Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fläktutblås från Långe Jan
#11
(2021-01-07, 19:01)apersson850 Skrev: Har du belysning i små bollar, eller är det getingbon på tråd som vi ser?
Haha, det är lite bordellbelysning deluxe.

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#12
Test och utvärdering. Smile
Satte dit även den mindre 12 cm datafläkten. Bägge varvar bara 900 rpm, den mindre låter nästan inte alls. Den suger ut varmluften som bildas ovan och bakom pannan. Dels blir plåten varm, sen sitter en bit av gasolavgasröret högst upp, plus varmvattenberedaren på baksidan. Den större fläkten suger luften som värms i ännu högre grad av själva pannan på insidan av frontplåten som nu sitter upponer med luftintaget nederst, bägge fläktarna får förstås hjälp av att värmen där inne stiger.
Testade det hela en morgon hemma när jag haft termostaten på min över natten, då brukar det vara sex plusgrader i vagnen, det var det nu, ute var det sex minus. Var ut och höjde termostaten till 20C så elpatron o cirkpump malde på, samt tände pannan med shunten på 3. 7 är max. Och igång med bägge fläktarna förstås. Efter 1,5 timme gick jag ut dit igen, då var det 19 grader där, det kändes ovanligt snabbt. Gasade på gasolen till max o ganska snart började det bli i varmaste laget där. Luften från den lilla fläkten var ca 29,5C och från den större drygt 41 grader! Det gör stor skillnad på uppvärmningen från kall vagn. Det är inga stora luftflöden, men det behövs tydligen inte heller i en liten husvagn, både den högre tempen och luftströmmarna rör om i den kalla vagnen o värmer väggar o möbler. O den vattenburna värmen blåser ju på som vanligt, inget kallras från fönstren. När det blivit alldeles för varmt stängde jag av både gasol o fläktar, sen håller elpatronen jämn fin värme.
Dan efter stack jag och frun ut på en vinterfricampingsväng, vi ställde oss vid badplatsen i Holmsveden över natten, tanken var att vi skulle lämna vagnen där dan efter o åka o titta på ett ganska nytt (?) naturreservat som heter Trollberget nedanför Lingbo. Dan efter var det dock inte alls nån sol som SMHI utlovat, och kall blåst, så vi for hem till båthamnen i Ljusne o kockade där i stället, då hade solen kommit fram.
På kringelkroks hemvägen hade jag pannan igång, men snålade på gasolen med att ställa ner shunten på 2. När vi kom fram var det ungf 17 grader i vagnen o lite småkallt. Höjde shunten till max och på med fläktarna så blev det mysrys-varmt på bara några minuter.
Det hela blev tom lite bättre än jag hoppats på. Det har retat mig att det ska ta sån enorm tid att få varmt i en utkyld vagn när man får för sig att bara pyssla med nåt i den, eller att sticka iväg en natt.
[Bild: 553ef0c80d2c67460ccb25ff5dc2dd98.jpg][Bild: ec0d3950a398a55a89dcb3ed70210447.jpg][Bild: e0e8c08b10689e780fd00e6af9435a24.jpg]
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates, yngrot
Svara
#13
I avdelningen Vintercamping redovisar jag ett försök, där jag kompletterat vagnens eget värmesystem (den elektriska delen) med en fläktkamin. Full komfortvärme (>+20°C) efter två timmar. Total effekt 5 kW, med en utetemperatur om -1°C.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Ljusne-Håkan, Sokrates
Svara
#14
(2021-01-09, 16:01)apersson850 Skrev: I avdelningen Vintercamping redovisar jag ett försök, där jag kompletterat vagnens eget värmesystem (den elektriska delen) med en fläktkamin. Full komfortvärme (>+20°C) efter två timmar. Total effekt 5 kW, med en utetemperatur om -1°C.

För några dar sen gjorde jag ett nytt snabbuppvärmningstest vid typ kl tre på dan. Ute var det minus 9, i vagnen med allt avstängt var det 3 minus, lite förvånande, men det var nog den korta solstunden på dan som gassat rätt in i framfönstret med rullgardinen uppdragen som värmt lite.
1. Först körde jag elpatronen i 17 minuter, att direkt dra på full fart på gasolen när pannan ligger på minus 10 kan nog skada den.
2. Sen drog jag på även gasolen på max. Och datorfläktarna. Efter en halvtimme hade jag 8 C inne i vagnen. Det hade alltså stigit 17 grader på så kort tid, det måste väl vara bra?
3. Sen stängde jag av elpatronen men lät gasolen fortsätta brinna för fullt. Tog fram min 2kw elfläkt i stället. Antagligen kan inte det vattenburna systemet relativt små konvektorer avge både 5,5 gasol-kw plus 2 kw el. Vattentempen i slingan blir nog den samma eller nästan den samma utan elpatronen. Efter en halvtimme till var det över 20 grader både fram o bak i vagnen. Och då hade utetempen sjunkit lite grann ändå till 10 minus.
Så med 17 min "förvärmning av pannan plus bara en timmes fullgaskörning steg det från minus 3 till t-shirt-varmt! 43 grader visade det vid den större datorfläkten, så det gör nog en hel del. Det var soligt och helt vindstilla, det gör ju sitt till. Passade på att sova där sen på natten med enbart elpatronsvärme.

Jag hade tänkt mäta hur varmt slingan/aluröret var när det eldade på på max, både ut från pannan och vid returen, men det glömde jag bort tyvärr. Vore intressant att se om det är nån skillnad med eller utan elpatronen när gasolen brinner på max.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#15
Min Alde 3010 tillåter att jag kollar framledningstemperaturen (egentligen panntemperaturen, men det går ju direkt ut till elementrören) direkt i termostatens display. Smidigt.
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 2 Gäst(er)