Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Byta stötdämpare
#81
(2020-11-05, 20:11)Hagbard Skrev: Nu till dämparbyte på en husvagn/släpvagn med totakvikt 1230 kg och då säger biltillbehörsäljaren att den skall ha stötdämpare som klarar 1300 kg?

Är det inte fjädringen den skall klara vid olika belastningar?

Fågelholk.

Men sedan frågan varför en bildämpare skall sitta på en husvagn?

Det hade dom aldrig tänkt på. Och efter en del diskussioner så var vi ganska överens om att det är fel dämpare på denna typa av fordon.

Och hur besiktigar Bilprovningen dämpare, för det skall dom göra.

Ja det är väldigt enkel enligt instruktionen, kolla så dom inte läcker, ingenting mer för den kunskapen har dom inte.

Så till nysvetsade, nybehandlade stötdämparfästen. Det gäller att se upp vid montaget av dessa så man inte gör en montering som efter de först 500 meterna gör att Bilprovnigen slår ner på dom. Att dom läcker.

Men annars så ser dom ganska läckra ut där dom sitter.

Ang att skimsa, mina två dämpare är förlängda i sidled åt ena hållet i fästhylsorna, i bägge ändarna, så jag behövde ingen extra skimsning där du ritat pilar.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#82
Ja, så var mina också men då axeln belastades så tog dom i i svängarmens fäste (det nedre) och det kanske inte är så bra så därför la jag dit lite brickor.

Men nu har jag slagit på originalnumret via bl a BPW och hittat att originaldämparna skall klara vikt melan 1350 och 1800 kg.

Så hur gör man nu?
Svara
#83
Den här informationen hittade jag om dämparna som var originalmonterade.

Produktinformationen "Stoßdämpfer 1350-1500 kg S26X100"
Ein Achsstossdämpfer bzw. Radstoßdämpfer S26X100 für ein Last von
einzelachsig  bis 1500 kg, zweiachsig 3000 kg mit einem Hubweg von
345 - 212 mm (eingeschoben und ausgezogen).
Achsstossdämpfer bzw. Radstoßdämpfer S26X100
Einzelachser bis zu 1500 kg
Tandemachser bis zu 3000 kg
345 mm ausgezogen
212 mm eingeschoben
Weiterführende Links zu "Stoßdämpfer 1350-1500 kg S26X100"

Produktinformation "Stötdämpare 1350-1500 kg S26X100"
En axeldämpare eller hjulstötdämpare S26X100 för en belastning på
enkelaxel upp till 1500 kg, tvåaxlig 3000 kg med slaglängd på
345 - 212 mm (skjuts in och dras ut).
Axeldämpare eller hjulstötdämpare S26X100
Enkelaxlar upp till 1500 kg
Tandemaxlar upp till 3000 kg
345 mm utdragen/intryckt 212 mm
Relaterade länkar till "Stötdämpare 1350-1500 kg S26X100"

Att observera att den skall skjutas in och dras ut, inte dras ut och skjutas in?

Då kompressionsventilen sitter i botten och återgångsventilen sitter på kolven så förstår jag detta.

Glömde detta så redigerat: Dämparna är godkända för max hastighet 100 km/t så inte Hz talet blir för högt.

Så nu är frågan, dessa dämpare som Valerud säljer som skall klara 1300 kg är dessa då avpassade får vikten 1350/1500 kg?

Om man tänker så här:

Hjulen:
Fälg skall vara av förstärkt konstruktion med hålcirkel av Mercedestyp i regel märkt H2 Dubbel Hump.
Däck skall vara av förstärkt typ C.
Och det som skall sitta ett på vardera sida som skall klara 900 kg st med det krav som gäller för vagnen.

Skall då inte dämparna vara avpassade för dom beräkningar som gäller för hjulen där varje hjul skall klara maxvikten delat med 2 gånger 0,45?

