Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Husbilsliv på amerikanskt vis i Europa
#1


I början av videon berättar dom att de litium batterier som används för bodelen inte tar laddning när omgivande rumstemperatur är +5 C eller lägre.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#2
Lurigt med nya sorts batterier. Bakåtsträvare som jag är håller jag mig till old school bly fritidsbatterier. Tror de ger mest per krona ändå. Grejen med alla batterier är ju ändå att man måste anpassa sin förbrukning så den inte överstiger varken batteribankens kapacitet, eller hur mycket man har laddgrejer som kan ladda tillbaks. Om jag orkar ska jag kolla hur gamla mina fyra st förbrukarbatterier i båten är i dag. Kanske tio år, o de verkar funka än. Gula fritidsbatterier köpta på Mekonomen.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Hagbard, LMC400, Sokrates
Svara
#3
(2020-04-26, 12:04)Ljusne-Håkan Skrev: Lurigt med nya sorts batterier. Bakåtsträvare som jag är håller jag mig till old school bly fritidsbatterier. Tror de ger mest per krona ändå. Grejen med alla batterier är ju ändå att man måste anpassa sin förbrukning så den inte överstiger varken batteribankens kapacitet, eller hur mycket man har laddgrejer som kan ladda tillbaks. Om jag orkar ska jag kolla hur gamla mina fyra st förbrukarbatterier i båten är i dag. Kanske tio år, o de verkar funka än. Gula fritidsbatterier köpta på Mekonomen.

det kanske du vet?

det är instämplat et nr på alla batterier och tar man kontakt med tllverkaren så kan man få tillverkningsår mm utifrån den.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#4
(2020-04-26, 12:04)Hagbard Skrev:
(2020-04-26, 12:04)Ljusne-Håkan Skrev: Lurigt med nya sorts batterier. Bakåtsträvare som jag är håller jag mig till old school bly fritidsbatterier. Tror de ger mest per krona ändå. Grejen med alla batterier är ju ändå att man måste anpassa sin förbrukning så den inte överstiger varken batteribankens kapacitet, eller hur mycket man har laddgrejer som kan ladda tillbaks. Om jag orkar ska jag kolla hur gamla mina fyra st förbrukarbatterier i båten är i dag. Kanske tio år, o de verkar funka än. Gula fritidsbatterier köpta på Mekonomen.

det kanske du vet?

det är instämplat et nr på alla batterier och tar man kontakt med tllverkaren så kan man få tillverkningsår mm utifrån den.
Ev har jag skrivit dit datum med tuschpenna. Dom batterierna har nog aldrig varit nere under 12,5 volt en enda gång på alla år tack vare det lilla solcellen ger även på vintern. Jag har även ett separat startbatteri som inte laddas av solcellen, det är nyare, och sällan använt, men det är ändå dåligt, det måste jag byta nu... Startbatteriet kopplas bort från solcellen när jag bryter strömmen, det är väl därför det tagit slut efter några år. I båten har jag en NASA batteridisplay som visar exakt hur mycket ström som går in eller ur batterierna samt spänningen. Och hur många ampere som är kvar. Nästan nödvändig på en båt för öppna havet. Den gör ju att jag direkt ser om alla tre laddsystemen funkar också, drar jag igång motorn så ser jag att det laddar kanske 25 ampere. Om generatorn skulle paja ser upptäcker jag det direkt jag startat motorn och kan laga den innan jag försent upptäcker att batterierna är helt urdragna ute på nån öde strömlös ö.
Jag har även en "Battman" batterivakt som bryter från förbrukarbatterierna helt om spänningen sjunker under nåt visst volt-tal. Lätt hänt för ovana med barn att man lämnar lyse mm på när ingen tittar till båten på några veckor. Såna finns inte längre att köpa tyvärr, den var ganska billig och skulle nog kunna rädda även många husvagnsbatterier från en för tidig död. Det kanske finns andra liknande batterivakter idag?
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Hagbard, Sokrates
Svara
#5
Nu har dom även klämt in en tvättmaskin i husbilen!

”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Hagbard
Svara
#6
(2020-04-30, 12:04)Sokrates Skrev: Nu har dom även klämt in en tvättmaskin i husbilen!


Här i europa så är dom lite sena men over där så räknas det som standardtillbehör i RV enligt min bekant.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)