Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Långsam vattenburen värme som blev snabbare.
#61
(2021-02-05, 19:02)apersson850 Skrev: Det verkar ju onekligen vara stor skillnad på hur breda spalter luften har på sig att passera genom på våra vagnar. I min vagn kan man i praktiken säga att spalten är lika bred som konvektorn. Aldes konvektorer har måtten 60*60 mm. Så det är fullt blås över hela konvektorbredden upp till fönstret. Något som förstås verkar vara den mest logiska lösningen.

Att det är logiskt förstår jag då vagnen i sitt grundutförande är byggt för Trumavärme och inget annat.

Att sedan en del kunder vill ha Alde värme är ju positivt, men det innebär ju inte att dom bygger en vagn speciellt för det. De dom gör är att konverterar en befintlig vagn från produktionen eller i sämsta fall byter i en vagn från Truma till Alde. Att det sedan inte inte stämmer överens med alla mått avseende dynor mm där det från början är konstruerat för just Trumas rördragningar efter golven med lite större utsläpp uppåt tar man ingen hänsyn till.

Det märker ju inte de flesta kunder om man inte kommer från Ljusne...
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates, yngrot
Svara
#62
(2021-02-05, 19:02)apersson850 Skrev: OK, då är det modellen efter. Samma som jag har. Men min är en 2012. Motorn är försvunnen. Vill man stoppa in nyckeln/fjärren i hålet får man trycka själv. Likaså får man dra ut den själv. Fast det gör jag aldrig, för min bil har keyless, så nyckeln får ligga i fickan.
Det var den förra, lite bulligare V70 jag refererade till. Den hade vanligt tändningslås.

Det verkar ju onekligen vara stor skillnad på hur breda spalter luften har på sig att passera genom på våra vagnar. I min vagn kan man i praktiken säga att spalten är lika bred som konvektorn. Aldes konvektorer har måtten 60*60 mm. Så det är fullt blås över hela konvektorbredden upp till fönstret. Något som förstås verkar vara den mest logiska lösningen.

Vid mitt framfönster, som hyser den största konvektorn var det nästan helt stopp både nere mellan "sofflocken" och framväggen, och lika illa upptill vid fönstret där värmen ska spruta ut, där var det så smalt att jag inte fick emellan mitt spinkiga lilfinger. Antingen har nån med noll vett "renoverat" sofforna och därmed blocklerat varmluften, eller också byggdes det så här rekordslavrigt från början, kanske i hets av sommarjobbande skolbarn?
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#63
Härjade hela dan med att öppna kanalerna. Det var enbart i mitten av framfönstret det var lite genomsläpp nertill. Där hade jag redan flyttat bak locket lite. Nu gjorde jag öppningen större ändå.På de två andra tredjedelarna utåt var det så gott som helt igenspikat. [Bild: 088624f3aa22a365158d8cc5fa55d6ec.jpg][Bild: 7611ddceff4f0f29fd73788f30dee619.jpg]

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#64
Här syns kanalen vid sidofönstret. Här var det inte stopp, men jag ökade på mellanlägget lite upptill, och mer ändå nertill så öppningen ner till är lika bred som konvektorn. Är det lite smalare upptill ska det göra att varmluften accelerar i sin sprutt uppåt. Från börjab var det ca 12 till 14 mm öppning här. O halva konvektorns bredd nertill.
[Bild: 076c7a397cb0911916dc8354a1ab125c.jpg]

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#65
Framväggen igen. Med nysnö på fönstret. Här får jag inte ens ner lillfingernageln. Det satt även en typ 8 cm hög påbyggnadsflärp ovanp denna kanal, den ströp luften ytterligare. Den skippade jag helt sen.
[Bild: a97b783ef4c616b5138f18116a04e5e1.jpg]

