att det inte går att starta bilen, det finns inte. Jag har ju en voltmätare i vagnen jag ser hela tiden. Det har en annan fördel; om jag stått still en natt och dragit ur en del i vagnen och sen åker en lite kortare sträcka så blir troligen bilens batteri ganska snart fullt. När vi sen stannar fortsätter det att "rinna över" en del ström från bilbatteriet fast generatorn inte snurrar. Och ställer jag ut solcellen så blir även bilbatteriet laddat.
Står vi still mer än en natt så blir det ju vilket fall att vi kopplar av vagnen. Vitsen med att vagnen automatiskt ska kopplas bort när man vrider av nyckeln har jag aldrig fattat. Som det är nu går en avsäkrad tåt direkt från batteriet längst bak i bilen direkt till släpvagnskontakten.

Nej, 12 mm² finns inte som installationskabel, skrev jag. I speciella branscher har man ibland sina egna påhitt.

Om diametern på kabeln är 5 mm är den på 20 mm². Om det då är en flertrådig kabel blir det lite luft mellan kardelerna, så kanske den är på 16 mm² koppararea, då.

Om det sen är likström eller växelström (50 Hz) spelar ingen roll. Vid de frekvenserna behandlas likström och växelström (RMS) lika. Det är istället spänningens värde som gör att man får beakta spänningsfallet i högre eller mindre grad.

Förminska anslutningar kan man göra. Men själva anslutningen måste klara av den ström man ska dra igenom, annars blir det varmt. Speciellt i delbara don som används i den miljö som släpvagnskontakter gör, där de ofta inte fungerar bra ens till att driva små laster som bromsljuset.

Min bil ger 15 A på det ständigt spänningsförande stiftet i släpvagnsuttaget av den enkla anledningen att det är säkrat med 15 A. Att generatorn kan ge runt 150 A (beroende på modell) är en annan sak. De hamnar inte i släpvagnsuttaget allihop.

Det står i alla fall att den trepoliga som Håkan hittade klarar 24 A. Men det innebär ju inte 16 mm², så förmodligen går de inte in som de är.
Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9