Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Veckans bild 2021
Jodå, de fungerar som dragbilar. Men lågtrycksturbon är bättre.
Svara
Här har visserligen ingen vinnare utsetts för förra veckan, men det är ju en ny, så jag drar till med en ny bild ändå.

Nu har ju restriktionerna lättat i landet, så många verksamheter kan återgå till något som kanske inte är likadant som det var för två år sedan, men i alla fall till "det nya normala". Så även vi orienterare. Så bidraget kommer från orienteringstävlingen Fyrklubbs, som arrangerades av FK Åsen för några veckor sedan.

   
[-] Följande 3 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Adrian, LMC400, Sokrates
Svara
Tack för påminnnelse om att jag hade missat att utse förra veckans vinnare.

Grattis aperson850! Du koras till vinnare för veckans bild V39, med bidraget "Cykelorientering".
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
Denna gång var jag lite snabbare med att utse förra veckans vinnare Smile

Grattis aperson850! Du koras till vinnare för veckans bild V40, med bidraget "Orientering till fots".
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
[Bild: j6AHdNd.jpg]Äntligen kan jag bidra med bild:
FRICAMPING NÄR DET ÄR SOM BÄST
[-] Följande 5 användare säger tack till dig Adrian för detta inlägg:
  • BEAN, Hagbard, LMC400, Sokrates, yngrot
Svara
(2021-10-04, 21:10)Ljusne-Håkan Skrev: Efter att ha kollat blocket o fb volvogrupper i flera år, chansade jag o klev upp kvart i fem o tog mig via buss, tåg, tåg, buss och buss igen till Dalarna, 6,5 timmar tog det med långa stopp mellan bytena, hem åkte jag den här 945an från 1993. Har ju i flera varit sugen på en, nu blev det äntligen av.
Fast det var mörkt när jag kom hem kunde jag inte låta bli att provdra vangen till ica sandarne 8 km, o hem igen. Funkade helt okej med 116 hkr bensinmotor.[Bild: dd407ecef50059b4c685295f9e13fbac.jpg]

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk

Den har jag missat... Kanonbil... vill också ha...ingen elektronik, VVT och annat skit som spökar som elektroniskt gasspjäll adaptiv låda mm, mm.
Svara
Nåja, helt elektroniklös är den förstås inte.
Motor, farthållare, klimatanläggning, automatlåda, elstolar - beroende på vad man har för utrustning så finns det olika styrenheter för dem. Men det är inget nätverk som i dagens bilar. När det gäller Volvo kom det först i begränsad omfattning i S70 och sedan fullt ut i S80.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
Farthållare har jag aldrig använt, brukar använda den vanliga gaspedalen.

Klimatanläggning är överflöd i Norrland, har heller aldrig använt.

Elstolar har jag heller aldrig använt eller har behov av.

Motorerna funkade bra med vanliga förgasare eller det senare Jetronic så varför blanda in en massa elektronik?

Automatlådan fungerade hur bra som helst då alla har ett ursprung från Borg-Warner innan Asien tog över och de blev adaptiva.


ABS kan ju vara bra för dom som inte kan hålla avstånd till framförvarande.

ESP- elektronisk stabilitetskontrol/antisladd/antispinn är nog mer för dom som inte kan låta bli mobilen under körning, men vi andra då?

Har funderat mycket på en variomatic... Rolleyes
Svara
(2021-10-12, 17:10)Hagbard Skrev: Farthållare har jag aldrig använt, brukar använda den vanliga gaspedalen.

Klimatanläggning är överflöd i Norrland, har heller aldrig använt.

Elstolar har jag heller aldrig använt eller har behov av.

Motorerna funkade bra med vanliga förgasare eller det senare Jetronic så varför blanda in en massa elektronik?

Automatlådan fungerade hur bra som helst då alla har ett ursprung från Borg-Warner innan Asien tog över och de blev adaptiva.


ABS kan ju vara bra för dom som inte kan hålla avstånd till framförvarande.

ESP- elektronisk stabilitetskontrol/antisladd/antispinn är nog mer för dom som inte kan låta bli mobilen under körning, men vi andra då?

Har funderat mycket på en variomatic... Rolleyes

Klimatanläggning är inget för norrlänningar. Där uppe är sommaren så kort att man kan låta bilen stå den dagen den inträffar. Vintertid sitter ni väl med den kromade armbågen bekvämt lutad mot den nervevade rutan och njuter av den friska luften när myggorna äntligen flyttat söderut.

Elstol är för klenare byggda människor (typ skåningar) som lider oerhört bara vid tanken på minusgrader. Här blir det "trafikkaos" och folk fyller dikena med avåkta bilar redan i ett tidigt skede av vintern...eller vinter och vinter. Om det trillar ner snöflingor i den mängden som färgar asfalten i en något ljusare nyans. Det är en speciell förmåga vi utvecklat "här nere". Den kallas att totalt förtränga sunt förnuft. Även ett stort mått av förvånansvärt dåligt minne är troligen också inblandat. Så även denna vinter står vi med all sannolikhet med lätta skor och för tunna kläder och betraktar våra avåkta bilar och konstaterar att man borde ha gjort många saker på ett annat sätt. Tur vi har våra mobiler för det är ju bara att ringa en bärgare...om man hittar numret till dem. De har ju säkert inget att göra den dagen ändå

ABS är, som du skriver, bra för de som inte kan hålla avstånd till framförvarande bilar. Det känns ju mer som ett problem man kan råka ut för längre söderut i mer civiliserade samhällen med fler trafikanter. Möjligen undantaget om det skulle trava ut renar på vägen i ett så stort antal att inte ens den kraftiga konstruktionen i en gedigen Volvo klarar att stå emot.
Risken att stöta på fler bilister samma dag och även tvingas bromsa borde vara ganska liten.

ESP är inte att underskatta. Med den funktionen kan man uppdatera sin facebooksida, gå igenom de viktigaste rubrikerna i tidningen, lägga in en rejäl snus och dricka en kopp kaffe fullständigt avslappnad medan bilen går av vägen i en rasande fart med en liten gul lampa som blinkar underhållande. Det bästa är om ESP kombineras med farthållare. Då behöver man inte tvivla på att det blir hög kvalitet på dikeskörningen.


Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Svara
(2021-10-04, 21:10)Ljusne-Håkan Skrev: Efter att ha kollat blocket o fb volvogrupper i flera år, chansade jag o klev upp kvart i fem o tog mig via buss, tåg, tåg, buss och buss igen till Dalarna, 6,5 timmar tog det med långa stopp mellan bytena, hem åkte jag den här 945an från 1993. Har ju i flera varit sugen på en, nu blev det äntligen av.
Fast det var mörkt när jag kom hem kunde jag inte låta bli att provdra vangen till ica sandarne 8 km, o hem igen. Funkade helt okej med 116 hkr bensinmotor.[Bild: dd407ecef50059b4c685295f9e13fbac.jpg]

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk

såg att det va en redig motor i den, alltså en gjutjärn, ingen aluminium. Ett bra val  som du säkert kan plocka ut många mil med. Hade själv en -92 a som rullade ca 73000 mil innan jag bytte.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig JOCKE.F för detta inlägg:
  • LMC400
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 4 Gäst(er)