Camping Forum - Din campingplats på nätet

Full Version: Bättre grövre 12 voltsmatning från bil till vagn....
Detta är en förenklad verision av forumet. Visa full verision i original format.
Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
(2020-03-30, 18:03)Kullke Skrev: [ -> ]Orsaken att jag skrev 100A säkring är att man ska ha så liten säkring som möjligt utan att den går när den inte ska göra det, när man kopplar ihop två halvtomma batteri med ett fullladdat +en generator på över 100A går det en ganska stor ström i början.
Det ser man när man ger starthjälp med startkablar till en bil med tomt batteri.

Jag satte dit ett AGM-startbatteri som "bodelsbatteri" i campingbilen och drog grova kablar mellan från startbatteriet (ca 2 * 2,5 meter). Vill minnas att jag drog 32 mm2 kablar och satte 50 A maxisäkringar i nära anslutning till respektive batteri. Innan jag skaffade kompressor kylboxen använde jag en energislukande termoelektrisk kylbox (40W kontinuerli drift) som jag kopplade till "bodelsbatterit" via en spänningsvakt. Vid mina långresor brukade spänningsvaken bryta strömen till kylboxen under tidig morgon. Därefter laddades batteriet när jag körde under dagen. Jag hade redan från början kopplat "bodelsbatteriet" via ett 120A skiljerekä. Vid senare tillfälle, efter att startbatteriet hade dragits ut så mycket att bilen inte gick att starta, satte jag också dit en "startknapp" för att kunna koppla ihop batterierna för att erhålla starthjälp från "bodelsbatteriet" vid behov. När jag använde "bodelsbatteriet" som starthjälp gick den 50A säkring som satt vid "bodelsbatteriet", men inte den säkring som satt vid startbatteriet. Det finns 100A säkringar till maxisäkringarna, så jag satte dit en 100A säkring vid "bodelsbatteriet", men behöll 50A säkringen vid startbatteriet, då den senare är väldigt enkel att byta. I sammanhanget kan nämnas att det sitter en 120A generator i bilen och original kabeln från generatorn till startbatteriet är klenare än de kablar som jag drog från startbatteriet till "bodelsbatteriet. Vill minnas att det endast går en 16 mm" från generatorn till startbatteriet, vilket skapar ett oönskat späningsfall, men det har inte blivit av att jag ersatt den med en grövre kabel ännu. Summa summarum: Även initialt när man laddar ett urladdat AGM-batteri så flyter mindre ström än 50A till "bodelsbatteriet".
(2020-03-30, 20:03)Sokrates Skrev: [ -> ]
(2020-03-30, 18:03)Kullke Skrev: [ -> ]Orsaken att jag skrev 100A säkring är att man ska ha så liten säkring som möjligt utan att den går när den inte ska göra det, när man kopplar ihop två halvtomma batteri med ett fullladdat +en generator på över 100A går det en ganska stor ström i början.
Det ser man när man ger starthjälp med startkablar till en bil med tomt batteri.

Jag satte dit ett AGM-startbatteri som "bodelsbatteri" i campingbilen och drog grova kablar mellan från startbatteriet (ca 2 * 2,5 meter). Vill minnas att jag drog 32 mm2 kablar och satte 50 A maxisäkringar i nära anslutning till respektive batteri. Innan jag skaffade kompressor kylboxen använde jag en energislukande termoelektrisk kylbox (40W kontinuerli drift) som jag kopplade till "bodelsbatterit" via en spänningsvakt. Vid mina långresor  brukade spänningsvaken bryta strömen till kylboxen under tidig morgon. Därefter laddades batteriet när jag körde under dagen. Jag hade redan från början kopplat "bodelsbatteriet" via ett 120A skiljerekä. Vid senare tillfälle, efter att startbatteriet hade dragits ut så mycket att bilen inte gick att starta, satte jag också dit en "startknapp" för att kunna koppla ihop batterierna för att erhålla starthjälp från "bodelsbatteriet" vid behov. När jag använde "bodelsbatteriet" som starthjälp gick den 50A säkring som satt vid "bodelsbatteriet", men inte den säkring som satt vid startbatteriet. Det finns 100A säkringar till maxisäkringarna, så jag satte dit en 100A säkring vid "bodelsbatteriet", men behöll 50A säkringen vid startbatteriet, då den senare är väldigt enkel att byta. I sammanhanget kan nämnas att det sitter en 120A generator i bilen och original kabeln från generatorn till startbatteriet är klenare än de kablar som jag drog från startbatteriet till "bodelsbatteriet. Vill minnas att det endast går en 16 mm" från generatorn till startbatteriet, vilket skapar ett oönskat späningsfall, men det har inte blivit av att jag ersatt den med en grövre kabel ännu. Summa summarum: Även initialt när man laddar ett urladdat AGM-batteri så flyter mindre ström än 50A till "bodelsbatteriet".
Jag tänkte nog lite fel.
Att man skulle få batterierna att ta 2x50A laddström var nog optimistiskt. 
Med så grova kablar är det nog batterierna som är laddströmsbegränsare.
Så antagligen räcker 50A säkring, kanske blir strömmen från husvagn till bil vid kallstart större än laddströmen om man kör utan skiljerelä ?
Men extra säkring är ju alltid bra att ha me.
(2020-03-30, 20:03)apersson850 Skrev: [ -> ]Kullke skriver ovan om att man kan ha en glödlampa som "laddningsregulator". Det kan man, men det betyder inte att det är den smartaste lösningen.

