2020-11-12, 11:11
Läser man alla kombinationer så är det förutsättningen för en så låg vikt på chassit som möjligt, speciellt i Europa där de gemensamma bestämmelserna är likartade. Det vi skall hålla oss inom är 0-750 kg samt det som tillverkarna har att ta hänsyn till är i de flesta fall för Husvagnar över 751 kg men att också försöka hålla sig inom en total vikt av kombinationen dragbil Husvagn 3500 kg.
Det AL-Ko nu prövar är ett lågviktschassi som måste uppstyvas med ett kraftigare golv där golvet blir en enhet i chassit i stället för en enhet till karossen. Engelsmännen håller på att prova med kompositmateriel i golvet tillsammans med ett lågviktschassi för att försöka uppnå en bättre utnyttjad vikt till själva karossen där man kan få in mer utrustning men ändå hålla sig inom de toleranser som gäller får den totala vikten i fordonskombinationen.
En länk som är ganska bra för resor inom Europa där mycket framgår både hastigheter och vikter:
https://www.theaa.ie/aa/motoring-advice/...notes.aspx
Det AL-Ko nu prövar är ett lågviktschassi som måste uppstyvas med ett kraftigare golv där golvet blir en enhet i chassit i stället för en enhet till karossen. Engelsmännen håller på att prova med kompositmateriel i golvet tillsammans med ett lågviktschassi för att försöka uppnå en bättre utnyttjad vikt till själva karossen där man kan få in mer utrustning men ändå hålla sig inom de toleranser som gäller får den totala vikten i fordonskombinationen.
En länk som är ganska bra för resor inom Europa där mycket framgår både hastigheter och vikter:
https://www.theaa.ie/aa/motoring-advice/...notes.aspx