Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Långsam vattenburen värme som blev snabbare.
#21
Jag har inget fönster fram, men vid det bakre fönstret har jag verkligen en rejäl ström av varmluft, närmast hetluft, när det drar på för att värma upp vagnen.
Svara
#22
Den bit av rörslingan som går genomköksbänken, och i skåpet under kylen, är bara 20 mm alurör utan flänsar. De rörbitarna skulle man kunna isolera, onödigt att värma upp de utrymmena. Vore det 3 kw elpatron skulle nog vattnet bli bra mkt hetare än med bara 2 kw
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#23
Hur fungerar elvärmen i din vagn? Du skrev att du har Aldes "Långe Jan" värmare. Har den bara genomströmningsvärme, eller hur är den konstruerad? På den tiden när den förekom hade vi vagnar med Primus eller Truma. Jag har bara haft Aldes Compact 3000 och 3010. De fungerar båda som en villapanna. Själva pannan värms upp till drifttemperatur, sisådär 60°C eller nåt. När cirkulationspumpen börjar gå är det alltså alltid vatten med den temperaturen som börjar matas ut i konvektorslingan, oavsett pannans effekt. Jag förutsätter nu att pannan har tillräcklig effekt för att hinna upp till normal temperatur när cirkulationspumpen står still.

Sen sjunker förstås vattentemperaturen om pumpen går en längre tid, och fyller på kallare vatten i pannan än vad pannan hinner värma upp igen. Men finns det även vatten i varmvattenberedaren så buffrar det en del i pannan. Normalt går pumpen då bara ganska kort tid i taget, så vattnet är hett i elementen.
Men om din Långe Jan har en elpatron som bara går vid genomströmning är det förstås en annan sak. Då blir vattnet inte lika varmt i elementen, men värmen kanske blir jämnare. Det går att köra Aldepannan på det viset också, men då jag bara har den lilla pluttiga 12 V cirkulationspumpen, som inte känns som att den är konstruerad för kontinuerligt drift, gör jag aldrig det. Man får sämre med varmvatten också på det viset, då det bara värms till den temperatur som behövs för att hålla värmen i vagnen.

Det är bra att värma under köksbänken också. Är det riktigt kallt ute kan du kanske råka ut för frost i någon hörna där under annars. Eller åtminstone får du kallras så snart du öppnar en lucka.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#24
(2020-11-27, 11:11)apersson850 Skrev: Hur fungerar elvärmen i din vagn? Du skrev att du har Aldes "Långe Jan" värmare. Har den bara genomströmningsvärme, eller hur är den konstruerad? På den tiden när den förekom hade vi vagnar med Primus eller Truma. Jag har bara haft Aldes Compact 3000 och 3010. De fungerar båda som en villapanna. Själva pannan värms upp till drifttemperatur, sisådär 60°C eller nåt. När cirkulationspumpen börjar gå är det alltså alltid vatten med den temperaturen som börjar matas ut i konvektorslingan, oavsett pannans effekt. Jag förutsätter nu att pannan har tillräcklig effekt för att hinna upp till normal temperatur när cirkulationspumpen står still.

Sen sjunker förstås vattentemperaturen om pumpen går en längre tid, och fyller på kallare vatten i pannan än vad pannan hinner värma upp igen. Men finns det även vatten i varmvattenberedaren så buffrar det en del i pannan. Normalt går pumpen då bara ganska kort tid i taget, så vattnet är hett i elementen.
Men om din Långe Jan har en elpatron som bara går vid genomströmning är det förstås en annan sak. Då blir vattnet inte lika varmt i elementen, men värmen kanske blir jämnare. Det går att köra Aldepannan på det viset också, men då jag bara har den lilla pluttiga 12 V cirkulationspumpen, som inte känns som att den är konstruerad för kontinuerligt drift, gör jag aldrig det. Man får sämre med varmvatten också på det viset, då det bara värms till den temperatur som behövs för att hålla värmen i vagnen.

Det är bra att värma under köksbänken också. Är det riktigt kallt ute kan du kanske råka ut för frost i någon hörna där under annars. Eller åtminstone får du kallras så snart du öppnar en lucka.

Pannan är en form av genomströmningsvärmare, jag tror den innehåller fem liter tappvatten i den lilla vvb-burken. Blåser jag på med gasol kan jag duscha upp de 40 litrarna i tanken utan att det blir kallt, fullt på gasolshunten och duchblandaren ställd så den ger lite mer kallvatten än hetvatten. Tar man enbart hett blir det  nog minst 80 grader.

