Camping Forum - Din campingplats på nätet

Full Version: Cykelställ?
Detta är en förenklad verision av forumet. Visa full verision i original format.
Jag brukar alltid ta med cykeln när jag åker iväg med husvangnenen. Då får man se alla fina samhällen på ett helt annat sätt än enbart bakom ratten längs E4. Får plats med min hoj på dragbalkscykelhållaren, cykel nr 2, när frun är med, lägger vi in i combin, eller också bägge två med en matta emellan, om färden går längs torra grusvägar, det gör annars att kedja o drev gror igen med tjock lager damm o grus.
Det är när jag redan fyllt bilen med musikutrustning och vill ha med både fru och två cyklar det blir problem. Såna Solifer som våran, fast nåt år nyare, har ett cykelställ bak, men på på -06 finns inte det. Att hänga på två cyklar på dragbalken när bilen med fällda baksäten redan är fylld med högtalare ända fram blir tungt. Får inte plats med två heller om jag inte skulle göra om cykelstället.
Att borra fast ett ställ bak o ha ena cykeln där vore bra ur både beklvämlighetssynvinkel och balans. Att ha bägge cyklarna bak känns dåligt för kultrycket. Livsfarlig bakvikt om bägge gasoltuberna är tomma? Att borra i bakväggen för att montera ett fäste där känns också gruvligt med tanke på framtida läckage. Håller en sån tunn vägg i många år?
Just nu finns det extrapriser på Thule cykelställ här nedan.
Vore kul med tankar o funderingar runt detta. Att glida runt på hojen i nya samhällen och skogar är för mig det nästan allra bästa med husvagnslivet.
https://www.campingtillbehor4u.se/sv/art...index.html
Är det inte enklare att sätta dom på biltaket när det behövs?

Typ

https://www.blocket.se/annons/uppsala/2_.../105338742
(2023-01-04, 13:01)Hagbard Skrev: [ -> ]Är det inte enklare att sätta dom på biltaket när det behövs?

Typ

https://www.blocket.se/annons/uppsala/2_.../105338742

Har tänkt på det med. Men man får väl lyfta cyklarna nästan på raka armar för att få dit dom? Min gamla räser orkar jag nog med, men mountainbikarna väger en del, i all fall när man ska upp så högt med dom. Kanske finns nå smart trix med det?
Jag har ett cykelställ som jag sätter på en kula, som i sin tur sitter tvärs över dragbalkarna på vagnen där framme. Två cyklar går på, om jag tar av framhjulet på den ena.
Sen lastar jag husvagnen så det blir realistiskt. Vattentanken sitter baktill, exempelvis, så det går att balansera med 45 kg vatten där.

I bilen lastar jag förtält, utemöbler, verktygslåda och kamera. Sen brukar det vara fullt där. Utan förtält går paddelbrädorna in istället. Musikutrustning kan förstås skrymma mer, om det inte är bara ett munspel.
Om man inte ställer särskilda krav på cyklarna så finns det uthyrare av cyklar på många ställen. Kanske inte optimalt i alla lägen men kan kanske vara ett alternativ ibland. Vill man ha cykelhållare för bilen av någorlunda hygglig kvalitet är de inte gratis. Man kan utan större kraftansträngning hålla sig för skratt om det lossnar från taket och landar på vagnen i det fall man köper nåt billigt av undermålig kvalitet.
Finns dessutom en del "campinganpassade" cyklar som man kan fälla ihop och stuva in lite lättare än en traditionell cykel

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Vi fraktar två hybridcyklar, alltså sådana som inte är bra till någonting. Eller går att använda till vad som helst. Allt beror på inställning. Hos cyklisten, alltså.

Jag har inte försökt hyra sådana, men våra egna har hållare för GPS och bakåtradar monterade. Misstänker att man inte får det på hyrcyklar utan vidare.
Jag är inte heller överdrivet förtjust i att ha cyklarna sittande uppe på taket.
(2023-01-04, 19:01)LMC400 Skrev: [ -> ]Om man inte ställer särskilda krav på cyklarna så finns det uthyrare av cyklar på många ställen. Kanske inte optimalt i alla lägen men kan kanske vara ett alternativ ibland. Vill man ha cykelhållare för bilen av någorlunda hygglig kvalitet är de inte gratis. Man kan utan större kraftansträngning hålla sig för skratt om det lossnar från taket och landar på vagnen i det fall man köper nåt billigt av undermålig kvalitet.
Finns dessutom en del "campinganpassade" cyklar som man kan fälla ihop och stuva in lite lättare än en traditionell cykel

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Den gamla cykelhållaren jag har på dragbalken är nog hemmabyggd på nån verkstad. Tyckte den var lite halvful så jag tittade på lite moderna köpevarianter och insåg snart att dom var uselt "spjäckel" i jämförelse. Så jag behöll mitt rejäla fäste.
Vad gäller cykelställ är det Thule som gäller de är visserligen dyra men håller ihop bättre. Enligt min fru som testar sådant och egen erfarenhet