(2020-11-10, 12:11)apersson850 Skrev: Jo, de funderingarna förstod jag. Mitt svar berörde mest frågan varför dämparna står vertikalt i en bil, men inte i en släp. Ibland står de inte vertikalt i bilar heller. Framvagnen i formel 1-bilar brukar ha sneda stötdämpare, för bilen är så låg.
Men det verkar ju helt rimligt att fördelningen trög/lätt borde vara omvänd när dämparna fungerar baklänges, så att säga.
Det är min tankegång och jag kan inte släppa den, mest då för att ingen har kunnat förklara på ett vettigt sätt "varför" dom skall fungera omvänt mot vanligt fungerande dämpare.
Jag har nu surrat med en del som har motsvarande vagnar och ingen har tänkt på detta. En skickade ut en del förfrågningar och svaren var nog inte så välrekomenderande då spännviden på rekommendationerna var mellan 900 till 1800kg för en vagn med totalvikt runt 1300kg.
Däremot så nämnde en att det viktiga är vad tillverkaren satt dit från begynnelsen och att framförallt "CC" måttet stämde.
I mitt fall så fick jag ett par dämpare när jag nu bytte och som ÅF rekommenderade för min vikt, och de var för 1300kg och CC mått 250-380.
Då CC måttet inte stämmer mot original som är 212-345 eller där vikten inte stämde mot original som var 1350-1500kg så informerades jag inte om att det är viktigt att svetsa om infästningen i svängarmen så de nya dämparna passar gradtalet på svängarmen.
I övrigt så sa min kompis att svaren var väldigt ospecifika då han uppfattade att ingen hade egentligen någon kunskap om detta med dämpare till Husvagnar utan rekommendationerna var mer av typ "universal", går det så går det.
Han frågade även på en bil och fick mycket mer information om både varför och vilken typ som tillverkaren rekommenderar men inget motsvarande för just Husvagnar. Där förstod han att kunskapen inte var så hög.
Till sist i mina funderingar så har jag nu hittat ett par dämpare men dom finns i Tyskland med samma specifikationer som jag har och det är, förmodar jag Westfalia eller ZF som gör dom, original var det Sachs.
Så det blir ett byte till.
Octagon som jag blev intresserad av stämmer inte då slaglängden inte passar utan där är det att svetsa nya infästningar i svängarmen och det blir nog lite överkurs kanske. Men deras dämpare är byggda på ett annat sätt så både kompression och återgång har en helt annan karaktärKurva än de som rekommenderas.