Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kylskåpet går inte på gasol
#1
Min kyl har slutat gå på gasol. Däremot fungerar den på 230 V och 12 V.
Gasen tänder, men slocknar när jag släpper ratten. Termoelementet är det inte, för det ger 19 mV, och det är helt rimligt. Byte av termostat blir nästa pilleriprojekt. Synd, för det är lättare att byta termoelement...
Svara
#2
Dometic?

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Svara
#3
Ja, det är det. Dometic RM 7400L.
Svara
#4
Exakt samma beteende som jag fick på mitt. Inte exakt samma modell men kanske samma fel. Dålig kontakt i knappen för val av bränsle (230/12/gas). Fick rådet att göra en enkel test. Vrid knappen från ändläge till ändläge, alltså från 0 och över alla stegen. Minns inte i vilken ordning de satt, men säg 0 till 12 v, till 230 v, till gasol och tilbaka till 0 igen. Gör det 30 gånger. Låter överdrivet men det är för att skrapa bort dålig kontakt. Det löser kanske inte problemet över tid men om den funkar på gasol efter den behandlingen så vet du om felet ligger i knappen eller någon annanstans.
Fanns ett annat knep som jag inte minns på rak arm men som jag ska se om jag kan hitta.

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Svara
#5
Jag fick nedanstående svar när jag skulle beställa termoelement (som jag misstänkte var fel) från Fogas. Tyvärr är pdf-filen han hänvisar till skadad så jag kan inte ladda ner och bifoga den. Mitt skåp hette RML8550. Letade upp vad som verkar vara samma fil från en annan sida. På sidan 3 i den pdf-filen ser du positionerna som Fogas medarbetare hänvisade till. Du som är elkunnig förstår säkert hur du ska kortsluta för att testa.


Hej

Tror inte du har termofel, jag gissar på pos.492, stort sett alltid fel på den.

Kortslut pos.444, funkar det då vid start, beställ 492."

Positionerna de hänvisar till är positioner i reservdelslistan och skiss och 492 är "väljare strömställare komplettservice". Alltså det vredet för energislag el/12V/gasol.


.pdf   RM8550.pdf (Storlek: 236,68 KB / Downloads: 4)

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Svara
#6
Ser den ut så här kanske? https://www.camping4u.se/sv/artiklar/stromstallare.html

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Svara
#7
Nej, innandömet i min kyl ser inte ut så där. Den du visar verkar ha elektrisk tändning. Min har piezoelektrisk, alltså du får trycka på en knapp för att den ska tända. Slocknar den så slocknar den - den tänder inte automatiskt igen.
Någon del som motsvarar 444 finns inte. Termoelementet är en hel mojäng nedifrån lågan upp till termostaten.
Svara
#8
Det har jag också, eller hade, husvagnen är såld. Den hade knapp till höger att hålla in för att skapa gnista. Batteridriven gnista men ingen automatik.

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Svara
#9
På min får man trycka på en knapp för att skapa gnistan. Ingen batteridrift. Kanske äldre modell? Vagnen är från 2008.

Men strax intill 444 på bilden i din pdf sitter termostaten, 421. På den finns det två 6,35 mm flatstift. I bilden pekar gasröret 425 mot flatstiften, fast det ska förstås inte anslutas där, utan i gängan precis till höger om flatstiften.
Nu har jag insett att flatstiften är seriekopplade med gasventilen som termoelementet styr. När jag väljer gasolläget på driftlägesomkopplaren blir det kontakt mellan två stift på omkopplaren, och de är förbundna med de här två stiften på termostaten. När man stänger av gasoldriften så finns det alltså ingen direkt bortkoppling av gasen i driftlägesvredet. Den simulerar att lågan slocknat, genom att bryta kontakten mellan de två stiften på termostaten.

När min driftlägesomkopplare står i läge gasol blir det mycket riktigt kontakt mellan stiften, men ventilen öppnar inte. Däremot fungerar den om jag kopplar en sladd mellan de två stiften. Därav blir slutsatsen att det är som din kontakt på Fogas sa, det är omkopplaren det är fel på.
Skred genast till verket och plockade ut den (motsvarande 492 i din pdf). Den gick lätt att dela på, så ut med den aktuella kontakten, lite försiktigt slipande på kontaktytorna och ihop med den igen.
Nu fungerar gasoldriften, så byta termostat behöver jag inte göra.

Spänningen är ju så låg från termoelementet, så lite smuts på kontakten var tillräckligt för att spänningen skulle bli för låg.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Adrian, Sokrates
Svara
#10
Verkar vara ett vanligt "Dometic bekymmer". Jag höll på att bli knäpp(are) innan jag till slut fick rätt på min kyl på gasoldrift.
Glad att du löste ditt så snabbt!
Ha en fin sommar

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)