(2020-01-01, 11:01)yngrot Skrev:(2019-12-29, 23:12)Hagbard Skrev: Exempel på Förbrukningsbatterier som är konstruerade för just Förbrukning.Dessa är säkert bra men de är ju oxå väldigt dyra. I info om dem nämns inte ens användning i husvagn/ husbil..
https://www.batteriexpressen.se/product....gory_id=15
https://www.batteriexpressen.se/product....gory_id=15
Observera är inte Batteriet konstruerat för "Motorstarter" så är det ett rent "Förbrukningsbatteri" och är konstruerat för denna funktion.
Förstår hur du tänker och så tänker också tillverkaren av "förbrukningsbatterier", den ena kundgruppen är snål och vill ha en variant som är billigare och då måste volymen upp för att täcka kostnaderna.
Ser man till den andra kundgruppen som inte är snål och som ofast har ett större kapital att hantera så blir volymen i paritet med kostnaderna.
Husvagnsköpare är i gemen snåla men vill ha så mycket som möjligt för slantarna och kostar sällan på sig något överflöd och skulle något gå sönder så blir det ett himla liv om cirkulationspumpen kostar över 500 spänn o s v...
Ser man till den andra kundgruppen som köper en båt för mellan 2 till 6 miljoner så är dom i regel inte snåla och kostar gärna på sig tillbehör som håller "över tid" och går något sönder så är det sällan det uppstår knussligheter, se till så det lagas och vad det kostar sedan, ja det får man ta om man vill leva på topp.
Min tanke är den, att köper man en Husvagn för mellan 300 000 och upp till 1 miljon så varför knussla med "kompromissbatterier" som egentligen inte är till för en Husvagn utan är till för att starta fordon med. Vill man ha en så bra möjlighet till backup så väljer man ju ett Batteri från den sektor som är van att hantera just "förbrukningsbatterier" och de ligger ju då inom en annan nisch men det vill inte batteritillverkaren eller försäljningsorganisationen tala om för då losar man ju försäljning på dessa kompromisbatterier som har en större volym och som "alltid" finns på hyllan.
Som vi vet så består livet av just kompromisser och Batterier tillhör den grupp som mest lurar folk till just kompromisser.
I princip så är det egentligen ett "traktionärt" batteri som skall sitta i mobila enheter för förbrukning (reservkraftsbatteri). Men volymen på dessa skulle vara för liten för att tillverkarna skulle engarera sig därför finns kompromisserna, t ex en hybrid av det traktionära batteriet som i slutändan då får flera användningsområden för att täcka en större marknad vilket också får en större känslighet i både användning och skötsel.
Tycker Hagbard...