Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Veckans bild 2021
En ny vecka har tagit vid och det är dags att utse veckans bild.

Denna gång var jag lite snabbare på bollen Smile

Grattis aperson850! Du koras till vinnare för veckans bild V44, med bidraget "Artistisk vattenspegel".
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
[Bild: JCqthTk.jpg]

FLITIGA SKOGSHUGGARE
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Adrian för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates, yngrot
Svara
Eller är det skogstuggare?  Smile
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Adrian, LMC400
Svara
En ny vecka har tagit vid och det är dags att utse veckans bild.

Grattis Adrian! Du koras till vinnare för veckans bild V45, med bidraget "FLITIGA SKOGSHUGGARE".
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
Se här en sorts camping som är okänd för de flesta "normala" campare. Husvagn och släp (vi får köra med varsin bil för att få med allt) när Tyringerundan arrangerades 2021. Orienteringsarrangemang är ju per definition oftast ute i skogen någonstans, eller rättare sagt på någon öppen mark nära skogen.

   
[-] Följande 4 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Adrian, LMC400, Sokrates, yngrot
Svara
En ny vecka har tagit vid och det är dags att utse veckans bild.

Grattis apersson850! Du koras till vinnare för veckans bild V46, med bidraget "Camping med husvagn och släp"
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • yngrot
Svara
Pandemin har förstås dämpat resandet en hel del. Här letar jag mig nu bakåt i tiden lite, till när pandemin hade tagit sin början, men inte blivit världsomspännande ännu. Inom några dagars tidsrymd från när bilden togs blev det första Covid-19-fallet känt och bekräftat i USA.

Bilden är också därifrån. Första Covidfallet i USA hittade man i Washington (delstaten, alltså). Bilden är tagen längre söderut, i Arizona. Den avbildade bron är Theodore Roosevelt Lake Bridge. Bron, som invigdes 1992, tar SR-188 över vattnet just där Theodore Roosevelt Lake övergår till Salt River. Innan bron byggdes gick SR-188 över själva dammbyggnaden vid Theodore Roosevelt Dam. Den byggdes från början för att biltrafiken skulle gå där. Men när vägen konstruerades på toppen av dammen tog man mått på en då aktuell bil, och såg till att sådana kunde mötas. Numera är dock den måttsättande bilmodellen sällsynt, så vägen över dammen var reglerad till en riktning i taget när jag körde över där första gången, 1990. Själva dammbygget stod klart 1911 och den måttsättande bilen var då Fords modell T.

Bortsett från bron, som man kan stå och beundra en stund, om man har läggning åt att beundra byggnadsverk, har man här också ena änden på Apache Trail, eller SR-88, som den officiellt heter. Hamnar ni i krokarna så kör gärna Apache Trail från Roosevelt Dam till Apache Junction. Jag rekommenderar dock att ni hyr en bil av SUV-typ. Visserligen kan man inte längre fastna i den alpinliknande uppförsbacken från generatorhallen till vägen (den är inte öppen för civil trafik längre), men även själva vägen bjuder ibland på terrängkörningsliknande passager. Senast jag försökte köra den hade jag förvisso lämpligt fordon, men det gick inte ändå. Vägen hade helt försvunnit efter kraftiga regn på ett ställe, så den var avstängd mellan Apache Lake och Canyon Lake.

   
[-] Följande 4 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Adrian, LMC400, Sokrates, yngrot
Svara
(2021-11-24, 12:11)apersson850 Skrev: Bilden är tagen längre söderut, i Arizona. Den avbildade bron är Theodore Roosevelt Lake Bridge. Bron, som invigdes 1992, tar SR-188 över vattnet just där Theodore Roosevelt Lake övergår till Salt River. Innan bron byggdes gick SR-188 över själva dammbyggnaden vid Theodore Roosevelt Dam. Den byggdes från början för att biltrafiken skulle gå där. Men när vägen konstruerades på toppen av dammen tog man mått på en då aktuell bil, och såg till att sådana kunde mötas. Numera är dock den måttsättande bilmodellen sällsynt, så vägen över dammen var reglerad till en riktning i taget när jag körde över där första gången, 1990. Själva dammbygget stod klart 1911 och den måttsättande bilen var då Fords modell T.

