Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Värma upp kall vagn med elpatron vs elfläktar.
#1
Testade igår att värma upp husvagnen med två  1 kw elfläktar i stället för med elpatronen på 2 kw o det vattenburna systemet. Det var ungf på nollan både i och utanör vagnen
Igår fick jag efter en timme 19 grader bak i barnkammaren där den ena fläkten stod. I främre delen var det bara 15 grader. Flyttade då ner den bakre fläkten från sängen så bägge stod på golvet. När det gått en timme till var det 20 grader både fram och bak. Tänkte köra igång elpatronen då, men klumpade mig o såg inte att rumstermostatem stoid så lågt att den vattenburna värmen startade. Lite fiasko på slutet.
Idag kör jag med enbart elpatronen på 2kw. Vid starten var det 2 minus i vagnen och varmare utanför, 2 plus. Det går hittills enormt mkt segare att värma idag. Efter en timme var det bara tre plus fram i vagnen o fyra bak i sovavdelningen. En timme senare ändå 10 grader både fram o bak. Det är knappt jag kan känna nån varmluft komma upp vid fönstren fast det varit igång två timmar på 2 kw.
Snart har det gått tre timmar få se då....
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#2
(2020-12-02, 20:12)Ljusne-Håkan Skrev: Testade igår att värma upp husvagnen med två  1 kw elfläktar i stället för med elpatronen på 2 kw o det vattenburna systemet. Det var ungf på nollan både i och utanör vagnen
Igår fick jag efter en timme 19 grader bak i barnkammaren där den ena fläkten stod. I främre delen var det bara 15 grader. Flyttade då ner den bakre fläkten från sängen så bägge stod på golvet. När det gått en timme till var det 20 grader både fram och bak. Tänkte köra igång elpatronen då, men klumpade mig o såg inte att rumstermostatem stoid så lågt att den vattenburna värmen startade. Lite fiasko på slutet.
Idag kör jag med enbart elpatronen på 2kw. Vid starten var det 2 minus i vagnen och varmare utanför, 2 plus. Det går hittills enormt mkt segare att värma idag. Efter en timme var det bara tre plus fram i vagnen o fyra bak i sovavdelningen. En timme senare ändå 10 grader både fram o bak. Det är knappt jag kan känna nån varmluft komma upp vid fönstren fast det varit igång två timmar på 2 kw.
Snart har det gått tre timmar få se då....

Timme tre: Nu hade jag 15 grader både fram och bak.

Efter fyra timmar är det 19 grader... Det verkar ta dubbelt så lång tid att värma upp med det vattenburna trots samma effektåtgång.
Fast om jag igår när jag fått 20 C med elfläktarna stängt av dom o kört igång det vattenburna hade jag förstås fått en mindre eller större dipp innan slingan var igång. För att det ska vara nån vits med fläktarna när man har bråttom o vill iväg så ska man nog dra på gasolepannan när det är 20 grader o låya fläktana gå en stund till. Om en knapp halvtimme har det malt på med 2 kw oavbrutet i fem timmar. Bränner mer ström där på mysko test än hela kåken gör av med. Wink
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#3
(2020-12-02, 22:12)Ljusne-Håkan Skrev: Bränner mer ström där på mysko test än hela kåken gör av med. Wink

Fattas bara att ditt testande leder till elbrist Smile

Det är inte så konstigt att det tar längre tid att värma upp husvagnen med den vattenburna värmen än med elfläktar. Först skall det vattenburna systemet värma upp vattnet och värmeelementen och ledningarna innan det kan börja avge något vidare med värme i luften. Fläktelement värmer upp luften direkt.

Ett tips för att få ut fukten och få det varmt i sängen snabbare är att bädda med en elektrisk värmemadrass.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#4
Ja, när jag testade med vagnens eget värmesystem hände ytterst lite den första halvtimmen. Det ökade mer än det dubbla den andra halvtimmen, och ännu fortare den tredje.
Så visst finns det en längre uppstartstid för vattenburen värme. Om man kan köra max 2 kW elvärme, för säkringens skull, måste det snabbaste sättet rimligen vara att dra på gasolpannan, som inte belastar säkringen, och fläktarna samtidigt. Då blåser man omkring luften så den värms upp och får upp värmen på vattnet på samma gång.

