Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hur många liter glykol i en Cabby 532DLX? Och hur nödvändigt att byta glykol?
#11
(2021-02-16, 16:02)Hagbard Skrev: Undrar om du har belägg för ditt påstående?
Det framgick kanske inte att jag påstår ingenting alls. Jag repeterade vad Alde påstår. Hur mycket grund de har får du fråga dem.
Svara
#12
(2021-02-16, 13:02)apersson850 Skrev: Köper man glykol av dålig kvalité (enligt Aldes definition är det nog allt som det inte står Alde på, fast de skriver de inte, för då kunde någon klaga på vilseledande marknadsföring), då bör man byta vartannat år.

Visst 17 är det ett påstående...
Svara
#13
(2021-02-16, 16:02)Hagbard Skrev: Visst 17 är det ett påstående...
Jag tar det en gång till, då. Det är inte jag som påstår detta, utan jag refererar till vad Alde påstår. Det gäller både förträffligheten hos deras egen glykol och den mer eller mindre dubiösa kvalitén på andras blandningar.

Ni kan läsa här. Där finns en fråga och svar om hur ofta man bör byta glykolblandningen.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#14
(2021-02-16, 17:02)apersson850 Skrev: Ni kan läsa här. Där finns en fråga och svar om hur ofta man bör byta glykolblandningen.

Tack för länken. Där finns även en FAQ om Vilken typ av glykolvätska värmesystemet skall fyllas med:

Alde rekommenderar en glykol av kvalité G12++ eller G13. I vårt sortiment finns en färdigblandad Premium Long Life Glykol anpassad för Alde värmesystem.

Skulle du inte få tag i ovanstående så skall det vara en 50:50 blandning bestående av etylenglykol och vatten.

Etylenglykol (aka monoetylenglykol, MEG och etandiol) frostskyddsmedel som också används i bilmotorer och säljs via bensinstationer, bilverkstäder, tillbehörsbutiker, som koncentrat eller färdigblandat.
Blanda inte frostskyddsmedel som innehåller silikater med frostskyddsmedel innehållande icke-silikatbehandlade OAT. Vid blandning av koncentrerad glykol använd endast destillerat vatten.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • apersson850
Svara
#15
Jag misstänker att de som blandar glykol med kranvatten är i stor majoritet, jämfört med de som använder destillerat vatten.
Svara
#16
(2021-02-16, 21:02)apersson850 Skrev: Jag misstänker att de som blandar glykol med kranvatten är i stor majoritet, jämfört med de som använder destillerat vatten.

Ja, med handen på hjärtat måste jag medge att jag aldrig har blandat kylarvätska med destilerat vatten. Bunnsvattent hemma på gården har jag inte så stora betänkligheter att använda för kylarvätska. Värre är det med kranvattnet i "tantens" lägenhet på spanska sydkusten där smaken varierar beroende på hur mycket dom blandar i för att vattnet skall vara drickbart. Där kommer kranvattnet från ytvatten som är uppsamlat i vattenresorvarer och ibland drar dom även igång en avsaltningsanläggning för havsvatten. Även om vattnet är drickbart väljer vi att köpa flaskvatten som smakar lika bra året runt. Vi har en kondensavfuktare i förrådet vars vatten jag fyller i tomma dricksvattenflaskor för att kunna använda när jag skall byta kylarvätska på hennes MX-5:a. Vattnet från kondensavfuktaren bör vara bättre att hälla i kylarvattnet än kranvattnet med kemikalier för att göra det drickbart.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#17
(2021-02-16, 16:02)Hagbard Skrev:
(2021-02-16, 13:02)apersson850 Skrev: Alde anger själva att om man använder deras egna "kvalitetsglykol", då behåller den sina frost- och korrosionsskyddande egenskaper så pass att det räcker att byta vart femte år.
Köper man glykol av dålig kvalité (enligt Aldes definition är det nog allt som det inte står Alde på, fast de skriver de inte, för då kunde någon klaga på vilseledande marknadsföring), då bör man byta vartannat år.