1300/2 = 650 x 0.45 = 943 kg

Eller är det så att varje dämpare som valerud säljer i par klarar 1300 kg st eller är det två dämpare som klarar 1300 kg i par?

Är det 1300 kg st så är det för litet för denna vagn.

Är det sedan 1300 kg för båda så är det på tok för litet för denna vagn.

Det har inte gått att få svar på...  Confused
Svara
#84
Varför kommer det in massa Font sant när man kopierar?
Svara
#85
(2020-11-07, 18:11)Hagbard Skrev: Den här informationen hittade jag om dämparna som var originalmonterade.

Produktinformationen "Stoßdämpfer 1350-1500 kg S26X100"
Ein Achsstossdämpfer bzw. Radstoßdämpfer S26X100 für ein Last von
einzelachsig  bis 1500 kg, zweiachsig 3000 kg mit einem Hubweg von
345 - 212 mm (eingeschoben und ausgezogen).
Achsstossdämpfer bzw. Radstoßdämpfer S26X100
Einzelachser bis zu 1500 kg
Tandemachser bis zu 3000 kg
345 mm ausgezogen
212 mm eingeschoben
Weiterführende Links zu "Stoßdämpfer 1350-1500 kg S26X100"

Produktinformation "Stötdämpare 1350-1500 kg S26X100"
En axeldämpare eller hjulstötdämpare S26X100 för en belastning på
enkelaxel upp till 1500 kg, tvåaxlig 3000 kg med slaglängd på
345 - 212 mm (skjuts in och dras ut).
Axeldämpare eller hjulstötdämpare S26X100
Enkelaxlar upp till 1500 kg
Tandemaxlar upp till 3000 kg
345 mm utdragen/intryckt 212 mm
Relaterade länkar till "Stötdämpare 1350-1500 kg S26X100"

Att observera att den skall skjutas in och dras ut, inte dras ut och skjutas in?

För egen del antar jag att "eingeschoben und ausgezogen" endast refererar till måtten i inskjutet läge (212 mm) respektive i utskutet läge (345 mm).

(2020-11-07, 18:11)Hagbard Skrev: Så nu är frågan, dessa dämpare som Valerud säljer som skall klara 1300 kg är dessa då avpassade får vikten 1350/1500 kg?

Om man tänker så här:

Hjulen:
Fälg skall vara av förstärkt konstruktion med hålcirkel av Mercedestyp i regel märkt H2 Dubbel Hump.
Däck skall vara av förstärkt typ C.
Och det som skall sitta ett på vardera sida som skall klara 900 kg st med det krav som gäller för vagnen.

Skall då inte dämparna vara avpassade för dom beräkningar som gäller för hjulen där varje hjul skall klara maxvikten delat med 2 gånger 0,45?

1300/2 = 650 x 0.45 = 943 kg

Eller är det så att varje dämpare som valerud säljer i par klarar 1300 kg st eller är det två dämpare som klarar 1300 kg i par?

Är det 1300 kg st så är det för litet för denna vagn.

Är det sedan 1300 kg för båda så är det på tok för litet för denna vagn.

Det är inte stötdämparana som bär upp lasten, detta gör däcken (däckens lufttryck) och fjädringen. Stötdämparna är bara till för att dämpa fjädringsrörelsen, så att vagnen inte skall hålla på att "guppa" en massa efter att något har fått fjädringen att tryckas upp.

Att släpvagnsstötdämpare är viktklassade är beror kankse på att dom är anpassade för axlar med olika styvhet i fjädringen. En axel med lägre bärighet har mindre "spänst" i fjädringen, medans en axel med högre bärighet har mer "spänst" fjädringen. När axlar med mer "spänst" i fjädringen fjädrar ut igen blir återfjädringen kraftigare, varvid en kraftigare dämpare kan vara på sin plats. En stötdämpare dämpar mest vid fjädringsreturen. Om stötdämparna skulle dämpa mer vid infjädringen, så skulle stötdämparinfästningen utsättas för stora påkänningar och få bära en hel del av lasten. Det är fjädringens uppgift att bära lasten.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#86
Skumt allt jag skrev som svar på Sokrates sista inlägg bara försvann, kan det vara made in amerika?
Svara
#87
(2020-11-08, 10:11)Hagbard Skrev: Skumt allt jag skrev som svar på Sokrates sista inlägg bara försvann, kan det vara made in amerika?

