Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Byta stötdämpare
#91
(2020-11-08, 13:11)Hagbard Skrev: Om jag sedan fortsätter i min tankegång så funderar jag på de som får vagnen godkänd för tempo 100.

Sker det någon kontroll då över "vad" som sitter som dämpare eller är det bara en kontroll att det sitter "något" där?

Funderingen blir då när dämparna bara är godkända för hastigheter upp till ca 100 Km/tim så vad händer då vid dessa farter?

Olika "videoklipp" från Tysklands autobahn har ju visat att vid högre farter så uppstår oftast vobbling med olyckliga följder.

Är vi i gemen införstådda med detta, speciellt då på lite till åren gångna vagnar där man inte bytt sina dämpare eller sett över "vad som sitter där?

Jag har börjat köra max 70 som på den gamla goda tiden. När nu den var? Alltså när ändrades maxfarten för husvagnarna från 70 till 80?
I 70 får man ju njuta längre av färden än i 80. Smile
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Hagbard, yngrot
Svara
#92
(2020-11-08, 21:11)Ljusne-Håkan Skrev:
(2020-11-08, 13:11)Hagbard Skrev: Om jag sedan fortsätter i min tankegång så funderar jag på de som får vagnen godkänd för tempo 100.

Sker det någon kontroll då över "vad" som sitter som dämpare eller är det bara en kontroll att det sitter "något" där?

Funderingen blir då när dämparna bara är godkända för hastigheter upp till ca 100 Km/tim så vad händer då vid dessa farter?

Olika "videoklipp" från Tysklands autobahn har ju visat att vid högre farter så uppstår oftast vobbling med olyckliga följder.

Är vi i gemen införstådda med detta, speciellt då på lite till åren gångna vagnar där man inte bytt sina dämpare eller sett över "vad som sitter där?

Jag har börjat köra max 70 som på den gamla goda tiden. När nu den var? Alltså när ändrades maxfarten för husvagnarna från 70 till 80?
I 70 får man ju njuta längre av färden än i 80. Smile

Vågar inte nämna hur fort det gick med racinghojssläpet efter bilen när det var 70 km/h som gällde Smile

P.S. Gör inlägget från Admin-kontot då jag börjar tro att det är enbart från mitt Sokrates-konto som problemet med att tidigare citat läggs in. Passar även på att rensa upp tråden från mina tidigare testinlägg.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig admin för detta inlägg:
  • Hagbard
Svara
#93
Att totalvikten på fordonet är av intresse vid valet av stötdämpare, trots att det är fjädern som bär lasten, lär rimligen bero på att stötdämparen ska ta hand om den rörelseenergi som den fjädrade vikten har, när den satts i rörelse efter det att man kört över ett gupp. Ju tyngre vagn, desto högre rörelseenergi.
Att då en flaksläp, som kan ha fem gånger högre massa fullastad än tom, blir rätt skuttig när den är tom, det blir ett resultat av den avvägningen. Men heller en släp på 500 kg som hoppar omkring, än att en på tre ton gör det.

Att stötdämpare på bilar är mer vertikala beror säkert på att det finns möjlighet. Men så högt upp vill man inte de ska gå på ett släpchassie. I en husvagn innebär det en inskränkning i hur inredningen kan se ut. På ett flaksläp blir det än värre, då dämparen sticker upp genom flaket. Nu är ju McPhersonben rätt extrema i detta fallet, men toppen på dem ligger bara en liten bit under huven på en personbil.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#94
(2020-11-09, 16:11)apersson850 Skrev: Att totalvikten på fordonet är av intresse vid valet av stötdämpare, trots att det är fjädern som bär lasten, lär rimligen bero på att stötdämparen ska ta hand om den rörelseenergi som den fjädrade vikten har, när den satts i rörelse efter det att man kört över ett gupp. Ju tyngre vagn, desto högre rörelseenergi.
Att då en flaksläp, som kan ha fem gånger högre massa fullastad än tom, blir rätt skuttig när den är tom, det blir ett resultat av den avvägningen. Men heller en släp på 500 kg som hoppar omkring, än att en på tre ton gör det.

Att stötdämpare på bilar är mer vertikala beror säkert på att det finns möjlighet. Men så högt upp vill man inte de ska gå på ett släpchassie. I en husvagn innebär det en inskränkning i hur inredningen kan se ut. På ett flaksläp blir det än värre, då dämparen sticker upp genom flaket. Nu är ju McPhersonben rätt extrema i detta fallet, men toppen på dem ligger bara en liten bit under huven på en personbil.

Hur stötdämpare normalt fungerar har jag lite koll på, det vi blev lite oense om här är att stötdämarna till Husvagnar med stål/gummitorsition och en bakåtvinklad upphängning inte dämpar vid nedslaget utan vid återgången (när fjädern trycker upp massan och skall trycka tillbaka svängaxeln). vilket innebär att det är returventilen som tar den första smällen då massan "drar" ut (inte trycker ihop) dämparen och sedan ska kompressionventilen se till så "återgången" sker så snabbt som möjligt, vilket inte händer, och det är detta som jag inte begriper "varför"?