Undrar om du har belägg för ditt påstående?

I grunden så finns det ingen dålig Glykol, all Glykol är av bra kvalitét och gör vad den skall göra, förhindra frysrisk.

Sedan så uppstår det ett visst dilemma?

Hur är systemet uppbygt som skall skyddas förutom frysrisken?

Är det ett rent aluminiumsystem (nyare bilmotorer)?

Är det ett system av järn och aluminium (typ Alde 29xx pannor)?

Är det ett system av rostfritt och aluminium (typ Alde30xx pannor)?

Är det ett system i kombinatrion av gjutjärn/aluminium?

Är det ett system av gjutjärn/alumimium/mässing (typ äldre bilmotorer)?

Är det ett system i kombination av gjutjärn/mässing?

Vad berstår systemets ingående material av?

Ja min gode professor det är det som avgör vilken typ av glykol som skall användas.

Det är det som avgör hur receptet skall se ut för den specifika miljö som den skall användas i?

Därav har vi märkesspecifik glykol framtagen och beställd av tillverkaren för den produkt som glykolen skall skydda och användas till vilken kallas för en OEM produkt.

Typ Volvo, Saab, Scania, GM, Ford, Mil-L, Catterpillar, Asian mm, mm, mm och så har vi lilla Alde som föreskriver en egen framtagen/beställd longLife Glykol som är anpassad för deras värmepannor där det inte finns annan än just järn  och aluminium i dom äldre och rostfritt och aluminium i dom nyare.

Och det viktigaste är att den är färdigblandat med destillerat vatten  så det inte förekommer några som helst salter och annat jox som är vanligt i bl a kommunala eller eller egna brunnar.

Lite som jag Tycker
Hagbard

När de fixade med min Alde på Nibo sa Fredrik där att glykolen såg fin ut, behövde inte bytas. Det var ÖoB icke longlife glykol då.
Nu har jag ÖoB longlife glykol och äkta kranvatten. Det tror jag funkar super.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#18
(2021-02-16, 17:02)apersson850 Skrev:
(2021-02-16, 16:02)Hagbard Skrev: Visst 17 är det ett påstående...
Jag tar det en gång till, då. Det är inte jag som påstår detta, utan jag refererar till vad Alde påstår. Det gäller både förträffligheten hos deras egen glykol och den mer eller mindre dubiösa kvalitén på andras blandningar.

Ni kan läsa här. Där finns en fråga och svar om hur ofta man bör byta glykolblandningen.

Du kan ta det hur många gånger som helst men jag ser ingenting om det du konspirerar om i Aldes rekommendationer.

Jag anser bara att du är ute för att göra dig rolig eller förlöjliga en produkt och tillverkare.

Hittar alltså ingenting om det som du konspiratoriskt hänvisar till i Aldes rekommendation eller skrift.

Hittar heller ingenting om deras förträfflighet eller andras mindre dubiösa kvalité, eller att Alde definierar att alla glykoler som det inte står Alde på är av dålig kvalitét.

Det dom hänvisar till är att dom har en anpassad produkt avsedd för deras system som uppfyller deras kriterier.
Precis som vilken tillverkare som helst som producerar/tillverkar system där man av vissa skäl föreskriver en viss kvalitét på ingående komponenter så systemen skall fungera så klanderfritt och lång tid som möjligt.

Anser Hagbard
Svara
#19
Om du inte lyckades hitta rätt via länken är här vad Alde skriver om hur ofta man behöver byta glykol.

Beror på vilken kvalité av glykol som värmesystemet fyllts med. Glykol är en förbrukningsvara och måste bytas innan skyddet upphör (smörjande och rostskyddande). Med en bra kvalitetsglykol (typ Alde G13) så räcker det att byta vart femte år, medan glykol av sämre kvalitet bör bytas vartannat år. Så det lönar sig i längden att använda en glykol av god kvalité.

