Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hur lågt i volt dra ur fritidsbatterier?
#1
Nya dragbilen är inte kopplad alls så den laddar bak till vagnen ser jag idag. Ska fixa samma 16kvadrats superladdning som på förra ekipaget så snart som möjligt.
Hur lågt i volt mätt skulle ni säga att man kan dra ur ett par 72 amp fritidsbatterier innan man tar livet av dom i förtid? Min förbrukning är bara antingen radio eller led tv. Cirkpumpen räknas väl knappt. Glodde på tv bra länge igår, och radio nu på fm så displayen är nere på 12,4. Lägre än så brukar jag aldrig låta det dra ur.
Ska sätta ut solcellen o ut o promenera sen, då joppar det upp till 12,5 snart.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#2
Om spänningen under förvaring sjunker under 12,4 V måste batteriet laddas.
(tudor.se/wp-content/uploads/sites/13/2014/09/Laddning-av-batterier.pdf)

Jag har också något i bakhuvudet om att när man drar ut batterier så tar dom mindre skada om man laddar dom igen omgående.

Det dokument som jag refererade till ovan är läsvärt.


.pdf   Laddning-av-batterier.pdf (Storlek: 64,56 KB / Downloads: 2)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#3
Denna tyckar jag är bra, säger ganska mycket...

https://www.exide.nu/batterikunskap/batt...rladdning/
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Adrian, Sokrates
Svara
#4
Med de exempel de har för olika urladdningar får man känslan av att det gäller ett startbatteri. Så kallade fritidsbatterier, som är mer optimerade mot att tåla djup urladdning men sämre på att trycka ur sig höga startströmmar tål lite mer än startbatterier.
Men visst, att låta spänningen sjunka tar på livslängden för alla dessa batterityper.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#5
Visst är länken bra, om inte annat för dom som inte har så stora kunskaper om de olika Batterityperna.

Det handlar ju om Blybatterier och ett Fritidsbatteri är ett Blybatteri och går även som ett startbatteri om det är märkt med CCA.

Men länken ger nog en del en Aha för en del då det oftast slarvas med just Batteriet.

Normalt så ska man ju inte dra ur mer än 20% så det finns kvar ca 80% i Batteriet för då har det ju kommit ner till ca 12,56 V för ett 12V batteri.

Har man ett AGM så har det kvar ca 50% vid 12,5V.

I båda fallen så ska Batterierna laddas vid detta läge för att inte ta skada.

Under dessa värden så är det ju ingenting man kan använda annat än att Batteriet tar skada, skam den som ger sig, det går säger en del. Men det brukar kosta. Normal livslängd är ca 12/15 år på ett välskött batteri där det går att fylla på Elektrolyten med Destillerat vatten.
Om det inte går att fylla på så är livslängden kortare mest beroende på hur det laddas och sköts om
Svara
#6
Ja, alla fritidsbatterier går att använda som startbatterier, bara motorn inte går för tungt. Men märkningen med CCA säger inte att det är ett bra startbatteri. Det beror på vilken siffra det står där också. Det är skillnad på CCA 300 och CCA 600 A.

Det jag syftar på är att ju mer slutna plattorna är, desto tåligare batteri. Men sämre som startbatteri.
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)