Smartast, och billigast, och enklast, och pålitligast, är att ha en kabel med sansad area. Spänningsfallet över kabeln begränsar laddströmmen i början, men påverkar försumbart i slutet.
Orsaken till att jag börjat fundera på glödlampa som strömbegränsar är att jag i båten ska ha förbrukningsbatterier startbatteri nära varandra så då känns det dumt att ha lång kabel, och för klen kabel riskerar gå varm
Googla lite snabbt nu så finns tydligen några som använder lampor som laddströmsbegränsare till husvagnar och båtar.
Jag försöker forska i om det är bättre med lampa som har varierande resistans än ett fast motstånd.
(2020-03-30, 22:03)Kullke Skrev: [ -> ]Jag tänkte nog lite fel.
Att man skulle få batterierna att ta 2x50A laddström var nog optimistiskt. 
Med så grova kablar är det nog batterierna som är laddströmsbegränsare.
Så antagligen räcker 50A säkring, kanske blir strömmen från husvagn till bil vid kallstart större än laddströmen om man kör utan skiljerelä ?
Men extra säkring är ju alltid bra att ha me.

Man kan också betänka att husvagnar har varit utrustade med batterier sedan ganska länge och vanligtvis sitter det inte grövre kablar än 2,5 mm2, som max tål 32A. Om det skulle flyta mer ström när man startar bnilen med urladdat batteri i husvagnen skulle det vara många som antingen får byta säkringar ofta eller råkar ut för brända kablar. Ja, det kanske snarare är batteriernas inre resistand som begränsar laddströmmen. Vill minnnas att jag satte dit 30A säkringar när jag byggde om till 6 mm2 kablar till husvagnen, vilka jag aldrig har behövt byta. I vagnen sitter det ett 70 Ah AGM-startbatteri, som jag tidigare hade som "bodelsbatteri" i campingbilen.

Skälet för att dra grövre kablar till husvagnsbatteriet är att reducera det spänningsfall som uppstår och som är avhängigt en kabels grovlek och längd, inte för att mer ström skall kunna flyta i ledningen. Många generatorer i bilarna brukar ge 14,4v och eftersom det är relativt långa kablar mellan generatorn och batteriet i husvagnen uppstår ett oönskat spänningsfall med klenare kablar. När husvagnsbatteiet matas med en något lägre spänning p.g.a. spänningsfallet kommer inte batteriet att kunna laddas lika fullt som annars hade varit fallet.
(2020-03-30, 20:03)apersson850 Skrev: [ -> ]Kullke skriver ovan om att man kan ha en glödlampa som "laddningsregulator". Det kan man, men det betyder inte att det är den smartaste lösningen.

Smartast, och billigast, och enklast, och pålitligast, är att ha en kabel med sansad area. Spänningsfallet över kabeln begränsar laddströmmen i början, men påverkar försumbart i slutet.

