Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kylskåpet går inte på gasol
#55
Så här ser det ut i min vagn, i garderoben.

   

Varför kan man förstås undra. Nu är det inte jag som konstruerat i de här vagnarna, men jag konstruerar ju ändå elsystem i andra sorters sammanhang, så jag kan nog göra några kvalificerade gissningar.
  • Folk har vant sig vid att teknik blir mer intelligent. Förr tyckte man inte det var konstigt att man manuellt fick manövrera saker. Nu är förväntningarna att det ska sköta sig självt.
  • Även fritidsfordon har blivit mer komplexa. För några decennier sedan fanns (i Norden, på kontinenten inte ens det) ett batteri och en batteriladdare. Strömmen till all 12 V kom direkt från batteriet. Laddning fick man om man stoppade in 230 V. Gjorde man det kvicknade även några vägguttag och försörjning till kylskåp och ev. elpatron/-panna till. Mer än så fanns inte.
  • Idag har även ett enkelt fordon, som min husvagn, möjlighet att mata 12 V från vagnens batteri, via nätaggregat som drivs från 230 V eller via 12 V som kommer från bilen. Laddning kommer från 230 V, solpaneler eller bilen. Eller alla samtidigt.
    Systemet kan både manövreras och övervakas från en panel innanför dörren.
  • Stabiliserad 12 V har jag inte frågat efter i tidigare vagnar, utan förväntat mig att tänder jag lampan över bordet så lyser den. Tänder jag tre lampor till lyser det svagare över bordet. Men vagnen jag har nu har stabiliserad 12 V utspänning, så där är skillnaden mindre än i tidigare vagnar.
  • Olika sorters batterier ska kunna hanteras av laddaren.
  • Husbilarna är ännu mer komplicerade, för de är egentligen en kombination av en husvagn och en bil, där elsystemen är ihopkopplade till viss del.
  • Dessutom vill man nu kunna övervaka och fjärrmanövrera via diverse appar för olika funktioner.
  • Ovanpå detta har elektronikutvecklingen gjort att alla dessa funktioner är helt realistiska att implementera till förhållandevis låg utvecklingskostnad. Dyrt för slutanvändaren blir det mest för att serierna inte är jättestora och man av tradition tar betalt något infernaliskt bara för att det är campingrelaterat.

Inget av det här är alltså belagt på något vetenskapligt vis, utan är mina observationer. Men jag tvivlar på att någon har någon mer relevant invändning mot det här slutledningarna.
Att man skulle kunna vilja ha något annat är en annan sak. Som stabiliseringen av spänningen, exempelvis. Den är väl trevlig, men visst inte nödvändig.

Jag har full förståelse för att de som inte är fackfolk på el/elektronik känner sig rätt maktlösa när burkarna krånglar.

Min förra vagn, född 2001, hade ungefär ett sådant elsystem som du beskriver för nordiska vagnar före något årtal (vilket?). Den jag har nu är från 2008, så inte speciellt ny. Den är den första vagnen med något mer avancerat än det mest grundläggande som jag har haft.
Svara


Meddelande i denna tråd
Kylskåpet går inte på gasol - av LMC400 - 2023-07-06, 13:07
Kylskåpet går inte på gasol - av LMC400 - 2023-07-06, 13:07
Kylskåpet går inte på gasol - av LMC400 - 2023-07-06, 14:07
Kylskåpet går inte på gasol - av LMC400 - 2023-07-06, 14:07
Kylskåpet går inte på gasol - av LMC400 - 2023-07-06, 18:07
Kylskåpet går inte på gasol - av LMC400 - 2023-07-06, 21:07
Kylskåpet går inte på gasol - av LMC400 - 2023-07-07, 17:07
Kylskåpet går inte på gasol - av LMC400 - 2023-07-08, 08:07
Kylskåpet går inte på gasol - av LMC400 - 2023-07-11, 12:07
Kylskåpet går inte på gasol - av LMC400 - 2023-07-15, 22:07
RE: Kylskåpet går inte på gasol - av apersson850 - 2023-09-20, 14:09

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)