Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gasolfilter
#1
Har blivit varse om att det finns olika typer av gasolfilter. Fogas säljer ett filter som tar bort dam och fasta partiklar i gasolen. Truma säljer ett gasolfilter som tar bort oljekontraminering, som kan medföra att packningen i regulatorn sväller och som medför att den inte jobbar som den skall.

Anledningen till att jag började titta på gasolfilter är att den första nya spanska regulatorn som jag installerade i husvagnen inom kort slutade att avge rätt tryck. Om jag knackade på regulatorn så började den fungera igen. Den byttes senare ut mot en annan ny spansk regulator. 

Efter att ha kört slut på den första gasolflaskan till min nya värmare i lägenheten, började även dess regulator krångla på samma sätt. När jag installerade värmaren föll det sig som så att jag flyttade den regulator som hade används för gasolspisen till värmaren, samtidigt som den nyinköpta regulatorn kopplades till gasolspisen. Jag har två gasolflaskor med två separata regulatorer till spisen respektive till värmaren. Efter att ha bytt och satt dit en ny regulator till värmaren så fungerar den utan anmärkning igen.

Jag antar problemet kan bero på att det kan finnas mer eller mindre mängd med oljepartiklar i gasolen som medför att gummit i regulatorn sväller, vilket medför att den inte fungerar optimalt. Jag misstänker även att de spanska regulatorerna kan vara av skiftande kvalité. I husvagnen har jag samma danska gasolflaska fortfarande som än så länge varken har blivit bytt eller fylld. Den första nya regulatorn började krångla ganska snart, medans nästa regulator har fungerat betydligt längre.

Gasolfilter för att filtrera bort oljekontramination skall moteras före regulatorn, så ett sådan gasolfilter passar inte in i mina installationer där regulatorn sitter direkt på flaskventilen (H-koppling). Jag antar att man få vänja sig vid att byta regulatorn när den börjar trilskas Sad
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#2
Dere i Sverige har vel andre koblinger på gass enn vi har i Norge. Eller forsåvidt finnes den «svenske» koblingen her også. Men den brukes mest i industrien. Den norske varianten er relativt ubrukelig, selv om den er enkel i bruk. Flaske-Gassen i Norge er vel ganske lik den svenske sett bort fra koblingen[Bild: 056b64f3717f3b6df4d1b12055cf73d6.jpg]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Svara
#3
(2021-04-12, 23:04)KabeVestfold Skrev: Dere i Sverige har vel andre koblinger på gass enn vi har i Norge. Eller forsåvidt finnes den «svenske» koblingen her også. Men den brukes mest i industrien. Den norske varianten er relativt ubrukelig, selv om den er enkel i bruk. Flaske-Gassen i Norge er vel ganske lik den svenske sett bort fra koblingen.

Jag har en dansk gasolflaska i husvagnen som har samma "klick-on" flaskventil som gasolflaskorna i Spanien. Jag antar att det är samma typ av flaskventil som ni har i Norge och som syns på din bild. Anledningen till mitt val av gasolflaska med "klick-on" ventil är att jag enkelt kunde byta till en spansk gasolflaska när vagnen var med till Spanien.

Gasolvärmaren har jag installerat i "tantens" lägenhet i Spanien och där är det spanska gasolflaskor och spanska regulatorer som gäller Smile
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#4
Aha. Er det fler som har en så dårlig løsning som nordmenn

Trenger de varme i Spania?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Svara
#5
(2021-04-13, 09:04)KabeVestfold Skrev: Aha. Er det fler som har en så dårlig løsning som nordmenn

Jodå, den "norska varianten" är standard i både Danmark och Spanien.

(2021-04-13, 09:04)KabeVestfold Skrev: Trenger de varme i Spania?

Spanien är ett stor och kuperat land där det också blir kallt på vintern. På det spanska fastlandet är det enbart utmed kusten som det vanligvis inte faller någon snö. Den gångna vintern, som inte riktigt vill släppa taget ännu, började en månad tidigare och borde ha kommit till sitt slut redan. Kalluft är ånyo i antågande. Här är är väderkartan som visar den förväntade temperaturen på insdag morgon:

   

Jag brukar roa mig med att visa temperaturkartan när vintern gör sitt intågande. Så här såg väderlekskartan ut för tordagen den 4 december 2020:

   

Yttermeravisso bör man hålla i åtanke att husen i Spanien i mångt och mycket saknar isolering, så när temperaturen faller under natten letar sig innomhustemperaturen neråt under vintern om man inte tillför någon värme. Vanligtvis är det endast under några veckor som det blir kallt innomhus utmed sydkusten, men under den gågna vintern har det varit kallare under betydligt längre tid. Innan jag installerade gasolvärmaren och endast sporadiskt värmde kontoret med en halogenvärmare var det inte varmare än +16 C i lägenheten. Med gasolvärmaren på plats och som värmer kontoret till +22-23 C dagtid, så har värmen spridit sig till hela lägenheten som nu håller ca 20-21 C.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)