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#66
Här syns det hur jag klossat på så det blivit en rejäl luftspalt vid framfönstret. Efter detta gick jag ifrån o käkade inne i huset, när jag kom ut igen var vagnen genomvarm ca 22 grader så termostaten slagit av. Då vred jag upp den rejält o slog dessutom på gasolpannan. Och nu (censurering) i min lilla tattartermos, nu formligen sprutar det upp heltluft bakom soffan. Känner igen Aperssons beskrivning. Det kändes riktigt bra, verkligen lön för en dags joxande. Han med att förstärka under ena soffan med, den höll på att braka ihop lite vilket uppdagages tack varre det andra joxet, men fick till även det. Varmluftsprutten blir förstås kraftigare ändå om vagnen är utkyld med kall luft vid golvet. Vred ner termostaten på min nu under natten så lir det nya uppvärmningstest i morgon.
[Bild: 04f0ee9aee05f3c8a884dc82820f29e4.jpg]

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates, yngrot
Svara
#67
(2021-02-05, 19:02)Hagbard Skrev: Att det är logiskt förstår jag då vagnen i sitt grundutförande är byggt för Trumavärme och inget annat.

Att sedan en del kunder vill ha Alde värme är ju positivt, men det innebär ju inte att dom bygger en vagn speciellt för det. De dom gör är att konverterar en befintlig vagn från produktionen eller i sämsta fall byter i en vagn från Truma till Alde. Att det sedan inte inte stämmer överens med alla mått avseende dynor mm där det från början är konstruerat för just Trumas rördragningar efter golven med lite större utsläpp uppåt tar man ingen hänsyn till.

Det märker ju inte de flesta kunder om man inte kommer från Ljusne...
Vet inte riktigt om du syftar på Håkans Cabby eller Tabberten? Har Cabby normalt haft Truma?
Om det är Tabberten stämmer det du skriver inte alls. Vi har haft tre Tabbert, en med Truma och två med Alde. Själva vagnen är nog likadan, men delar i inredningen är olika, beroende på vilket värmesystem de har.
Själva pannan ser helt annorlunda ut, så skåpet den är inbyggd i skiljer radikalt.
Luftvärmerören är mycket grövre (luft är ju en sämre värmebärare), men det finns ingen plats till dem i en vagn med vattenburen värme.
Dynorna är likadana. Slitsarna vid fönstren finns i båda modellerna, men det saknas en hel del håltagning för luftutsläpp i en vagn med vattenburen värme. De behövs ju inte heller, men det visar att det inte är en lätt modifierad Trumavagn, utan att inredningen är ritad för vattenburet från början.
Svara
#68
(2021-02-06, 01:02)Ljusne-Håkan Skrev: Här syns kanalen vid sidofönstret. Här var det inte stopp, men jag ökade på mellanlägget lite upptill, och mer ändå nertill så öppningen ner till är lika bred som konvektorn. Är det lite smalare upptill ska det göra att varmluften accelerar i sin sprutt uppåt. Från början var det ca 12 till  14 mm öppning här. O halva konvektorns bredd nertill.
Ja, en avsmalning gör att luften går lite fortare där. Men totalt sett minskar den luftflödet, jämfört med att ha lika stor öppning hela vägen. Ska du blåsa bort något kan avsmalningen vara en fördel, för det kräver en viss lufthastighet för att transportera material. Men ska du bara värma är det alltid en nackdel.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#69
Högst upp på alla de här tunna skiljeväggarna sitter en brun list med en "läpp" på ca en cm riktad in mot fönstret. Tanken är kanske att styra luften mer mot fönstret. Dom har jag vänt på nu så den strypningen försvinner. Ska göra lika i bakänden på vagnen. Jag ska göra om hela bakänden likadant, men det får vänta till våren, där är det inte alls lika illa med luftkanalerna som det var fram.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#70
Du menar för att få defrosterverkan, ungefär som på framrutan på en bil?
När den varma luften nerifrån kommer upp längs rutan möter den kall luft närmast rutan. Den kalla luften vill förstås neråt. Utan en fläkt som sätter fart på luften underifrån, något som man har i en bil, skulle jag tro att det snarare blir en turbulens närmast rutan, där den kalla och varma luften "rullar runt" varandra längs rutan. Detta lär ske både med och utan den där läppen du beskriver. Men avsaknad av läpp gör att mer varm luft kan komma upp, och då får den bättre förutsättningar att vinna i turbulenskampen.

Så med de förutsättningar du har tror jag det blir bättre utan läpp mot rutan. Hade det funnits en varmluftsfläkt över konvektorn kanske det vore bättre med riktläpp.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 2 Gäst(er)