Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Långsam vattenburen värme som blev snabbare.
#31
Jag har kört i två timmar nu.
Så här är resultatet hittills. Kolumnerna är minuter, utetemperatur, innetemperatur och framledningstemperatur.
0    0  +1   -1
30  0  +2   +26
60  0  +6   +40
90  0  +10  +45
120 0 +13,5 +50
150 +1 +16  +52
180 +1 +19  +58

Noteras ska att givaren för innetemperaturen sitter i sovavdelningen. Då vattnet pumpas först under vasken, förbi U-soffan och genom toaletten, sammanlagt fyra radiatorer, innan det når de fyra radiatorerna i sovavdelningen, är elementen i sovavdelningen betydligt svalare än i andra änden. Lätta att känna efter nu när vi tagit in madrasserna.

Jag har en lös termometer längst bort vid sittgruppen också. Den har åkt med länge, då detta är den första vagnen som kan visa inomhustemperaturen i displayen på termostaten. Enligt den lösa är det nu +17°C vid sittgruppen. En halvtimme senare (150) har det ökat till +19°C vid sittgruppen. Vagnen kan nu anses vara beboelig.
Jag fortsätter värma tills det gått tre timmar. Sen kommer nattsänkningen i vagnen att lägga sordin på uppvärmningen, så då stänger jag av.
Vid sittplatsen var det då +22°C. Nu har nattsänkningen stängt av, så nu blir det inte varmare än +18°C ändå.

Trots att det nu är mellan 19 och 22 känns en del av inredningen, som exempelvis köksbänken, fortfarande kall. Det är en sak att få upp värmen i luften, en annan att få vagnen att kännas trevlig att bo i. När du sätter in en fläktkamin är det främst luften du värmer upp. Så även om det kan tyckas gå snabbare, är det oftast inte till samma komfortnivå.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Månsson
Svara
#32
(2020-11-28, 22:11)apersson850 Skrev: Jag har kört i två timmar nu.
Så här är resultatet hittills. Kolumnerna är minuter, utetemperatur, innetemperatur och framledningstemperatur.
0    0  +1   -1
30  0  +2   +26
60  0  +6   +40
90  0  +10  +45
120 0 +13,5 +50
150 +1 +16  +52
180 +1 +19  +58

Noteras ska att givaren för innetemperaturen sitter i sovavdelningen. Då vattnet pumpas först under vasken, förbi U-soffan och genom toaletten, sammanlagt fyra radiatorer, innan det når de fyra radiatorerna i sovavdelningen, är elementen i sovavdelningen betydligt svalare än i andra änden. Lätta att känna efter nu när vi tagit in madrasserna.

Jag har en lös termometer längst bort vid sittgruppen också. Den har åkt med länge, då detta är den första vagnen som kan visa inomhustemperaturen i displayen på termostaten. Enligt den lösa är det nu +17°C vid sittgruppen. En halvtimme senare (150) har det ökat till +19°C vid sittgruppen. Vagnen kan nu anses vara beboelig.
Jag fortsätter värma tills det gått tre timmar. Sen kommer nattsänkningen i vagnen att lägga sordin på uppvärmningen, så då stänger jag av.
Vid sittplatsen var det då +22°C. Nu har nattsänkningen stängt av, så nu blir det inte varmare än +18°C ändå.

Trots att det nu är mellan 19 och 22 känns en del av inredningen, som exempelvis köksbänken, fortfarande kall. Det är en sak att få upp värmen i luften, en annan att få vagnen att kännas trevlig att bo i. När du sätter in en fläktkamin är det främst luften du värmer upp. Så även om det kan tyckas gå snabbare, är det oftast inte till samma komfortnivå.

