Inlägg: 969
Trådar: 39
:
: 2.494
Ansluten: 2018 May
Betygsättning:
1
Funderar på att skrämma upp motoreffekten i min Kia Ceed så släpandet på husvagn känns lite behagligare. Alternativen verkar vara nästintill oändliga. Allt från box att beställa på nätet och koppla in själv till optimering på verkstad med mätningar av olika slag.
Någon som har erfarenheter eller åsikter i ämnet?
Inlägg: 2.787
Trådar: 577
:
: 3.316
Ansluten: 2017 Aug
Betygsättning:
20
2018-08-07, 23:08
(Detta inlägg var senast redigerat: 2018-08-07, 23:08 av Sokrates.)
Åsikter finns
Principen för att plocka ut högre effekt ur turbomatade dieselmotorer ökar man laddtrycket varvid man skickar in fler syre-molekyler i förbränningsrummet och då kan man spruta in mer diesel och få ut högre effekt. Tillskillnad från bensinmotorer, så finns det inte något spjäll i insuget på dieselmotorer för att reglera bränsle-luft-blandingen. Effekten i diesel-motorer regleras med mängden av diesel som sprutas in i förbränningskamrarna.
Trimboxar är i mitt tycke inte optimala då dom endast "förvränger signalerna", vilket inte är optimalt. En s.k. "re-map" är ger förmodligen ett bättre resultat, förutsatt att dom söm gör jobbet vet vad dom håller på med.
I Sverige har jag hört talas om följande firmor för motoroptimering:
bsr.se
www.motoroptimering.se
Hos
BSR kan man också köpa en "dosa" (
PPC 3) som man ansluter till bilens diagnostikuttag för att "flash-uppgradera" bilens styrenhet. Med PPC 3-dosan kan man även läsa tillbaka original inställningarna. Om man vill kan man således "flash-uppgradera" syrenheten för mer effekt inför en semesterresa med husvagnen och om man vill kan man återställa styrenheten till original när man är hemkommen.
Obs! Bilens motorgaranti kan påverkas av en motoroptimering, men om man har en PPC 3 dosa och kan läsa tillbaka original till styrenheten bör det förhoppningsvis inte skapa några problem.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Inlägg: 969
Trådar: 39
:
: 2.494
Ansluten: 2018 May
Betygsättning:
1
Efter att ha googlat runt lite så känns en riktig optimering bättre. Det stod nånstans att även ESP kunde bli lurad om man sätter in en trimbox. Det är den typen av baksidor jag vill slippa.
Är även lite fundersam till hur bra partikelfiltret mår av en effektökning på det ena eller andra sättet. De är ju inte gratis att byta precis.
Jag vill inte hamna i en situation där jag riskerar skador på bilen pga trimningen. Att det blir ett högre slitage förstår jag men jag vill slipa rena haverier.
Inlägg: 2.787
Trådar: 577
:
: 3.316
Ansluten: 2017 Aug
Betygsättning:
20
Problem med partilelfiltret brukar uppstå när dieselbilar "gubbkörs". För att regenereringen av partilefiltret skall fungera bör motorn få jobba hårdare ett tag. Det är många som har investerat en massa pengar i husbilar och försöker köra dem "snällt" för att skona bilen så den varar så länge som möjligt. Många av dem får problem med partikelfiltret. Om man har tur räcker det med att köra bilen "hårt" en stund för att få igång regenereringen. Vidare har jag stött på en produkt som man sprutar in i katalysatorn för rengöring av både katten och partikelfiltret. Jag tror också att et finns firmor som har utrustning för rengöring av bortplockade partikelfilter. Byte av partikelfilter är en absolut sista utväg.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Inlägg: 969
Trådar: 39
:
: 2.494
Ansluten: 2018 May
Betygsättning:
1
Då är det ingen risk för mitt partikelfilter. Gillar att trycka på lite på motorvägarna.
Verkar vara så att bilar nästan mår bättre av lite tuffare körning.
Grävde ner mig på nätet och läste allt jag hittade om optimering och boxar av allehanda slag. Slutade med att jag i min fullständiga villrådighet ringde och beställde en KCR-box. Får den monterad nästa vecka. Kanon eller kalkon får tiden utvisa. Det som gjorde att jag valde denna var helt enkelt att ett mycket seriöst företag i Kristianstad som sysslat med dieselservice i årtionden säljer och monterar denna.
Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:1 användare säger Thank You to LMC400 for this post
• Sokrates
Inlägg: 969
Trådar: 39
:
: 2.494
Ansluten: 2018 May
Betygsättning:
1
Kan tillägga att man får med en "originalplugg" att sätta i någon kontakt. Det innebär att vid tex besiktning trycker man i denna och motorn går på sina ordinare inställningar. Efter besiktning plockar man ut den igen.
På torsdag förmiddag sätter de i boxen. Återkommer med ett utlåtande. Tänkte även kroka på vagnen och ta en testrunda. Det primära syftet med starkare motor är trots allt att det ska bli en bättre upplevelse med husvagn på kroken.
Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:1 användare säger Thank You to LMC400 for this post
• Sokrates
Inlägg: 2.787
Trådar: 577
:
: 3.316
Ansluten: 2017 Aug
Betygsättning:
20
Ser fram emot att höra hur det blir med husvagnen på kroken.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:1 användare säger Thank You to Sokrates for this post
• LMC400