Kan inte svara på varför, men ditt svarsinlägg visas, dock utan att innehålla någon ny text från dig. Du kan gå in i inlägget (#83) och skriva texten igen. 

Ibland händer det att vad jag skriver i olika forum, Facebook, etc. försvinner. Det kan bero på olika orsaker. En vanlig orsak är att min Internet uppkoppling har gått ner under tiden som jag skriver inlägget, så när inlägget skickas kan det inte skickas till webbservern och då "försvinner" det i min dator utan möjlighet att få fram igen. Det är otroligt frustrerande när man tappar vad man har skrivit, speciellt när man skriver något längre som man har lagt ner en hel del tid och möda på. De trick som jag använder mig av för att gardera mig mot detta är: Att markera allt i svarsinlägget innan det skickas så det finns i utklippshanteraren i min dator, eventuellt kan jag även klistra in det i något program såsom Anteckningar, word, etc. Ett annat sätt är att först skriva texten i t.ex. Word och sedan kopiera över den till forumet innna man skickar inlägget.

Vad som har hänt i ditt fall beror på vad du har gjort efter att du fick upp forumets editor med [QUOTE] av det inlägg som du svarade på.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Hagbard
Svara
#88
Vi provar igen… Då tidigare bara försvann…

Fordon lätt släpvagn (fordonskategori O2) med totalvikt mellan 751 och 3500 kg och vilka krav som ställs på stötdämpare?

EU direktiven säger att för dessa fordon så skall de vara utrustade med tillfredsställande/lämpliga stötdämpare, inga krav på anpassning, komfort eller andra faktorer, där av så sker bara en kontroll ur läckassynpunkt (okulärt) vid en besiktning. Ingen funktionskontroll om som sådan utförs (det har dessa ingen utrustning för).

För fordonskategori M1 personbil så ställs det mycket större krav både i komfort samt trafiksäkerhet.

Nu blir frågan? 

Varför sitter alla stötdämpare på bilar/Mc mm och inte Husvagnar vertikalt med kanske några graders lutning och fungerar som dämpare skall fungera, där kompressionsventilen sitter i botten och tar upp dämpningen och där returventilen sitter på kolven/stången som ger en normal retur då fjädern går tillbaka.

Likaså på motorcyklar/tävlingsbilar mm och där möjligheterna är större för rätt injustering så rätt dämpning sker vid de olika hastigheterna.

Vanliga dämpare finns ju i flera konstruktioner och de vanligaste är oljehydraliska med flera olika funktioner för just att häva svängningen/dämpningen av hjulupphängningar beroende på hastigheten.

Ser man då till de ”universella” dämpare som monteras på dessa släpvagnar utan någon som helst form av anpassning eller undersökning (förutom AL-KO nu) hur de fungerar vid de olika hastigheter som vagnen är godkänd för. Den gamla utredningen som VTI gjorde var en undersökning av en traileraxel där både stötdämparen och fjädern satt på en A-konsol enligt de konstruktioner som var vanliga då, Problemet med denna konstruktion var att den var tung, detta upptäckte även Solifer.

De universella stötdämparna är i regel bara godkända för max hastigheter upp till omkring ca 100 Km/tim och då mest för att Hz talet (svängningen) inte skall bli så stort att vagnen hoppar av körbanan, vilket händer ibland vid hög hastighet (vobbling) eller helt krasst vid kraftig kurvtagning i högre farter.

Vad säger de lärde Maskiningenjörerna?

Kompromisser, kompromisser och kompromisser. Vad är det som styr?