Bortsett från bron, som man kan stå och beundra en stund, om man har läggning åt att beundra byggnadsverk, har man här också ena änden på Apache Trail, eller SR-88, som den officiellt heter. Hamnar ni i krokarna så kör gärna Apache Trail från Roosevelt Dam till Apache Junction. Jag rekommenderar dock att ni hyr en bil av SUV-typ. Visserligen kan man inte längre fastna i den alpinliknande uppförsbacken från generatorhallen till vägen (den är inte öppen för civil trafik längre), men även själva vägen bjuder ibland på terrängkörningsliknande passager. Senast jag försökte köra den hade jag förvisso lämpligt fordon, men det gick inte ändå. Vägen hade helt försvunnit efter kraftiga regn på ett ställe, så den var avstängd mellan Apache Lake och Canyon Lake.


Intressant!

Eftersom jag gillar kartor så tog jag mig en titt och följde "Apache Trail" och kunde se att den passerar Tortilla Campground och Canyon Lake Campground vid Canyon Lake där vägen viker av mot Phoenix.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
Jajamen, det är helt riktigt. Jag har en bild på ett lämpligt campingfordon också, om du inte tänker stoppa ditt eget i handbagaget. Men den bilden får ju vänta till nästa vecka!
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
Jag utlovade ju en bild på ett lämpligt campingfordon för att ta sig till campingplatserna längs Apache Trail (AZ 88). Den här bilden är dock tagen vid Sunset Point. Det ligger strax norr om Black Canyon City, längs I-17. Som man kan förstå kan solnedgångarna vara spektakulära på den platsen. Det är ganska fascinerande att stanna där någon timme eller så, och se hur skuggorna skiftar i den kuperade terrängen, allt eftersom solen står allt lägre över bergskammarna i fjärran. Här fick jag osökt ett ämne för kommande veckor också!

I-17 (Interstate 17) är en rätt rolig väg i sig själv. Då menar jag inte nödvändigtvis att köra den, även om det är spektakulärt nog. Särskilt om man vinglar inom Sedona, längs AZ 179. Sedona är ett ställe som har varit populärt vid inspelningar av allehanda västernfilmer och liknande, på grund av de bergsformationer som finns utströdda över hela trakten där. Nej, I-17 är alltså en interstate, vilket per definition är en väg som går mellan flera delstater. Men just I-17 ryms i sin helhet inom Arizona. Den börjar i Phoenix och slutar i Flagstaff. Hela denna interstate, som alltså inte är en interstate, utan bara heter så, är futtiga 235 km lång. Det är något helt annat än den berömda Route 66, som med sina 3940 km sträckte sig mellan Chicago, IL och Santa Monica, CA.
Dock har de ändå en anknytning, för I-17 slutar vid I-40 i Flagstaff, och I-40 är den väg som direkt tagit över rollen som genomfartsled i öst-västlig riktning genom Arizona. På en del ställen är sträckningen med gamla Route 66 densamma, på en del går Historic Route 66 strax vid sidan om I-40.

Som kuriosa kan nämnas att huvudprincipen för de amerikanska interstates är att vägar med udda nummer går i nord-sydlig riktning, de med jämna i öst-västlig riktning. Det stämmer förstås inte överallt, men det är i alla fall grunden i numreringen.
Jag insåg nu också att jag kallade Apache Trail för AZ-88 i det här inlägget, men för SR-88 i det förra. Båda benämningarna förekommer på kartor och skyltar. AZ står förstås för Arizona, medan SR ska uttolkas som State Road (direkt motsvarande vår länsväg). Våra länsvägar heter ju också egentligen G-120 i Småland, exempelvis.

Åter till campingfordonet. Amerikanska släpfordon har sin grundkonstruktion direkt från jordbruket, med axlarna längre bak än våra husvagnar. En lite större husvagn i USA har därför ett kultryck på 200-350 kg och kan bara dras med små lastbilar, pickup trucks. Det syns på bilden att bilen känner av lasten.

   
[-] Följande 4 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Adrian, Ljusne-Håkan, LMC400, Sokrates
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 2 Gäst(er)