Men nöter man på med en värmefläkt, eller bättre med två a 1 kw, så blir ju allt trä varmt även då, tom lite fortare än via vattenburna värmen.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#33
När jag fick ca 21 grader testade jag att slå av pannan o det vattenburna helt och i stället körde jag en värmefläkt på 1kw läget. Efter en halvtimme hade tempen stigit till 23C
Då stängde jag av fläkten o körde igång vattenburna igen, på 1kw läget. Gick in o tittade på tv i huset i tre timmar innan jag kollade; nu hade tempen sjunkit till bara 15C!
Det bevisar med tydlighet att  den vattenburna värmen har rejäla förluster vs direktuppvärmning med en elfläkt. 
Och det är ju inget konstigt alls heller, eftersom det heta vattnet går runt inne i "möblemanget" går en större del av värmen ut genom golv o väggar än fläkten som värmer direkt i luften där man vistas.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#34
Det är just det, "luften där man vistas". Den vattenburna värmen motverkar även kallras vid fönsterna och värmer upp en större del av vagnen, ut i hörnen, så att säga. Totalt sett påverkar det komforten, det faktum att värmen är jämnare fördelad i vagnen.

Annars blir det lite som de klassiska militära 20-mannatälten, med en kamin i mitten. Sulorna smälte på skorna samtidigt som mössan frös fast i tältväggen.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#35
(2020-11-29, 21:11)apersson850 Skrev: Det är just det, "luften där man vistas". Den vattenburna värmen motverkar även kallras vid fönsterna och värmer upp en större del av vagnen, ut i hörnen, så att säga. Totalt sett påverkar det komforten, det faktum att värmen är jämnare fördelad i vagnen.

Annars blir det lite som de klassiska militära 20-mannatälten, med en kamin i mitten. Sulorna smälte på skorna samtidigt som mössan frös fast i tältväggen.

För att det skulle likna en militärkamin måste man ha ett fläktlöst kamflänselement på golvet, då går ju värmen rakt upp och sprider sig väldigt sakta. Men med en kupevärmare blir det tvärtom; den blåser runt varmluften mkt fortare än den vattenburna gör, både luft och inredning blir fortare varma.

På tisdag ser det ut att bli lika halvkallt som vid det här testet, runt nollan, då ska jag testa att värma upp den med enbart elfläkt.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#36
(2020-11-30, 01:11)Ljusne-Håkan Skrev: På tisdag ser det ut att bli lika halvkallt som vid det här testet, runt nollan, då ska jag testa att värma upp den med enbart elfläkt.

Följer med spänning dina fält tester.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#37
Jag har värmt upp vagnen med elfläktar flera ggr tidigare och det har alltid gått fort. Allra bäst är att köra med två elfläktar på 1kw läget (så säkringen håller) och ställa den ena bak i sängen, då får man ur det råa ur madrass o sängkläder rekordfort jmf med enbart elpatrons vattenburen. Med gasolpannan igång samtidigt på max går det rekordfort, det är barta det att jag aldrig tagit några exakta tider förrns nu. Bra för mig när jag plötsligt får för mig att jag måste åka iväg o bo i waffen på vintern. Efter att det blivit varmt fort så är det ju naturligtvis vagnens ordinarie vattenburna system som gäller.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Månsson, Sokrates
Svara
#38
Att låta det vattenburna systemet starta redan från början, med gasol om strömmen inte räcker till, är nog vettigast. Då hinner det värma upp vagnen runt elementen, där fläktarna inte kommer åt att vispa runt luften, så att du slipper kallrasen från fönsterna när den vattenburna värmen ska ta över från fläktarna.

När jag står hemma skulle jag kunna prova att köra pannan på full eleffekt (3,15 kW), golvvärmen (350 W) och en fläktkamin (2 kW) samtidigt. Jag har 400 V uttag där jag ställer vagnen hemma, och har fixat en adapter så jag kan ta in 2*16 A, 230 V, i vagnen. Alltså kan jag ta ut minst 6 kW samtidigt i vagnen. Utan att börja köra med gasol.
Tur elmätarna är elektroniska numera, för en Ferrarismätare hade väl lagerna skurit i.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • yngrot
Svara
#39
Luftspalten högst upp bakom soffryggarna tycker jag ser anings smal ut på min rolling house-vehicel. Här är det bara 14,5 mm. Kan det bromsa luftströmmen? Nedanför är det större. Ser det lika ut i edra vagnar?[Bild: 9ffcfc947cf1e31c44049cf7b11f3a11.jpg]

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#40
Jag visste inte, men jag har vagnen hemma, så jag gick ut och mätte.
Vid sofforna har jag en luftspalt om 60 mm. Vid sängarna är den 40 mm. Min vagn har U-soffa i ena änden och två fasta långbäddar i den andra.
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)