(2020-10-27, 09:10)Hagbard Skrev: [ -> ]1300 borde gå.
Valeruds nr 1440020.
Mekonomen har inga i lager.
Men ring Meca vid gamla båttappen, 0270-70146.
Eller...
Mårtensson vid Volvo 0270-10890.
Må gott...
I Bollnäs verkar dom finnas på ena Mekonomen. Finns i lager enligt datorn.
Mekonomen Bilverkstad P-O Norell AB
Verkstadsvägen 4, 821 43 BOLLNÄS
0278-16500
Ska försöka få bort dom gamla, eller den ena i alla fall bara jag kan vakna. Men det numret 1440020. stämmer alltså.... Då är det väl ganska självklart att byta förstås.
Vad bra, när jag slog så hadde dom inga i lager men det var ju bra.
Hoppas det funkar då, nya dämpare ger en betydligt bättre åkkomfort och har man ett svängningsdämpardrag så blir det ännu bättre.
Må gott...
Ska ringa runt o fråga dom i stan med. Om stötdämaren blir helt lös blir det väl risk att man knäcker torsionsfjädringsstålet i axeln? Hur länge den varit lös vet jag inte.... Vi som åkte Vildmarksvägen i Lappland nu på hösten. Men vagnen står lika högt på bägge sidor och känns inte mjuk när man går in i den så det har nog klarat sig. Otroligt slitstarka grejer, 32 år eller vad det nu blir.
Hagbard känner du igen det att gamla dämpare inte blir för mjuka utan tvärtom blir för hårda i dämpningen? Har din vagn klarat plåtarna från sprickor? Jag försökte se om det gick att hitta nya såna plåtar på JGs i Kristinehamn men hittade inget. Nu måste jag ändå svetsa dit en liten plåt i själva ramen där bulten ska gå igenom så jag skiter i det. Affe Littner svetsar och mekar åt mig, en härlig kuf som jag jobbat med förr, säker som [censurerat ord] med svets och såna krejer,
Kanske ersätter vi de bockade plåtarna med två rejälare plattjärn i stället. Både enklare att tillverka och starkare...
Fick bort alla bultar utom en...
Fortsättning inomhus t veckan med anlitad favoritsmed, Affe Littner.
Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
Induktionsvärmare var ordet, sa Bull.
Läge att rensa tråden från inlägg 35 till en ny tråd typ "Byte av dragbil" kanske...
(2020-10-27, 07:10)Ljusne-Håkan Skrev: [ -> ]Blandar mig i denna tråd jag med...
Jag kände på stötdämparen, den var bra nog trög att skjuta ihop, det gick lättare att dra isär den. Som jag minns från förra vagnen så tog jag med den stötdämparen till Nibo i Bollnäs o ena reparatören kände på den o sa att den var ok, men den här känns trögare tycker jag. Kan trögheten gjort att den ryckt sönder den ganska vekt konstruerade plåten?
Blev lite fundersam när jag läste detta...
Trög att skjuta ihop?
Lätt att dra isär?
Dämparna på en släpvagn är egentligen inga stötdämpare utan det kallas mer för svängningsdämpare.
De jobbar oftast med den omvända principen.
På en bil så sker ju dämpningen genom att dämparen
trycks ihop och fjädern sedan drar ut den igen.
På en släpvagn sker förhindrandet av att axeln skall komma i svängning (både torsition och gummi) upp och ner.
Vilket innebär att dämparen
dras ut i stället för att
tryckas ihop för att föhindra svängning.
Det förklarar montaget av dämparen på en släpvagn i regel då den dras ut för att förhindra svängningarna (jag skriver i regel för det finns andra montage på tyngre vagnar med typ bladfjäder och dämpare).
Detta montage borde då innebära att dämparen skall vara trög att dra ut och lätt att skjuta ihop.
Är det det motsatta så blir frågan, är det rätt dämpare monterat tidigare?
Och hur känns dom nya dämparna som Valerud rekomenderat?
tröga att skjuta ihop och lätta att dra ut ,
eller tröga att dra ut och lätta att skjuta ihop?
Lite funderingar i allmänhet.
Hittade en bild på vanligt montage Husvagn/släp...
Eftersom dämparens syfte är att hålla hjulet mot vägbanna så borde principen för släp vara den omvända gentemot bil.
(2020-11-01, 21:11)Hagbard Skrev: [ -> ] (2020-10-27, 07:10)Ljusne-Håkan Skrev: [ -> ]Blandar mig i denna tråd jag med...
Jag kände på stötdämparen, den var bra nog trög att skjuta ihop, det gick lättare att dra isär den. Som jag minns från förra vagnen så tog jag med den stötdämparen till Nibo i Bollnäs o ena reparatören kände på den o sa att den var ok, men den här känns trögare tycker jag. Kan trögheten gjort att den ryckt sönder den ganska vekt konstruerade plåten?
Blev lite fundersam när jag läste detta...
Trög att skjuta ihop?
Lätt att dra isär?
Dämparna på en släpvagn är egentligen inga stötdämpare utan det kallas mer för svängningsdämpare.
De jobbar oftast med den omvända principen.
På en bil så sker ju dämpningen genom att dämparen trycks ihop och fjädern sedan drar ut den igen.
På en släpvagn sker förhindrandet av att axeln skall komma i svängning (både torsition och gummi) upp och ner.
Vilket innebär att dämparen dras ut i stället för att tryckas ihop för att föhindra svängning.
Det förklarar montaget av dämparen på en släpvagn i regel då den dras ut för att förhindra svängningarna (jag skriver i regel för det finns andra montage på tyngre vagnar med typ bladfjäder och dämpare).
Detta montage borde då innebära att dämparen skall vara trög att dra ut och lätt att skjuta ihop.
Är det det motsatta så blir frågan, är det rätt dämpare monterat tidigare?
Och hur känns dom nya dämparna som Valerud rekomenderat?
tröga att skjuta ihop och lätta att dra ut ,
eller tröga att dra ut och lätta att skjuta ihop?
Lite funderingar i allmänhet.
Hittade en bild på vanligt montage Husvagn/släp...
Eftersom dämparens syfte är att hålla hjulet mot vägbanna så borde principen för släp vara den omvända gentemot bil.
Det är så det är byggt på min cabby. När hjulen trycks uppåt av en vägbula dras dämparen isär...