Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
12 V kompressorkyl utan gasol
#1
Verkar vara en vettig lösning som Theatford släpper. En kyl/frys utan gasol med enbart 12 volts kompressor. Hittar tyvärr inget pris på skapelsen.
https://youtu.be/gCKp6qkCpb8

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#2
Jag hittar ingen uppgift på typisk energiförbrukning. Den beror förstås på yttre omständigheter, men ett typvärde vid exempelvis +20°C yttertemp hade varit intressant.
Däremot ser jag att de rekommenderar en batteribank på minst 190 Ah. Det säger en del.

Jag som ibland står mer än en vecka utan 230 V får nog hålla mig till gasol.
Svara
#3
Naturligtvis drar 12v kompressorkylskåp en del ström. Om man ämnar stå en del utan tillgång till 230v "landström" är dom nog mindre lämpliga.

Jag har en 12v/230v kompressorkylbox och man klarar sig någon dag om man står still och inte har tillgång till 230v "landström". Hur länge som man klarar sig är både beroende av hur varm det är och hur stor batteribank man har, men det är opraktiskt att släpa runt på en massa tunga batterier.

När det är varmt får kompressorkylen jobba mycket mer, vilket medför att den avger betydligt mer värme till den omgivande luften samtidigt som batteribanken tar slut snabbare. Man bör således kunna leda ut den varma luften från kompressorn under varma dagar, så den inte värmer upp bodelen i onödan. När man har en kompressorkylbox är det lätt ordnat genom att helt sonika ställa ut kylboxen i skuggan på utsidan, varvid man undviker värmeavgivning inne i vagnen.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#4
(2020-09-14, 10:09)apersson850 Skrev: Jag hittar ingen uppgift på typisk energiförbrukning. Den beror förstås på yttre omständigheter, men ett typvärde vid exempelvis +20°C yttertemp hade varit intressant.
Däremot ser jag att de rekommenderar en batteribank på minst 190 Ah. Det säger en del.

Jag som ibland står mer än en vecka utan 230 V får nog hålla mig till gasol.

190 Ah blir ganska många kilo

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Svara
#5
Jag har haft 12V kompressorkylskåp i husvagnen i två år nu.
Har ett 70Ah batteri till kylskåpet, klarar utan problem 2 dygn utan laddning troligen mycket längre tid men har inte testat, men det är ett billigt litet kylskåp som bara är 51 Liter och drar ca2,6A när kompressorn går.
Skulle jag ha solpanel skulle jag nog klara mej länge utan att ladda batteriet.
Det bästa med kompressorkylskåp är att jag sover mycket bättre när jag inte har gasen på.
Ett kompressorkylskåp är nog lättare än ett gaskylskåp.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Kullke för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#6
Att Thetford vill hänga med på marknaden är förståeligt då ett kompressorskåp fungerar bättre än ett vanligt absorbtionsskåp i varmare klimat.

Att Waeco nu fått konkurans kan vara bra prismässigt. Waeco som nu ingår i Dometic grupp har ju varit ganska ensamma om den marknaden i många, många år egentligen, men främst då fritidsbåtsmarknaden där dom har en massa exempel på hur man löser kylan på denna marknaden.

Att nu Dometic tagit över så är det naturligt att bredda marknaden till även Husvagn/Husbil och inte minst sommarboende/fritidsboende typ off grid med drivning av solceller.

https://www.campingtillbehor4u.se/sv/art...index.html

Lite exempel...
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates, yngrot
Svara
#7
Det gick att hitta lite fler uppgifter. Strömförbrukningen vid 12 V uppges till drygt 5 A. Sen beror energiförbrukningen förstås på hur ofta den behöver gå.

Att gasolen skulle inverka på mitt sovande har jag aldrig märkt. Däremot påverkar frånvaron av gasol mitt sovande, om det är så kallt ute att pannan behövs för att hålla värmen i vagnen.
Svara
#8
Med 5A förbrukning förstår jag inte varför man behöver 190 Ah som batteribank. Kylen drar ju bara 5A när kompressorn går.
En solpanel borde räcka för att inte ens behöva koppla in landström av den anledningrn.

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • yngrot
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)