(2020-03-30, 09:03)apersson850 Skrev: [ -> ]Släpvagnsuttag enligt ISO 11446 (13-poliga) är konstruerade för 2,5 mm² kabel i de stift som används till spänningsmatning. Övriga är konstruerade för 1,5 mm². Vilken ström de är dimensionerade för vet jag inte. Jag har inte själva standarden. Men arean säger ju en del.
Strömvärdet för 16 mm², vid öppen förläggning, är 100 A. För 2,5 mm² är det 32 A.
Arean 12 mm² "finns inte" som installationskabel. Det är någon udda dimension. 5 mm² finns normalt inte den heller, utan det är 6 mm² som gäller där.
Med tanke på att laddning av ett batteri som är hårt nedgånget kan pågå ett bra tag, inte bara några minuter, är det oklokt att säkra uttaget med mer än 30 A. Min bil har 15 A säkring på 12 V matningen.
Arean 12 mm² "finns inte"....
Jag skalade kabeln o mätte koppardiametern med skjutmått och fick den till 5 mm. Räkna är jag värdelös på så det var brorsan som fick det till 12 kvadrat.
Den blå kabeln har ingen som helst märkning vad jag kan se. Den "blev över" en gång när min elektrikerkompis som brukade jobba o bygga om ställverk mm, o då gick det väl åt rejäla mängder sån nolla-kabel. Knepigt att det inte står nåt på den, helt slät.
Kabel som kabel, men undrar om inte grundregeln stämmer bättre vid val av kabel.
Först får man väl skilja på Likström som kräver grövre kabel mot vad som krävs för Växelström.
Sedan så är 12 mm2 kabel vanlig vid installationer som kraft och styrkabel i lyftanordningar, traverser, kranar både i torra, fuktiga och våta miljöer sam även utomhus.
Att förminska anslutningen brukar gå bra med typ stiftkontakter (som tipsat om tidigare av Anden tror jag), de vanliga upp till 6 mm2 och oisolerade upp till 32 mm2.
Men ett egen kopplingsanordning typ 3 polig slävagnaskontakt eller en från tyngre fordon en knivkontakt är nog mer lämplig än att pula in kabeln i befintlig kontak.
(2020-03-30, 11:03)Hagbard Skrev: [ -> ]Kabel som kabel, men undrar om inte grundregeln stämmer bättre vid val av kabel.
Först får man väl skilja på Likström som kräver grövre kabel mot vad som krävs för Växelström.
Sedan så är 12 mm2 kabel vanlig vid installationer som kraft och styrkabel i lyftanordningar, traverser, kranar både i torra, fuktiga och våta miljöer sam även utomhus.
Att förminska anslutningen brukar gå bra med typ stiftkontakter (som tipsat om tidigare av Anden tror jag), de vanliga upp till 6 mm2 och oisolerade upp till 32 mm2.
Men ett egen kopplingsanordning typ 3 polig slävagnaskontakt eller en från tyngre fordon en knivkontakt är nog mer lämplig än att pula in kabeln i befintlig kontak.
3-polig släpvagnskontakt? Det lät intressant... Det är ju det här med kontakten som känns lite hopplöst. Enklast vore kanske att sätta dit en europakontakt för 400 volt. Den dan jag ev säljer vagnen tar jag bort det här extra arret.
(2020-03-30, 11:03)Ljusne-Håkan Skrev: [ -> ] (2020-03-30, 09:03)apersson850 Skrev: [ -> ]Släpvagnsuttag enligt ISO 11446 (13-poliga) är konstruerade för 2,5 mm² kabel i de stift som används till spänningsmatning. Övriga är konstruerade för 1,5 mm². Vilken ström de är dimensionerade för vet jag inte. Jag har inte själva standarden. Men arean säger ju en del.
Strömvärdet för 16 mm², vid öppen förläggning, är 100 A. För 2,5 mm² är det 32 A.
Arean 12 mm² "finns inte" som installationskabel. Det är någon udda dimension. 5 mm² finns normalt inte den heller, utan det är 6 mm² som gäller där.
Med tanke på att laddning av ett batteri som är hårt nedgånget kan pågå ett bra tag, inte bara några minuter, är det oklokt att säkra uttaget med mer än 30 A. Min bil har 15 A säkring på 12 V matningen.
Arean 12 mm² "finns inte"....
Jag skalade kabeln o mätte koppardiametern med skjutmått och fick den till 5 mm. Räkna är jag värdelös på så det var brorsan som fick det till 12 kvadrat.
Den blå kabeln har ingen som helst märkning vad jag kan se. Den "blev över" en gång när min elektrikerkompis som brukade jobba o bygga om ställverk mm, o då gick det väl åt rejäla mängder sån nolla-kabel. Knepigt att det inte står nåt på den, helt slät.
Cirkelns yta där R är halva diameter = R x R x pi (där pi räknas som 3,14).
ex diametern är 5 mm och halva diametern är 2,5 mm vilket blir 2,5 x 2,5 x 3,14 = 19,6 mm2.
Minus luften mellan trådarna kan då vara ett antagande 12 mm2.
Eller ta diametern på varje tråd och dela den gånger antal trådar så kommer man närmast vad gäller Radien.
Men egentligen skit i det, koppla ihop som du tänker men välj en säkring som mer ligger i paritet med vad som max skall levereras från punk A till B och oavsett vad du väljer så kan du få ett spänningesfall i just kopplingen mellan bil och vagn så en säkring på båda sidor är nog att rekomendera. Men själv så skulle jag göra kopplingen så att den bara fungerar då positionsljus och sidomarkeringar lyser på vagnen som styrs av ett litet relä via belysningen från bilen och detta har kanske också en begränsning.
Hittade även "chassiehonan". Det står att den tål
24 A vid 24 V. Kontaktdosa (1 stift, 2 hylsor). Utan att knappt kan räkna alls känns det som att det borde räcka. Om jag använder de två hylsorna till plus och den ensamma stiftet till jord. Själva dragkroken borde väl funka som ytterligare jordning den med? Plus den jordning som sitter i den ordinarie släpvagnskontakten... Den här kontakten kan jag sätta fast på en liten plåt som svetsar fast bredvid dragkroken.
https://24v.nu/butik/kontakter-kablar-el...a-3-polig/
Nej, 12 mm² finns inte som installationskabel, skrev jag. I speciella branscher har man ibland sina egna påhitt.
Om diametern på kabeln är 5 mm är den på 20 mm². Om det då är en flertrådig kabel blir det lite luft mellan kardelerna, så kanske den är på 16 mm² koppararea, då.
Om det sen är likström eller växelström (50 Hz) spelar ingen roll. Vid de frekvenserna behandlas likström och växelström (RMS) lika. Det är istället spänningens värde som gör att man får beakta spänningsfallet i högre eller mindre grad.
Förminska anslutningar kan man göra. Men själva anslutningen måste klara av den ström man ska dra igenom, annars blir det varmt. Speciellt i delbara don som används i den miljö som släpvagnskontakter gör, där de ofta inte fungerar bra ens till att driva små laster som bromsljuset.
Min bil ger 15 A på det ständigt spänningsförande stiftet i släpvagnsuttaget av den enkla anledningen att det är säkrat med 15 A. Att generatorn kan ge runt 150 A (beroende på modell) är en annan sak. De hamnar inte i släpvagnsuttaget allihop.
Det står i alla fall att den trepoliga som Håkan hittade klarar 24 A. Men det innebär ju inte 16 mm², så förmodligen går de inte in som de är.