När jag kommer hem igen ska jag testa hur mycket snabbare det går om jag kör samma eleffekt som i mitt förra test (dokumenterat här i forumet i en annan tråd), alltså 3,5 kW, och samtidigt drar på gasolen också i pannan. Den ska tillföra ytterligare 5,5 kW, påstår Alde. Någon måste ju hjälpa Håkan att elda upp ström och gasol här i landet.

Det blir ingen riktig snurr på värmen förbi konvektorrna förrän framledningstemperaturen kommit över 50°C. Något som tar flera timmar med bara elvärmen igång i pannan, när jag börjar på nollgradigt i vagnen.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#5
(2020-12-02, 22:12)Ljusne-Håkan Skrev:
(2020-12-02, 20:12)Ljusne-Håkan Skrev: Testade igår att värma upp husvagnen med två  1 kw elfläktar i stället för med elpatronen på 2 kw o det vattenburna systemet. Det var ungf på nollan både i och utanör vagnen
Igår fick jag efter en timme 19 grader bak i barnkammaren där den ena fläkten stod. I främre delen var det bara 15 grader. Flyttade då ner den bakre fläkten från sängen så bägge stod på golvet. När det gått en timme till var det 20 grader både fram och bak. Tänkte köra igång elpatronen då, men klumpade mig o såg inte att rumstermostatem stoid så lågt att den vattenburna värmen startade. Lite fiasko på slutet.
Idag kör jag med enbart elpatronen på 2kw. Vid starten var det 2 minus i vagnen och varmare utanför, 2 plus. Det går hittills enormt mkt segare att värma idag. Efter en timme var det bara tre plus fram i vagnen o fyra bak i sovavdelningen. En timme senare ändå 10 grader både fram o bak. Det är knappt jag kan känna nån varmluft komma upp vid fönstren fast det varit igång två timmar på 2 kw.
Snart har det gått tre timmar få se då....

Timme tre: Nu hade jag 15 grader både fram och bak.

Efter fyra timmar är det 19 grader... Det verkar ta dubbelt så lång tid att värma upp med det vattenburna trots samma effektåtgång.
Fast om jag igår när jag fått 20 C med elfläktarna stängt av dom o kört igång det vattenburna hade jag förstås fått en mindre eller större dipp innan slingan var igång. För att det ska vara nån vits med fläktarna när man har bråttom o vill iväg så ska man nog dra på gasolepannan när det är 20 grader o låya fläktana gå en stund till. Om en knapp halvtimme har det malt på med 2 kw oavbrutet i fem timmar. Bränner mer ström där på mysko test än hela kåken gör av med. Wink

Om du är ute efter att värma upp snabbt och inte köra på El så behöver du en Byggtork (finns beg.) med singelrör för utblås och en effekt av ca 70 kW som lämnar 4400 m3/h (här behöver man inte räkna med ventilationsförluster), då behöver du bara köra ca 10 min och sedan slå på ordinarie panna. 

https://www.ramirent.se/hyrmaskiner/el-e...ork-diesel

Men annars så är skillnaden med fläktvärme och konvektorer att du värmer upp vistelseluften i första hand och ingenting till inkommande friskluft från friskluftsintagen med en fläktvärme.

Bild 1.

Med de ordinerie värmarna Gasolpanna/Elpatron så värmer du upp dels den inkommande friskluften samt allt möblemang i saklig takt tills det blir en jämnvikt inomhus där termostaten slår ifrån, det är det som kallas för bra termiskt klimat inomhus.

Bild 2.

Ser man till vad som kommer in och går ut i din Cabby 532 så ser det ut så här:

Bild 3.

Det som kommer in skall ut och då din vagn är godkänd för 5 personer (bädd/sovplatser) så borde ventilationen vara avpassad enligt antal personer som säger minst 4 l/sek per person i frånluft per bädd/sovplats och en högsta koldioxidhalt på 1000 ppm enligt kontrollorganen.


