Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Långsam vattenburen värme som blev snabbare.
#71
(2021-02-06, 15:02)apersson850 Skrev: Du menar för att få defrosterverkan, ungefär som på framrutan på en bil?
När den varma luften nerifrån kommer upp längs rutan möter den kall luft närmast rutan. Den kalla luften vill förstås neråt. Utan en fläkt som sätter fart på luften underifrån, något som man har i en bil, skulle jag tro att det snarare blir en turbulens närmast rutan, där den kalla och varma luften "rullar runt" varandra längs rutan. Detta lär ske både med och utan den där läppen du beskriver. Men avsaknad av läpp gör att mer varm luft kan komma upp, och då får den bättre förutsättningar att vinna i turbulenskampen.

Så med de förutsättningar du har tror jag det blir bättre utan läpp mot rutan. Hade det funnits en varmluftsfläkt över konvektorn kanske det vore bättre med riktläpp.

Kanske tanken med läppen är staga den tunna o lätt sladdriga "varmluftkanalsväggen" Smile Nån imma blir det inte på rutorna hur än läppen är vänd...
Saknar ett bra ord för de här kanalerna, måste väl finnas en bra benämning åtminstone bland husvagnsbyggare? Bra som 17 blev det här. Vid framfönstret får jag ner hela armen bakom soffryggen. Dynorna passar fortfarande, lite tajtare bara. Nu är det klart för husvagnsfärd till Ljusdal o byte tändningslås. Det klickar allt oftare när det är kallt, men inte sen det blivit varmt. Måndag morron är det tänkt att jag ska åka 250 meter från Ljusdals gratis ställplats med gratis ström (!) och lämna bilen på verkstan. Ev är det 20 minus där då, ofta 10 grader kallare inne i landet än vad vi har här när inte havet fryser. Gör det det så blir kallare. Vägrar den starta då kan jag starta dieselvärmaren. Det gör man även helt utan nyckel. Åker i morrn söndag på dan, knappt 12 mil dit, det verkar ganska säkert bli sol och snöfritt både dit och hem på måndag. Det ska bli kul. Somliga tycker kanske man är galen som öht kan se nåt nöje i att ta med husvagn på en sån resa. Wink
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Adrian, Sokrates, yngrot
Svara
#72
"Luftkanal" duger väl?

Hoppas du får ordning på ditt startlås.
Svara
#73
(2021-02-09, 21:02)apersson850 Skrev: "Luftkanal" duger väl?

Hoppas du får ordning på ditt startlås.

Åkte till Ljusdal på söndan. For från Ljusne via E4 till Hudik o vänstergir in mot Delsbo o Ljusdal. E4 med dubbla filer o mitträcke borde väl vara säkrare man riskerar ju knappast att frontalkrocka, men usch, gillar den inte. Nu var det bra plogat efter snöfall, men halt som [censurerat ord], isgata upp till Hudik. De flesta höll ner farten lite under 110, men inte alla. Somliga kör alltid extremt aggresivt. Om en personbil kommer upp bakom mitt husvagnsekipage och tvekar nån sekund med omkörningen är det ofta att bilen bakom den börjar köra om så bilen bakom mig nästan blir påkörd. Vägen mot Ljusdal var mkt mindre hal. Ställplatsen nära verkstan var tom så det var bara att ställa vagnen där o koppla in gratis ström. Jag hade gasolvärmen på hela vägen dit, så det var varmt o gott direkt. Den höll värmen sen på bara 2 kw elpatron. Tror det var kanske 15 minus som kallast. Då var cirkpumpen o patronen igång nästan hela tiden.
Körde bort bilen t verkstan lite senare, hann med lite längre promenader både på söndan o måndan mens dom bytte låset. Väldigt fint samhälle med järnvägen o bangården som en del av centrum. Många mindre affärer. All matlagning osv skötte  jag i vagnen.
Hemvägen tog jag genom inlandet; genom Järvsö o Bollnäs. Trevligare väg än E4 o en knapp mil kortare. Men när jag kom till MO o hade en mil kvar hem ungf blev det snöstorm. Bitvis smattrade det som ösregn på biltaket fast det var 5 eller 7 minusgrader! Körde hem ändå, ända till järnvägsstationen 100 meter från mitt hus, där tänkte jag nästan trixa dit snökedjorna först o gå hem o snöröja 1,5 dm snö för att ta mig upp gården. Men då drog det igång att snöa o isregna, så jag parkerade bara där o väntade in dan efter som blev en solig dag.
Jag har blivit så van att montera snökedjorna nu att det blivit som en lite udda rolig extrahobby. Somliga tycker jag är [censurerat ord] som inte kör med fyrhjulsdrift. Men 4wd för en fattigpensionär skulle betyda en mkt äldre Volvo med en Haldexdrift som kanske pajar o kostar lika mycket som hela bilen att laga. Och för mig funkar det bra med bara 2wd o kedjorna behövs endast när jag har fem meter kvar upp på gården. Jag tar med jobbarbyxor med knäskydd för att krypa på backen i, samt en lortjacka. Snökedjorna kan jag reda ut så dom är helt icketrassliga inne vagnens värme (en i taget) o bilen lyfter jag enkelt lite grann med garagedomkraften jag har med ifall jag får punka på vagnen, då går det snabbt att få dit dom. O dragkraften med 12 mm kedjor blir helt enorm. Absolut tom lite bättre än en 4wd utan snökedjor.
Snöröjde, sen körde jag upp utan problem.
En dag senare, vräkte det ner drygt 2 dm mer snö ändå. Det har jag röjt bort idag. O sopat/skottat av husvagnstaket.....
Och just ja, tändningslåset, nu klickar det inte alls, inte när det är skitkallt heller. Otroligt bra värme i bilen...
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 4 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Adrian, Hagbard, Sokrates, yngrot
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)