Är inte 12 kvadrat ganska sansat ändå? Fem meter långa 12 kvadratare skulle knappast funka som startkablar. När jag började funera på det här tänkte jag att jag skulle behöva dra kabeln dubbel eller tom fyrdubbel för att lite drygt 14 volt till batterierna. Men nu vet jag bättre, en kabel för plus o en för minus räcker.
Lägre spänningsfall ger mer ström. Det är liksom hela poängen.
Nu har jag hittat en hängsäkring av kraftigare modell med 10 kvadrats kabelstumpar, max 60 amperes säkringar. Skickar nog efter såna. 
Firman rekomenderas, vi i våran båtklubb har handlat traktorgrejor av dom.
https://www.oie.se/Produkt/hangsakring-s...1000194716

60 amp säkring. Det finns även 50 och 40 amp säkringar.

https://www.oie.se/Produkt/stiftsakring-...1000193759
(2020-03-31, 09:03)Ljusne-Håkan Skrev: [ -> ]Nu har jag hittat en hängsäkring av kraftigare modell med 10 kvadrats kabelstumpar, max 60 amperes säkringar. Skickar nog efter såna. 
Firman rekomenderas, vi i våran båtklubb har handlat traktorgrejor av dom.
https://www.oie.se/Produkt/hangsakring-s...1000194716

60 amp säkring. Det finns även 50 och 40 amp säkringar.

https://www.oie.se/Produkt/stiftsakring-...1000193759

Med den säkringshållaren måste du skarva dit din kabel som kan skapa lite spänningsfall. Tycker även att 137 kr/st är i dyraste laget. Följande säkringshållare kostar enbart 46,90 kr/st och då kan du skruva fast din grova  kabel direkt i säkringshålllaren och slippa en extra skarv:

https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/sakringar/sakringshallare-2000032927

d
e passande AGU-säkringarna finns som 80A, 60A och 40A. I ditt fall är förmodligen 40A säkring fullt tillräcklig
(2020-03-31, 13:03)Sokrates Skrev: [ -> ]
(2020-03-31, 09:03)Ljusne-Håkan Skrev: [ -> ]Nu har jag hittat en hängsäkring av kraftigare modell med 10 kvadrats kabelstumpar, max 60 amperes säkringar. Skickar nog efter såna. 
Firman rekomenderas, vi i våran båtklubb har handlat traktorgrejor av dom.
https://www.oie.se/Produkt/hangsakring-s...1000194716

60 amp säkring. Det finns även 50 och 40 amp säkringar.

https://www.oie.se/Produkt/stiftsakring-...1000193759

Med den säkringshållaren måste du skarva dit din kabel som kan skapa lite spänningsfall. Tycker även att 137 kr/st är i dyraste laget. Följande säkringshållare kostar enbart 46,90 kr/st och då kan du skruva fast din grova  kabel direkt i säkringshålllaren och slippa en extra skarv:

https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/sakringar/sakringshallare-2000032927

d
e passande AGU-säkringarna finns som 80A, 60A och 40A. I ditt fall är förmodligen 40A säkring fullt tillräcklig

Kanon! Dom där missade jag i min Biltemakoll. Jag har nåt liknade i båten till ett uttag.... Då slipper jag problemet/kostnaden med att köpa grövre skarvhylsor och få dom bra pressade. Såna tror jag inte Biltema har.
Tänker jag rätt nu så är det bara att skicka efter handskarna, plus ett Biltemabesök, sen kan jag skrida till verket. Lite varmare ute får det gärna bli först. Men det här kommer att bli superbra. För typ trehundra spänn förvandlar jag bilen till värsta elverket.
(2020-03-31, 15:03)Ljusne-Håkan Skrev: [ -> ]Kanon! Dom där missade jag i min Biltemakoll. Jag har nåt liknade i båten till ett uttag.... Då slipper jag problemet/kostnaden med att köpa grövre skarvhylsor och få dom bra pressade. Såna tror jag inte Biltema har.
Tänker jag rätt nu så är det bara att skicka efter handskarna, plus ett Biltemabesök, sen kan jag skrida till verket. Lite varmare ute får det gärna bli först. Men det här kommer att bli superbra. För typ trehundra spänn förvandlar jag bilen till värsta elverket.

Glöm inte bort att köpa två säkringshållare, då du bör sätta en i varje ända av pluskabeln, så nära som möjligt respektive batteri.

När du ändå handlar hos Biltema kanske det även vore läge att köpa en rulle med krympslang som du kan stoppa in de två ledarna i, varvid du får till ett snyggt kablage. Om du inte har några bundtband hemma kanske det vore läge att även köpa några som du kan använda till att fästa ditt nya kablage vid dragbalkarna och dylikt. Buntbanden kan även användas för att sätta fast ditt nya kablage vid den befintliga kabeln för husvagnsbelysningen, så det inte blir någron extra kabel som behöver hänga mellan bilen och husvagnen.
Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9