(2020-10-27, 07:10)Ljusne-Håkan Skrev: Blandar mig i denna tråd jag med...
Jag kände på stötdämparen, den var bra nog trög att skjuta ihop, det gick lättare att dra isär den. Som jag minns från förra vagnen så tog jag med den stötdämparen till Nibo i Bollnäs o ena reparatören kände på den o sa att den var ok, men den här känns trögare tycker jag. Kan trögheten gjort att den ryckt sönder den ganska vekt konstruerade plåten?
Blev lite fundersam när jag läste detta...
Trög att skjuta ihop?
Lätt att dra isär?
Dämparna på en släpvagn är egentligen inga stötdämpare utan det kallas mer för svängningsdämpare.
De jobbar oftast med den omvända principen.
På en bil så sker ju dämpningen genom att dämparen
trycks ihop och fjädern sedan drar ut den igen.
På en släpvagn sker förhindrandet av att axeln skall komma i svängning (både torsition och gummi) upp och ner.
Vilket innebär att dämparen
dras ut i stället för att
tryckas ihop för att föhindra svängning.
Det förklarar montaget av dämparen på en släpvagn i regel då den dras ut för att förhindra svängningarna (jag skriver i regel för det finns andra montage på tyngre vagnar med typ bladfjäder och dämpare).
Detta montage borde då innebära att dämparen skall vara trög att dra ut och lätt att skjuta ihop.
Är det det motsatta så blir frågan, är det rätt dämpare monterat tidigare?
Och hur känns dom nya dämparna som Valerud rekomenderat?
tröga att skjuta ihop och lätta att dra ut ,
eller tröga att dra ut och lätta att skjuta ihop?
Lite funderingar i allmänhet.
Hittade en bild på vanligt montage Husvagn/släp...
Eftersom dämparens syfte är att hålla hjulet mot vägbanna så borde principen för släp vara den omvända gentemot bil.