Elpatronsvärmen går att köra på två vis: 
Det normala är att både elpatronen och cirkpumpen styrs av rumstermostaten. Så har den slagit ifrån en längre stund o går igång igen har förstås vattnet i pannan kylts en del så det tar en stund innan det hettar till i rörslingan.
Det andra sättet är att man ställer om en brytare, då värmer elpatronen hela tiden tills en termostat i pannan bryter vid 80 grader. Då är ju vattnet riktigt hett så fort cirkpumpen startar. Men kör jag så en längre tid blir det alldeles för varmt inne på toan även om inte cirkpumpen går. Hur det fukar på bara elpatron när det är riktigt kallat har jag aldrig testat då vi aldrig åker till campingar varken på sommar eller vinter, vi fricampar bara på gasoldrift.
Vill man ha diskvatten o står på elluttag kan man ju utnyttja den knappen, men det går inte alltför fort att värma. Med gasolen får man hetvatten till disk på ett par minuter.
Även om pannan kallnar mellan varje gång termostaen slår till så håller vagnen värmen väldigt jämnt ändå, jag sover i den ibland hemma på gårn.

Vid gasoldrift funkar det annorlunda, då brinner en standbylåga hela tiden, höjer man pannshunten så brölar gasolen på i maxläge en stund. Så när rumstermostaen slår till så är vattenburnavärme-vattnet redan varmt, ju kallare ute ju mer höjen man shunten. Är den för lågt ställd fortsätter cirkpumpen att snurra hela tiden, och tempen i vagnen kommer aldrig upp till den önskvärda. Och har man shunten på max blir det tvärtom, då värmer direktvärmen från pannan så mkt att cirkpumpen aldrig går igång, då eldar man ganska mkt för kråkorna.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#25
Nu har jag gjort en hyfsat seriös utvärdering av fixet med värmekanalerna med diverse mätningar.

Idag var det en minus både ute och inne i vagnen. Slog på elpatronens 2kw och måttlig gas på gasolen., rumstermostaten på max. Efter en kvart höjde jag gasolshunten till max, sen tog jag en tupplur med klockan på ringning. Efter en timmes värmande gick jag ut o kollade. 23 grader på en köttermometer som hängde i luften ovanför bordet. Svalare bak i vagnen, 15 C på termometern på skåpväggen, men antagligen lite varmare i luften. Köttermometern visar nog typ 2 grader för varmt. Blev lite besviken, tyckte det borde blivit varmare med fullt på både el o gasol. 
Men bara en knapp kvart senare var det riktigt varmt, snart för varmt, jag hade bara morronrock på mig efter tuppluren.
Mätningarna kunde börja:
Först mätte jag tempen på rörslingan, dår bakåt från pannan på högersidan, där fick jag 70C när jag la köttermometergivaren på röret, krångligt som f-n fick hålla med handduk. På returen hade det sjunkit till 54, den diffen blir betydligt mindre när det varit igång ett par timmar såg jag sen.
I värmekanalen upp från radiatorn var det 42 grader, betydlig bättre än innan reparationen, då var det ju helt iskallt där. 
Vid bakfönstret dit vattnet kommer före var det varmare ändå, 45 grader. 
Vid sidofönstren var det något lägre temp nere i dom kanalerna, men  värmen stiger nu upp runt hela vagnen. Förr kom ingen värme alls vid de stora gavelfönstren. 
Efter en timme o 20 minuter slog jag av gasolen, nu var det lite jobbigt varmt. tio minyter senare har slingvattnet sjunkit till 55 C ut och 51 på returen, det blir väl mindre diff när luftkanalerna en gång värmts upp.
Sista testet var att slå om till 1 kw läget, och en timme senare ändå var det på gränsen till för svalt i vagnen. Men på 2 kw håller den värmen galant i minus 3 som det sjunkit till. Tveksamt om enbart 2 kw el skulle räcka till vid 20 minus?
Det hela blev en klar förbättring i alla fall. Hur det står sig mot andra modernare vagnar vet jag inte.