Det som styr är nog tillverkarna av lätta släpvagnar.
Man har en övre viktgräns att ta hänsyn till och man vill få in så mycket som möjligt i korgen/kroppen och då kräver man att det som denna korg/kropp skall fästas vid har en så låg vikt som möjlig.

Det är nog som i krig, förmedla dåliga fakta som sakkunskap så förstår nog folket i gemen inte hur det fungerar.

Men om man vill ha ett chassi så lätt som möjligt så har man ju redan stängt in sig i ett hörn när det gäller krav som sedan inte går att ta sig ut ifrån. Då förstår jag varför AL-KO tagit fram ett lättviktschassi som då många inte tänker på att det kräver en styvare golvkonstruktion för att chassi och golv blir då en enhet i chassikonstruktionen.

Vi förstår då också varför det mer och mer kommer in lättare material i själva korgen som plastreglar, innerväggar av aluminium mm.

Försök har gjorts och görs fortfarande med olika material i golv för att få dessa anpassade till ett speciellt chassi, där golv och chassi mer och mer blir en egen enhet som har så låg vikt som möjligt. Men där hållfastheten är bättre än nuvarande konstruktioner, och när dessa kommer på marknaden är nog efter min livstid.

Hur många köper ”universella” stötdämpare till sin bil?

Inte många skulle jag tro, man köper de som är rätt avpassade för bilen och inget annat. Om man inte är ung och luras att köpa lite ”sportigare” dämpare men det har nog med åldern att göra, inte farten kan jag tro.

Bild.


Bifogade filer Thumbnail(s)
   
Svara
#89
Om jag sedan fortsätter i min tankegång så funderar jag på de som får vagnen godkänd för tempo 100.

Sker det någon kontroll då över "vad" som sitter som dämpare eller är det bara en kontroll att det sitter "något" där?

Funderingen blir då när dämparna bara är godkända för hastigheter upp till ca 100 Km/tim så vad händer då vid dessa farter?

Olika "videoklipp" från Tysklands autobahn har ju visat att vid högre farter så uppstår oftast vobbling med olyckliga följder.

Är vi i gemen införstådda med detta, speciellt då på lite till åren gångna vagnar där man inte bytt sina dämpare eller sett över "vad som sitter där?
Svara
#90
(2020-11-08, 13:11)Hagbard Skrev: Om jag sedan fortsätter i min tankegång så funderar jag på de som får vagnen godkänd för tempo 100.

Sker det någon kontroll då över "vad" som sitter som dämpare eller är det bara en kontroll att det sitter "något" där?

Funderingen blir då när dämparna bara är godkända för hastigheter upp till ca 100 Km/tim så vad händer då vid dessa farter?

Olika "videoklipp" från Tysklands autobahn har ju visat att vid högre farter så uppstår oftast vobbling med olyckliga följder.

Är vi i gemen införstådda med detta, speciellt då på lite till åren gångna vagnar där man inte bytt sina dämpare eller sett över "vad som sitter där?

Här sätter du fingret på något viktigt, som vi vanligtvis inte tänker på. Gissningsvis kollar dom enbart att vagnen är utrustad med stötdämpare och att dom ser felfria ut vid en okulärbesiktning.

Eftersom Dekra i Sverige utför Tempo 100 besiktningar så kanske man skulle ställa frågan till dem om vad man skall ha för stötdämpare för att husvagnen skall bli godkänd för Tempo 100.

dekra-bilbesiktning.se - Låt oss utfärda ditt TEMPO 100 certifikat!

dekra-bilbesiktning.se/wp-content/uploads/2018/04/Tempo100-formulär-2018-04-27.pdf

P.S. Förutom Ljusne-Håkans citat kom även Hagbards tidigare citat med denna gång. Blir inte klok på varför detta sker. Har tagit bort det mesta av dess båda citat, men låter lite stå med då det kan vara till hjälp för felsökning.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)