(2020-11-05, 22:11)Sokrates Skrev: [ -> ] (2020-11-05, 20:11)Hagbard Skrev: [ -> ]Nu till dämparbyte på en husvagn/släpvagn med totakvikt 1230 kg och då säger biltillbehörsäljaren att den skall ha stötdämpare som klarar 1300 kg?
Är det inte fjädringen den skall klara vid olika belastningar?
Fågelholk.
Men sedan frågan varför en bildämpare skall sitta på en husvagn?
Det hade dom aldrig tänkt på. Och efter en del diskussioner så var vi ganska överens om att det är fel dämpare på denna typa av fordon.
Nu ser det riktigt fint ut med svetsade och nymålade stötdämparfästen, samt ny stötdämpare.
Åt vilket håll dämpar de gamla och respektiv nya stötdämparna?
Släpvagnsstötdämparnas olika vikt klassning är en fråga som jag antar att vi får stöta och blöta ett tag. Jag kommer i nuläget inte på någon vettig förklaring.
Dom gamla som jag tog den var beydligt trögare att trycka ihop och gick "lite" lättare att dra ut.
Men det fanns inget "arbetsspelrum" enligt märkningen som var S26x100 och vad jag förstår så är det detta värde som dom skall jobba inom.
De nya hade ingen sådan märkning så där får man gissa och hur jag än prövade så hittade jag inget "arbetsspelrum" på dessa. Däremot så kändes dom lite lättare att trycka ihop men ännu lättare att dra ut.
Det jag också förstår då med denna konstruktion är att då det förmodligen är vanliga konventionella dämpare (men tvåcylinders för att de skall vara korta) så sitter "kompressionsventilen" i botten och "återgångsventilen" på axeln/stången som då är fäst i ramen. Det jag också förstår då med de gamla dämparna är att på ålderns kant så har kompressionsventilen "geggat" igen av någon orsak, och det som tillverkarna säger är att dämpare skall bytas redan efter ca 5 år för att dämparen skall ha fullgod effekt, därefter sker det konstigheter inuti som kondensvatten och annat som kan sätta igen ventilsystemet. Då jag heller inte hittade några "pyshål" där ev kondens mm kunde pysa ut när dom går varma så blir nog ansamlingen mer och mer, likartat ett bromssytems vätska där man rekomenderar byte av vätska runt 2/3 år får at ta bort den fukt som vätskan drar till sig under tiden.
Det jag mer funderar mer över är att dessa dämpare säljs även till vanliga släpvagnar där totalvikten bestämmer typen och då funderar man på vad som händer om ett släps totalvikt är 1300 kg men tjänstevikten bara runt 4/500 kg olastad, hur beter sig denna vagn då?
Det jag mer fundera på är AL-KO:s Octagondämpare där reklamen säger att dom är speciellt anpassade för just Husvagnar och att dom har en dubbelverkande funktion.
Det blir nu nästa steg att ta reda på om det som sägs i reklamen verkligen stämmer. Octagon betyder ju åttakantig så ser man sedan till en del pirat så är dom också åttakantiga men säljs då lite billigar så vad gäller egentligen.
De som däremot är hejare på suspensioner till husvagnar är Austrailensarna för deras vägnät kräver bra komfort så det blir till att söka där och se om man hittar något som dessa kreativa innovatörer hittat på (kan ju däremot ana att Octagon kommer egentligen därifån).
Historiskt i europa så har man ju fastnat för fjädring till husvagnar av två modeller, ståltorsion och gummitorsition. Solifer gjorde ju ett försök med en lite större vagn i slutet på 70 talet och böjan på 80 talet med spiralfjädring med normalt placerade standarddämpare och de som hade dessa vagnar ansåg att de var mycket mer följsamma än de lite mindre som hade den vanliga stål/gummitorsionen. Men dom fick ge sig sedan då denna kostruktion var lite tyngre vilket innebar att dom fick tumma på inredningen då totalvikten är viktig.
Men som alla förstår, vi har hamnat inom ett område som jag tycker är otroligt intressant och det är fortfarande efter ca 60/70 år konstigt att dom inte har intresserat sig mer för denna teknologi när det gäller Husvagnar då de numera viktmässigt väger 3 till 4 gånger mer än vad de gjorde i begynnelsen.
Så har någon något att komma med så utgår jag ifrån att intresset stort från alla håll, framförallt att få ett besked på "varför" kan inte fordonsexperter som säljer tillbehören svara på "varför" det säljs dämpare som anses som standard till vanliga bilar och som enligt mitt förmenande inte borde sitta på en Husvagn.
Är det så att för att få volym så erbjuder man en produkt som i första hand är konstruerad för bilar och som även med en massa kompromisser "borde" fungera på en Husvagn.
Om inte annat så kontrollera era infästningar på er egen vagn, det kan vara läge...