Camping Forum - Din campingplats på nätet

Full Version: Frågor om Alde 3020
Detta är en förenklad verision av forumet. Visa full verision i original format.
Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8
Är det någon som har någon uppfattning om ifall elektrisk golvvärme, som ju brukar vara en rätt tunn sak, nära "toppen" på golvet, kanske är effektivare än vattenburen, som lär behöva cirkulera lite längre ner i golvet, för att få plats?
Eller vad det annars är som gör att i det här fallet en Tabbert förbrukar ca 20% mindre energi för att hålla värmen, jämfört med en Polar? Det stämmer ju inte alls med den allmänna uppfattningen, som brukar torgföras, om vilka som är bäst isolerade eller passar bäst som "vintervagnar".
Kan kanske ha med luftombytet att göra? Om det är mer ventilation i en modell så försvinner mer uppvärmd luft ut. Bara en tanke.

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Ja, det kanske det är. Min är bara en fyrapersonersvagn.
Skulle jag lägga i en liknande lös el golvvärmematta som var igång hela tiden på ca 300 watt så skulle nog det vattenburna slå till lite kortare tid o slå från längre. Med varmt golv kan man ställa termostaten lite lägre o spara aningen el totalt. Tror jag
Givetvis blir det mindre för pannan att göra. Min golvvärme syns alltså inte, men den ligger säkert inte djupt ner i golvet.
Slögooglade lite o såg att det finns golvvärmemattor för 12 volt också. Är det sån vår eminente admin har i sitt campingvehicel?
Alla som förekommer i husvagnar är nog lågspända. På min transformator står det 26 volt, eller nåt sånt. Minns inte riktigt.
Men köra på batteriet lär inte gå länge.
Tar man det direkt via batteriet får man ha en überkraftig laddare. Utan "landström" funkar det ju inte alls.
(2020-12-21, 13:12)Ljusne-Håkan Skrev: [ -> ]Slögooglade lite o såg att det finns golvvärmemattor för 12 volt också. Är det sån vår eminente admin har i sitt campingvehicel?

Ja, det är en 12v golvvärmematta som jag skaffade till husvagnen. Stod i valet och kvalet mellan en 12v DC värmematta och en dito 230v. Tanken var att den skulle kunna vara inkopplad när man kör så man åtminstonde får det lite varmt om fötterna till att börja med när man stannar och pausar i vagnen. Någon annan värme än vad som jag får via 230v landström har jag inte i vagnen. När vagnen står still och är uppkopplad till "landström" så har jag en transformator som matar 12v värmemattan. 

Har inte haft någon möjlighet att prova tanken i praktiken, p.g.a. risk för husockupanter och pandemin. Ibland komplicerar man det lite när man sitter och tänker på "kammaren". Det hade förmodligen blivit enklare och lika bra med en 230v golvvärmematta. Får avge en rapport när jag har haft möjlighet att prova hur det fungerar i praktiken.
Nu har jag begränsad erfarenhet av golvvärme i husvagn, då detta är den första vagn jag haft med golvvärme, och jag köpte den vintern 2018. I år har det dessutom inte blivit så mycket resor, och den längsta campingen (både i resa och tid) var när det var uppåt 30°C om dagarna, så då behövdes ingen värme alls.

Men jag har i alla fall konstaterat att där jag kan använda golvvärmen (230 V finns), där höjer den komforten i vagnen avsevärt. Vi hade i alla fall några övernattningar när det bara var några få plusgrader. Det gjorde stor skillnad, jämfört med att inte ha golvvärme. Dessutom spar det på den stackars lille cirkulationspumpen, eftersom gångtiden på den minskar.

Dock tycker jag inte det gör så mycket att det inte är varmt i vagnen bums. Om det första jag gör när jag stannar är att slå på 12 V i vagnen, och det är så ställt att då startar värmen, så har det i alla fall blivit trevligare att vara där inne redan när jag är färdig med stödben, avloppsdunk och annat sånt krafs. Speciellt om detta då innebär att det är gasolen som drar igång, för den har högre effekt än elvärmen.
Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8