Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Byta stötdämpare
#21
(2020-09-10, 15:09)Hagbard Skrev: Måste få kommentera detta...

Att mäta slaglängden på dämparen ger inget värde på vad dämparen skall klara, det finns otroligt många dämpare med samma slaglängd.

Det som skiljer dämparna åt är ventilsystemet i dämparen som är avpassat för max vikt.

Ja, det var därför som jag även anförde att stötdämparen skall vara avsedd för vikten.

I mitt fall handlade det om att den stötdämpare som salufördes till vagnen skulle ha slagit i ena ändläget vid kraftigare fjädringsrörelser. Det är mot denna bakgrund som jag argumenterar för att det inte enbart är den vikt som stötdämparen skall klara som är av intresse, utan även att dess arbetsområde även måste passa.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Hagbard
Svara
#22
Lite om BPW...

http://www.foma.se/wp-content/uploads/20...stem-7.pdf
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#23
Sökte på BPW 10.02.3722.39.00, som är artikelnumret för stötdämparen i det pdf-dokument som Hagbard länkade till och hittade ett pdf-dokument där det finnns beskrivet hur man tolkar deras typskylt på sidan 4. Jag hittar dock inte någon typskylt som ser  ut som den på Nicros vagn.

www.bpw.de/uploads/tx_szdownloadcenter/Spare_parts_information-HKN_31021701e_01.pdf

Här är också en länk till deras reservdelslista:

www.bpw.de/en/service/after-sales-spare-parts/spare-parts-lists
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#24
Tack för länkarna, skall kolla närmre när jag har större skärm än telefonen. Smile

Jag får väl tjata vidare på verkstaden och åf även om de verkar ointresserade av att ge ett pris på byte. Smile

Samtidigt känns det som ett enkelt jobb att byta, två bultar på varje som skall lossas. Så jag sparar gärna tusenlappen för jobbet.

Vagnen kommer aldrig att väga i närheten av de 1800kg som dämparen jag hittat klarar. Vägde på väg hem från semestern och vägde få 1560kg, sen dess har jag bytt till kompositflaskor och slängt ut massa bra att ha prylar. Smile Känns långt till 1800kg och väldigt långt till 2000kg, även om en kommande ägare skulle lägga 10k på att väga upp den.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Årets bildmakare 2017

www.nicro.se
Svara
#25
(2020-09-12, 10:09)Nicro Skrev: . . . ett enkelt jobb att byta, två bultar på varje som skall lossas. Så jag sparar gärna tusenlappen för jobbet.

Ja, det är en enkel match att byta stötdämparna, framförallt när bultarna inte är fastrostade.

Jag jämförde de stötdämpare som Mekonomen säljer med de röda släp-/husvagnsstötdämparna som säljs i Tyskland.

 Jag vet inte om det är någon mer tillverkare av släpvagnsaxlar än AL-KO som använder färgklassning av stötdämpare. Här är en länk till ett pdf-dokument från AL-KO där man man fr.o.m. sidan 118 kan läsa lite om deras stödämpare:

www.alko-tech.com/sites/default/files/uploaded_files/DE/FZT/Kataloge/al-ko_katalog_paderborn_10_2018-de_lowres.pdf 

Valeryd (Mekonomen)
  • Belastning: 1.300 - 1.800 kg
  • CC: 250 - 380 mm
  • Pris (2-pack): 1.086 kr
Ebay.de - Stossdämpfer (Rot)
  • Belastning: upptill 1.800 kg
  • CC: 255 - 365 mm
  • Inklusive nya bultar: M12 x 70 mm
  • Pris per 2 st: 56,06 EUR (2*28,03) + 24,90 EUR (frakt) = 80,96 EUR
Summa summarum: De stötdämpare som Mekonomen säljer har ett något större arbetsområde och dom blir endast marginelt dyrare än vad det kostar att köpa stötdämparna från Tyskland. Båda stötdämparna är lämpliga för släp-/husvagnar med max. 1.800 kg totalvikt. I ditt fall är husvagnens totalvikt 1.600 kg och kan vägas upp till 1.800 kg. Fördelen att att köpa stötdämparna från Mekonomen är att du alltid kan lämna tillbaka dem om dina gamla stötdämpare mot förmodan har ett helt annat arbetsområde.

I ditt fall hade jag köpt stötdämparna hos Mekonomen och bytt dem själv Smile
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#26
Dessa har jag tittat på Smile men fästet är inte detsamma som på min och de från nettotrailer. Vet inte om det spelar någon roll, man byter ju till de medföljande bultarna och distanser. Jag handlar oxå hellre från mekonomen än på nätet om det skulle strula Smile


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Årets bildmakare 2017

www.nicro.se
Svara
#27
(2020-09-12, 15:09)Nicro Skrev: Dessa har jag tittat på Smile men fästet är inte detsamma som på min och de från nettotrailer. Vet inte om det spelar någon roll, man byter ju till de medföljande bultarna och distanser. Jag handlar oxå hellre från mekonomen än på nätet om det skulle strula Smile


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Är det inte samma grovlek på bultarna (M12)?

Om du avser de asymetriska "stålbitarna" för bultarna så bör det bara vara att vända dem så att "utskjutet" inte hamnar mot stötdämparinfästningen. Det gäller bara att det finns plats och inget riskerar att ta i. Det är så jag har  gjort på min vagn.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#28
Blandar mig i denna tråd jag med...
Bytte till vinterhjul på Cabbyn från 1988, såg då att den bockade plåten som håller stötämparens ena ände smällt helt av så dämparen hängde helt i luften. Den plåten fick sprickor även på min förra likadana vagn. Fick igår tag på en bra "smed" som ska hjälpa mig med det där, vi kan ta in vagnen i stor hall hos Thappers Allservice på gamla Kättingsmedjan i Ljusne och hålla på där.
Jag kände på stötdämparen, den var bra nog trög att skjuta ihop, det gick lättare att dra isär den. Som jag minns från förra vagnen så tog jag med den stötdämparen till Nibo i Bollnäs o ena reparatören kände på den o sa att den var ok, men den här känns trögare tycker jag. Kan trögheten gjort att den ryckt sönder den ganska vekt konstruerade plåten? Skitigt som f-n förstås nån beteckning på den såg jag inte. O nu kl sex på morrn när jag skriver är det kolsvart ute.
Mekonomen Bollnäs har dom här som det stod tidigare om i tråden totalvikten på min Cabby är 1250 kg så då borde väl 1300 kilos bli perfekt? Om dom nu passar. Ska försöka få lös den idag ute på backen. Hagbard kanske vet, du har väl en likadan rullande stuga?
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#29
1300 borde gå.
Valeruds nr 1440020.

Mekonomen har inga i lager.
Men ring Meca vid gamla båttappen, 0270-70146.
Eller...
Mårtensson vid Volvo 0270-10890.

Må gott...
Svara
#30
(2020-10-27, 07:10)Ljusne-Håkan Skrev: . . . såg då att den bockade plåten som håller stötämparens ena ände smällt helt av så dämparen hängde helt i luften. Den plåten fick sprickor även på min förra likadana vagn. . . Jag kände på stötdämparen, den var bra nog trög att skjuta ihop, det gick lättare att dra isär den. Som jag minns från förra vagnen så tog jag med den stötdämparen till Nibo i Bollnäs o ena reparatören kände på den o sa att den var ok, men den här känns trögare tycker jag. Kan trögheten gjort att den ryckt sönder den ganska vekt konstruerade plåten?

Låter som en undermålig kontruktion som inte är dimensionerad för skumpiga vägar.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)