Bifogade filer Thumbnail(s)
           
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#6
Så här ser intagen ut i din vagn. Och dom är isolerade så det inte blir kondensutslag som kan ställa till lite problem.

2 st på vardera sida bak (blir 4 st) och 2 st vänster sida fram (bakom vattentanken).


Bifogade filer Thumbnail(s)
       
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#7
(2020-12-04, 20:12)Hagbard Skrev: Så här ser intagen ut i din vagn. Och dom är isolerade så det inte blir kondensutslag som kan ställa till lite problem.

2 st på vardera sida bak (blir 4 st) och 2 st vänster sida fram (bakom vattentanken).

Allt det där känner jag till mycket väl till sen många år tillbaka. Men vill man ha snabb värme innan man sticker iväg gör man på nåt annat sätt hellre än att sticka iväg med en otrevligt råkall vagn. Eller att inte åka iväg alls. Alla är inte så funtade att dom alltid bestämmer flera dar innan ifall dom vill åka nånstans. Och att man enbart värmer luften och inget av inredningen med en fläkt som blåser varm luft på inredningen stämmer ju inte alls.
Så fort man åker iväg så kör man ju som vanligt på vattenburna värmen.

Igår gjorde jag ett tredje test; jag körde elpatronen på 1 kw och en fläkt på en kw. Efter två timmar var det då 15 C bak och 18 C fram. Och pannan kändes ganska genomvarm på utsidan. Det blev alltså närapå lika varmt som med bara två 1kw fläktar. Hade jag då dragit på gasolpannan o stuckit iväg hade nog värmesprutten runt fönstren kommit igår väldigt fort. Men då stängde jag av o gjorde annat. Smile
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#8
(2020-12-04, 21:12)Ljusne-Håkan Skrev: Igår gjorde jag ett tredje test; jag körde elpatronen på 1 kw och en fläkt på en kw. Efter två timmar var det då 15 C bak och 18 C fram. Och pannan kändes ganska genomvarm på utsidan. Det blev alltså närapå lika varmt som med bara två 1kw fläktar. Hade jag då dragit på gasolpannan o stuckit iväg hade nog värmesprutten runt fönstren kommit igår väldigt fort. Men då stängde jag av o gjorde annat. Smile

Låter som en vettig kombination för att åstadkomma önskvärt resultat.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#9
Det tror jag också.

För egen del så är campingturerna i regel planerade några dagar i förväg, åtminstone. Jag vet inte hur det är med alla andra i den här tråden, men jag har inte blivit statsanställd än, så ska jag iväg får det antingen vara helg eller fungera att ta semester. Därför blir det i princip aldrig samma dag som tanken dyker upp.
Svara
#10
(2020-12-04, 21:12)Ljusne-Håkan Skrev: Men vill man ha snabb värme innan man sticker iväg gör man på nåt annat sätt hellre än att sticka iväg med en otrevligt råkall vagn. Eller att inte åka iväg alls. Alla är inte så funtade att dom alltid bestämmer flera dar innan ifall dom vill åka nånstans. Och att man enbart värmer luften och inget av inredningen med en fläkt som blåser varm luft på inredningen stämmer ju inte alls.
Så fort man åker iväg så kör man ju som vanligt på vattenburna värmen.

Igår gjorde jag ett tredje test; jag körde elpatronen på 1 kw och en fläkt på en kw. Efter två timmar var det då 15 C bak och 18 C fram. Och pannan kändes ganska genomvarm på utsidan. Det blev alltså närapå lika varmt som med bara två 1kw fläktar. Hade jag då dragit på gasolpannan o stuckit iväg hade nog värmesprutten runt fönstren kommit igår väldigt fort. Men då stängde jag av o gjorde annat. Smile

Har alla Husvagnsägare tillgång till el och en egen tomt att ställa vagnen på för att snabbt komma iväg?

Hur gör alla andra som vill åka iväg snabbt?
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)