De anser uppenbarligen att det finns glykol som är sämre än deras, och om man använder sådan anser de att man måste byta oftare.
Detta har inget att göra med att jag skulle ha behov av att göra mig rolig här, varken på Aldes eller någon annans bekostnad. Vad är du själv ute efter, Hagbard?
Svara
#20
(2021-02-17, 16:02)apersson850 Skrev: Om du inte lyckades hitta rätt via länken är här vad Alde skriver om hur ofta man behöver byta glykol.

Beror på vilken kvalité av glykol som värmesystemet fyllts med. Glykol är en förbrukningsvara och måste bytas innan skyddet upphör (smörjande och rostskyddande). Med en bra kvalitetsglykol (typ Alde G13) så räcker det att byta vart femte år, medan glykol av sämre kvalitet bör bytas vartannat år. Så det lönar sig i längden att använda en glykol av god kvalité.

De anser uppenbarligen att det finns glykol som är sämre än deras, och om man använder sådan anser de att man måste byta oftare.

Nu anser jag du påstår igen...

Nu är ju inte G13 en Aldeprodukt utan det är en OEM produkt som marknadsförs i en Aldeburk/flaska precis som alla andra tillverkare gör om de har just klass G13 i sina flaskor och som uppfyller de uppställda kriterierna för att kallas för just G13.

Är det en förpackning Mjölk 3% så är det Mjölk från Ko som håller en fetthalt på 3% och inget annat oavsett vad det står för leverantör på förpackningen.

Är det inte från Ko så är det inte Mjölk utan en Mjölkdryck och får inte kallas för Mjölk.

Precis som med Glykol G13, är det inte av kvalité G13 så får den inte kallas för G13 och är då något annat, ganska enkelt.

I övrigt så är det inte bara Alde som rekommenderar byte av glykol, det gör alla tillverkare som har produkter som kräver frostskyddsmedel där det ingår vissa additiv för skydd mot korrosion och livslängden på dessa additiv.

Är den då av en äldre generation så krävs det byte lite oftare än om den är av en modernare generation som håller längre när det avser additiven. Men det viktigaste är ändå att följa vad resp. tillverkare rekommenderar i sina manualer. Är det äldre fordon så är det också en äldre sort/generation av glykol som bör användas beroende på ingående material i konstruktionerna och inte en nyare som är anpassad för de nyare motorsystemen eller system där ingående komponenter och material är särskilt utsatta för korrosion.

Det som händer och har hänt och händer dagligen alla tider är när fordonsägare blandar olika glykoler med olika additiv, framförallt en äldre generation mot en nyare som inte är kompatibel med varandra och där resultatet blir bildande av geléklumpar.

Vid service på dessa vagnar är oftast felorsaken att cirkulationspumpen inte fungerar eller att det inte blir en cirkulation i värmesystemet som det är tänkt.

Orsaken är då oftast att dessa geléklumpar ansamlas just vid impellern eller ”vispen” som en del kallar den pump som sitter i expansionskärlet. Primus cirkulationspump är väldigt känslig för just felblandad glykol där det bildas geléklumpar (eller cirkulationspumpar där drivningen av impellern sker med en magnet).

Märks tydligt då systemet/n skall tömmas och det fastnar klumpar vid avtappningen som man får rensa bort med en tråd lite då och då för att få ut allt.

Det som också händer är att en del köper koncentrerat och blandar själv och inte har vetskap om att Glykol sälj i kg och inte liter och att 3 kg glykol motsvarar 2,6 liter vatten som man måste ta hänsyn till vid blandningen.

Sedan så är det alltid bäst att köpa färdigblandat, då får man rätt blandning i förhållandet glykol/vatten med ett bra neutralt ph värde (runt ph 8 ej över ph 9) och inte ett surt eller kalkrikt vatten som kan fräta eller sätta igen systemet.

https://www.youtube.com/watch?v=PiI-T91PnsQ

För den som vill veta lite mer... (Finns även i Tråden Glykol).

https://www.exx.se/techinfo/glykol/index.html
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 2 Gäst(er)