Kan tillägga att min sexmeters anslutningskabel skamligt nog bara är på 1,5 kvadrat. Utan nåt som drar får jag 223 volt i uttagen, på med patronen så blir det 11 volts spänningsfall. Undrar hur mycket mindre spänningsfall det skulle bli med sex meters 2,5 kvadrats kabel? Och hur många mer watt får man då ut. Effektmätaren jag har visar att det går åt 2000 watt, eller kanske 1950 watt, minns inte riktigt.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#26
Om hela spänningsfallet ligger över kabeln minskar det till 6,6 V. I så fall ökar den utvecklade effekten i pannan med 4%.
Nu ligger normalt sett en del av spänningsfallet i kontaktresistanser mellan stift och hylsa. Dessa minskar inte för att du har en grövre kabel, så troligen blir vinsten något mindre än så.

Att du inte klarar dig på 1 kW är inte förvånande. Det skulle du inte enligt mina beräkningar heller.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#27
Testar lite mer idag. Minus en i vagnen, tre minus ute. Slog på enbart elpatronen få se hur mkt varmare det är då efter en timme. Det blir väl knappt nån skillnad...
Skulle jag strunta helt i det vattenburna o i stället köra med en 2 kw värmefläkt skulle jag tro att det blir varmt på kanske bara en fjärdedel av elpatronstiden.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#28
Kollade efter en timme; nu var det ungf 4,5 eller 5 C. Seeegt. Vore det 20 minus både ute och inne från början tar det väl en vecka innan man ev kan vara i den utan att frysa ihjäl.
Uppdatering: Efter två timmar visar det 9, 10 och 11 grader på tre olika termometrar. Ca 10 då. Klickar fram mobillarmet en timme till få se. I morrn kanske jag gör om samma test, men med 1 kw på patronen o 1 kw på elfläkten. Det går nog en hel del fortare
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#29
Under förutsättning att du kan utveckla effekten hela tiden, så spelar det ingen roll om du värmer vatten, kör med en fläkt eller eldar på golvet. Vad som kan begränsa är förstås om exempelvis en cirkulationspump inte hinner med att pumpa runt vattnet så att elpatronen kan vara på för fullt hela tiden. Eller om det är så dålig luftcirkulation runt dina konvektorer att returledningsvattnet inte är kallt nog för att hålla nere temperaturen i pannan/elpatronen, och därför kan patronen inte vara på för fullt hela tiden.

Annars är en tillförd kWh en och samma kWh, oavsett hur du fick dit den.

Jag blev lite nyfiken, så jag gick ut och tittade i min vagn. Det var -1°C i radiatorslingan, 0°C utomhus och +1°C inne i vagnen. Radiatorslingan ligger vid golvet och innegivaren sitter under ett överskåp, så den skillnaden de visar ligger väl inom förväntade toleranser. Utegivaren sitter under golvet på vagnen. Alla temperaturer är alltså som pannan, en Alde 3010, själv redovisar.
Nu drog jag på full värme, med el. Sammanlagt 3,5 kW. Ska gå ut igen om en stund och se vad som händer. Så kan vi jämföra.
Svara
#30
(2020-11-28, 20:11)apersson850 Skrev: Under förutsättning att du kan utveckla effekten hela tiden, så spelar det ingen roll om du värmer vatten, kör med en fläkt eller eldar på golvet. Vad som kan begränsa är förstås om exempelvis en cirkulationspump inte hinner med att pumpa runt vattnet så att elpatronen kan vara på för fullt hela tiden. Eller om det är så dålig luftcirkulation runt dina konvektorer att returledningsvattnet  inte är kallt nog för att hålla nere temperaturen i pannan/elpatronen, och därför kan patronen inte vara på för fullt hela tiden.

Annars är en tillförd kWh en och samma kWh, oavsett hur du fick dit den.

Jag blev lite nyfiken, så jag gick ut och tittade i min vagn. Det var -1°C i radiatorslingan, 0°C utomhus och +1°C inne i vagnen. Radiatorslingan ligger vid golvet och innegivaren sitter under ett överskåp, så den skillnaden de visar ligger väl inom förväntade toleranser. Utegivaren sitter under golvet på vagnen. Alla temperaturer är alltså som pannan, en Alde 3010, själv redovisar.
Nu drog jag på full värme, med el. Sammanlagt 3,5 kW. Ska gå ut igen om en stund och se vad som händer. Så kan vi jämföra.

Kan man få 80 grader på radiatorerna i stället för 70 så blir skillnaden i hur dom värmer ganska enorm, det vet jag efter 30 års meckande med båtvärme.
Nu när det gått ytterligare en timme var det lite mindre än 20 plus här. Lite snabbare än jag trodde, säkerligen beroende påmatt jag fixat luftkanalerna från gavelelemnten
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 2 Gäst(er)