Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Byte påskjutsdämpare Hobby 560 -89
#1
Hej!

Fick nedslag på besiktningen så dags att byta! Tagit ur den gamla, tillverkad 03/89... Wink  En Stabilus dämpare som har ett totalmått på ca 520mm.  Produktkoden på dämparen leder ingenstans

då dom väl gjort om detta efter 34 år... Wink

   

Har ett Peitz drag med friktionskoppling märkt KF17, men de nya dämpare som ska passa KF17 är 550mm.



Spelar det nån roll att dämparen är 30mm längre och att man då får komprimera dämparen 30mm mer när den ska på plats?


Mvh Mikael
Svara
#2
Ett sätt att få reda på vilken typ av påskjutsbroms vagnen är utrustad med så kan man logga in på Transportsyrelsen under Fordonsuppgifter och knappa in det egna registreringsnumret.
I bilden som kommer upp så bläddrar man ner till sista fliken "Tilläggsinformation" där bör det framgå vilken påskjutsanordning som är monterad med ett typ av TSV eller T nummer (typ T086PS). Med detta nummer så går man till "Valeruds" och knappar in detta så "bör" man få upp reservdelarna för denna typen av påskjutsbroms.
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates, yngrot
Svara
#3
Tack för svaret!

Har dock redan löst det efter flera dagars internetforskning... Typ alla dämpare för kf17/20 är 550mm långa, med 26lr 28mm diameter på cylindern. Min är då 515mm med 24mm cylinder.

Hittade på www.trailerplus.eu att Stabilus 87001109/S är en gammal specialdämpare där just /S betyder att den har M8 istället för normala M10.

Stod oxå att Stabilus inte längre tillverkar dessa utan bara Suspa... Denna dämpare stämde för mig med längd och cylinderdiameter men min har ÄNDÅ M10 gänga i änden.... Frustration...

Av en händelse ringde jag en firma i Lidköping, Stilab.se, och fick prata med en mkt kunnig kvinna. Efter vi pratat lite och jag fick förklarat mitt problem så sade hon; "-Vänta lite, vi fick hem fel dämpare en gång och det är ju bara krångligt att skicka tillbaka, så jag lade dom på hyllan för dom kommer säkert till användning nån gång, går ut och mäter."

Tro på [censurerat ord] är det inte EXAKT dämparen jag behöver!
Hon hade inte ens dom på hemsidan så hon fick lägga upp dom så jag kunde beställa via webben.
Fick avisering efter 2 timmar via postnord appen att den var skickad!
DET är vad jag kallar kundorienterat företag!

Sten lyft från bröstet då det är ombes inom 2veckor o sen iväg med vagnen 1 vecka efter det.

Ha d gött / Mvh Mikael
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Mikke för detta inlägg:
  • Sokrates, yngrot
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)