Vad händer med frekvensen på en typ kullerstensväg eller en groppig grusväg.

Så fungerar de nya "universaldämpare" som jag inköpte, lätta att dra ut men mycket trögare att skjuta ihop (alltså som normala dämpare som monteras vertikalt där kompressionsventilen tar massan vid nedslaget).
Svara
#95
Jo, de funderingarna förstod jag. Mitt svar berörde mest frågan varför dämparna står vertikalt i en bil, men inte i en släp. Ibland står de inte vertikalt i bilar heller. Framvagnen i formel 1-bilar brukar ha sneda stötdämpare, för bilen är så låg.
Men det verkar ju helt rimligt att fördelningen trög/lätt borde vara omvänd när dämparna fungerar baklänges, så att säga.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#96
(2020-11-10, 12:11)apersson850 Skrev: Jo, de funderingarna förstod jag. Mitt svar berörde mest frågan varför dämparna står vertikalt i en bil, men inte i en släp. Ibland står de inte vertikalt i bilar heller. Framvagnen i formel 1-bilar brukar ha sneda stötdämpare, för bilen är så låg.
Men det verkar ju helt rimligt att fördelningen trög/lätt borde vara omvänd när dämparna fungerar baklänges, så att säga.

Det är min tankegång och jag kan inte släppa den, mest då för att ingen har kunnat förklara på ett vettigt sätt "varför" dom skall fungera omvänt mot vanligt fungerande dämpare.

Jag har nu surrat med en del som har motsvarande vagnar och ingen har tänkt på detta. En skickade ut en del förfrågningar och svaren var nog inte så välrekomenderande då spännviden på rekommendationerna var mellan 900 till 1800kg för en vagn med totalvikt  runt 1300kg.

Däremot så nämnde en att det viktiga är vad tillverkaren satt dit från begynnelsen och att framförallt "CC" måttet stämde.

I mitt fall så fick jag ett par dämpare när jag nu bytte och som ÅF rekommenderade för min vikt, och de var för 1300kg och CC mått 250-380.

Då CC måttet inte stämmer mot original som är 212-345 eller där vikten inte stämde mot original som var 1350-1500kg så informerades jag inte om att det är viktigt att svetsa om infästningen i svängarmen så de nya dämparna passar gradtalet på svängarmen.

I övrigt så sa min kompis att svaren var väldigt ospecifika då han uppfattade att ingen hade egentligen någon kunskap om detta med dämpare till Husvagnar utan rekommendationerna var mer av typ "universal", går det så går det.

Han frågade även på en bil och fick mycket mer information om både varför och vilken typ som tillverkaren rekommenderar men inget motsvarande för just Husvagnar. Där förstod han att kunskapen inte var så hög.

Till sist i mina funderingar så har jag nu hittat ett par dämpare men dom finns i Tyskland med samma specifikationer som jag har och det är, förmodar jag Westfalia eller ZF som gör dom, original var det Sachs.

Så det blir ett byte till.

Octagon som jag blev intresserad av stämmer inte då slaglängden inte passar utan där är det att svetsa nya infästningar i svängarmen och det blir nog lite överkurs kanske. Men deras dämpare är byggda på ett annat sätt så både kompression och återgång har en helt annan karaktärKurva än de som rekommenderas.
Svara
#97
(2020-11-09, 17:11)Hagbard Skrev: Hur stötdämpare normalt fungerar har jag lite koll på, det vi blev lite oense om här är att stötdämarna till Husvagnar med stål/gummitorsition och en bakåtvinklad upphängning inte dämpar vid nedslaget utan vid återgången (när fjädern trycker upp massan och skall trycka tillbaka svängaxeln).

"Oense" är att ta i. Vi hade bara en diskussion Smile

Nu inser jag att vi kanske pratade förbi varandra. Mina synpunkter handlade om hur stötdämpare vanligtvis fungerar rent generellt. Den gode Hagbard har uppmärksammat oss på att stöddämparna på släp-/husvagnar med den vanligt förekommande gummi-/ståltorsionsfjädringen jobbar åt andra hållet. När man sätter vanliga bilstötdämpare på släp-/husvagnar så blir följden att däpmarna dämpar mest under infjädringen, vilket kanske inte är helt optimalt.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Hagbard
Svara
#98
Det var väl jag som först påpekade att stötdämparna jobbar tvärtom vs en bil? ?
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Hagbard, Sokrates
Svara
#99
Har leta olika tester avseende funktion av stötdämpare på Husvagnar/släp men det är lite fundersamt då man bara hittar knonventionella montage. Alltså montage likartat bilar där dämpningen sker som det är tänkt.

Att sedan AL-KO testar sina på en traileraxel och inte på en europeisk typ stål/gummitorsitionsaxel är också lite konfunderande.

Vanligt montage av dämpning på ett rullande forson där dämpningen sker när massan slår i körbanan.



AL-KO:s test i Australien avseende deras dämpare...?



Så frågan kvarstår...Varför denna montage som vi har på våra europeiska vagnar?
Svara
För att få en låg bygghöjd, förstås.
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 3 Gäst(er)