Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Långsam vattenburen värme som blev snabbare.
#51
(2020-12-31, 16:12)apersson850 Skrev: Jag visste inte, men jag har vagnen hemma, så jag gick ut och mätte.
Vid sofforna har jag en luftspalt om 60 mm. Vid sängarna är den 40 mm. Min vagn har U-soffa i ena änden och två fasta långbäddar i den andra.

Där din luft passerar radiatorn på väg uppåt, måste den passera genom lamellerna eller är det även plats bredvid några cm för luften att stiga uppåt?
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#52
Vet inte utan att kolla. Men det är ju konvektion som gäller här. Den luft som inte varit i konvektorn blir inte varmast, så den vill inte stiga ändå. Den får ta ett varv till först.
Svara
#53
Vid bakfönstret kommer det värme upp. Ska jämföra vad som skiljer fram o bak. Men det får kanske vänta till våren, jag kan nog överleva ett tag nu utan att sticka ut o wildwaffa.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#54
Jag glömde och glo på radiatorerna när jag var ute och glodde i vagnen igår. Ska försöka bättra mig.
Svara
#55
Nu har jag tittat. Vid sidan om radiatorerna sitter det olika träpaneler (eller om det nu är fuskträ i plast). De är bara några millimeter från radiatorerna, så det finns i praktiken inte någon "smitväg" för luft att passera vid sidan om radiatorn. Den här konstruktionen finns vid alla lamellradiatorer, både vid sittgruppen (tre st.) och vid sängarna (fyra st.). Det är bara på toaletten, som har en sån där handdukstorksradiator, som det är annorlunda.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Sokrates, yngrot
Svara
#56
Har kollat lite mer på luftkanalerna från radiatorerna och upp mot fönstren. Det är så smalt på flera ställen att det inte är konstigt att det blir så usel skorstensverkan. Den bruna listen överst sticker in mot väggen som en läpp, en hel cm. Så öppningen vid sidofönstren är här bara 14 mm. Smalare ändå vid styrbordsfönstret. Jag ska öka på distanspinnarna med ca 12 mm o vända på läpp-listen, eller skära bort den instickande delen.[Bild: b74ca24bd460a39b8f1a1876f4922a44.jpg]

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#57
Cabbys polyuretanisolering är nog riktigt bra, men luftkanalerna i min gamla 88a är knappast rätt byggda. Vid framväggen är det det sämre ändå än här vid babordsfönstret. Där ska jag både kapa upp nertill och öka på distanserna. Som det är nu kapslas en del av värmen in under dom tjocka dynorna, med en värmekamera på utsidan en kall vinterdag skulle man se att en del värme närmast radiatorerna smiter rätt ut genom väggen.
Som det låter på dig Apersson är nog din Tabberts kanaler bättre tilltagna.
På söndag ska jag ta bil o vagn 12 mil till Ljusdal o byta V70ns tändningslås där, och bo i vagnen natten mot måndag och över dan när dom mekar med bilen. SMHI spår 20 minus där då, tänkte hinna få bättre sprutt på framändens luftkanaler. Bak i sovavdelningen funkar det bättre, men jag ska nog härja även där med senare. Smile[Bild: ed7f0fe54cdb59ccc41e45ee7bbe3081.jpg]

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#58
Är det en V70N? Inte så ovanligt att tändningslåsen havererar på den. Bytet kan du dock lätt göra själv, om du vill. Det klurigaste är att få ut skurvarna som kan koniska skallar.
Svara
#59
(2021-02-05, 17:02)apersson850 Skrev: Är det en V70N? Inte så ovanligt att tändningslåsen havererar på den. Bytet kan du dock lätt göra själv, om du vill. Det klurigaste är att få ut skurvarna som kan koniska skallar.

Enligt trsp styrrlsen heter den Volvo B V70. Från 2010 första året de ändrades o fick delvis Ford chassie. Tändningsnyckeln stoppas in som en plastbit utan nyckel i ett hål bara. En motor drar in nyckeln, sen är det en start/stop knapp att dutta till på. Modern idioti enligt mig.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#60
OK, då är det modellen efter. Samma som jag har. Men min är en 2012. Motorn är försvunnen. Vill man stoppa in nyckeln/fjärren i hålet får man trycka själv. Likaså får man dra ut den själv. Fast det gör jag aldrig, för min bil har keyless, så nyckeln får ligga i fickan.
Det var den förra, lite bulligare V70 jag refererade till. Den hade vanligt tändningslås.

Det verkar ju onekligen vara stor skillnad på hur breda spalter luften har på sig att passera genom på våra vagnar. I min vagn kan man i praktiken säga att spalten är lika bred som konvektorn. Aldes konvektorer har måtten 60*60 mm. Så det är fullt blås över hela konvektorbredden upp till fönstret. Något som förstås verkar vara den mest logiska lösningen.
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)