2019-12-31, 15:12
Skulle det vara ännu skonsammare för pannan (inför fricampingtur på vintern) att först köra enbart pannan på 1kw en timme eller två, innan man knäpper igång även cirkulationspumpen? Ska vi iväg i några dar till barn o barnbarn fyller jag även på vattentanken o beredaren, annars tar jag bara lite löst dunkkvatten med till kaffet.
Fast när man väl sätter på cirkulationen blir det förstås riktigt vrålkallt vatten som möter det varma i pannan så det är väl sämre än att cirkulera det redan från start? Min metod har varit att köra elpatronen o 12-voltspumpen på 1 kw här hemma på gården tills röret blivit skapligt varmt även på returen o samtidigt kört en ÖoB värmefläkt på 1 kw som viftat runt luften.
Steg två är att stänga av fläkten o köra elpatronen på 2 kw tills rörslingan blivit rejält varm.
Steg tre är att stänga av elpatronen helt, tända gasolpannan med panntermostaten ställd så att den precis boffar till i fullfartsläget o höjer vattentempen bara lite grann över det som elpatronen fått upp vattentempen till. Och samtidigt drar jag på fläkten igen fast på 2 kw.
Steg fyra är att höja gasolpannetermostaten ytterligare. Då har man kommit så långt att riktigt gosigt varm "forsar" upp vid fönstren.
Steg fem så stänger jag av gasol och elfläkt och återgår till enbart elpatronen.
De av o på o ändrande av effekten på elpatronen och värmefläkten gör jag ju delvis pga att mitt eluttag på uthuset bara är säkrat 10 ampere kan tilläggas, normala icke elektriker tänker nog inte så långt om de är nya i campingvärlden.
Förut hade jag förutom ÖoB-fläkten en pytte bilkupévärmare på 900 watt (som pajade) då kunde jag köra en fläkt fram o en bak samtidgt när jag kommit till fas tre. Då har värmen i hela vagnen ökat förvånansvärt fort, förutom i golvet då som håller sig kallt längre. Men elfläkten gör ändå så att golvet blir drägligt fortare.
Jag har föresten ett steg sex o när jag tänker efter, det är att köra elpatronen på 2 kw samt fläkten på enbart fläkt utan värme, då värms allt upp lite fortare.
Varmvatten i petflaskor kan man stopp ner i sängen å, utifall det är rått där vidd nattinattidags.
Jag tror jag ska gå ut o testa att värma på lite i vagnen nu när det är ungf tre plusgrader.
Fast när man väl sätter på cirkulationen blir det förstås riktigt vrålkallt vatten som möter det varma i pannan så det är väl sämre än att cirkulera det redan från start? Min metod har varit att köra elpatronen o 12-voltspumpen på 1 kw här hemma på gården tills röret blivit skapligt varmt även på returen o samtidigt kört en ÖoB värmefläkt på 1 kw som viftat runt luften.
Steg två är att stänga av fläkten o köra elpatronen på 2 kw tills rörslingan blivit rejält varm.
Steg tre är att stänga av elpatronen helt, tända gasolpannan med panntermostaten ställd så att den precis boffar till i fullfartsläget o höjer vattentempen bara lite grann över det som elpatronen fått upp vattentempen till. Och samtidigt drar jag på fläkten igen fast på 2 kw.
Steg fyra är att höja gasolpannetermostaten ytterligare. Då har man kommit så långt att riktigt gosigt varm "forsar" upp vid fönstren.
Steg fem så stänger jag av gasol och elfläkt och återgår till enbart elpatronen.
De av o på o ändrande av effekten på elpatronen och värmefläkten gör jag ju delvis pga att mitt eluttag på uthuset bara är säkrat 10 ampere kan tilläggas, normala icke elektriker tänker nog inte så långt om de är nya i campingvärlden.
Förut hade jag förutom ÖoB-fläkten en pytte bilkupévärmare på 900 watt (som pajade) då kunde jag köra en fläkt fram o en bak samtidgt när jag kommit till fas tre. Då har värmen i hela vagnen ökat förvånansvärt fort, förutom i golvet då som håller sig kallt längre. Men elfläkten gör ändå så att golvet blir drägligt fortare.
Jag har föresten ett steg sex o när jag tänker efter, det är att köra elpatronen på 2 kw samt fläkten på enbart fläkt utan värme, då värms allt upp lite fortare.
Varmvatten i petflaskor kan man stopp ner i sängen å, utifall det är rått där vidd nattinattidags.
Jag tror jag ska gå ut o testa att värma på lite i vagnen nu när det är ungf tre plusgrader.