Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bättre grövre 12 voltsmatning från bil till vagn....
#61
(2020-04-03, 00:04)Ljusne-Håkan Skrev: Skulle det vara nån nackdel om jag drar dubbla tolvkvadratare till både plus och minus? I Båten är det 50 kvadrat mellan de fyra batterierna

Då bör du säkra av alla fyra kablarna, såväl plus som minus, i båda ändar, så vitt du inte väljer en säkring som är så klen att den brinner av innan någon av kablarna blir varm. När man har parallella kablar och en av kablarna det helt plötsligt bli t.ex. avbrott i en kabel så går all ström i den kvarvarande kabeln. Detta kan också hända med minuskablarna och det är därför jag även säkrade av dessa i min installation. Säkringarna sitter där för att dom skall brinna av för att förhindra att det går för hög ström i kablarna, kontakterna och dyligt som gör att de brinner i stället.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Hagbard, LMC400
Svara
#62
I dag kom de små laddhandskarna. Väldigt behändig storlek. (glömde fånen i studion så jag kan inte fota) 
Det följde inte med nån manual alls hur man sätter ihop dom, men hittade ett par hemgjorda videos. Enligt den här snubben är det bästa sättet att löda i kablarna. När man en gång satt in stiften i handsken går det inte att ta isär dom vad jag fattar.

https://www.youtube.com/watch?v=BKnTaB6EkgE

I
 den här videon använder han en presstång. Och här visar snubben hur man faktiskt kan ta ur stiften igen om man petar lite med en mejsel


https://www.youtube.com/watch?v=_hdNL2fFnq0

H
ar alla grejerna från Biltema också, hann till Bollnäs också.
En märklig grej är att i Videona kallas det Andersson plugs. På den jag har står det UMA Connector. Och nånstans såg jag att UMA Connector är en svensk konstruktion....?

Jag måste bestämma mig om jag ska löda eller pressa. Här är en film till där man löder, fast den här löder väldigt konstigt, han värmer stiftet o smälter i lödtenn, sen stoppar han bara i den kalla kabeln, sen är det klart. Han borde ju fortsätta värma o få in mer lödtenn i hela kabeln.


https://www.youtube.com/watch?v=6IjG6-PxNBs
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#63
I dag på morrn har jag luskat lite på dels att löda och att leta en presstång att låna. Då erbjuder sig basisten i bandet att göra det proffesionellt på jobbet, han jobbar på ett företag som tillverkar kabelstammar, så dom har ju pressverktygen deluxe. Och kunnandet förstås... Det här kommer att bli grymt bra. Att löda med en gasolbrännare utan att sveda isoleringen lite grann fult är nog väldigt svårt.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 4 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Hagbard, LMC400, Sokrates, yngrot
Svara
#64
Ja, du ser. Det är som jag sagt hela tiden. Vi som lever på sånt här har grejorna och kunnandet. Jag har vid några tillfällen varit med och utbildat just kabelstamstillverkare i tekniska detaljer, så jag vet mycket väl på vilken nivå de ligger.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#65
(2020-04-04, 14:04)apersson850 Skrev: Ja, du ser. Det är som jag sagt hela tiden. Vi som lever på sånt här har grejorna och kunnandet. Jag har vid några tillfällen varit med och utbildat just kabelstamstillverkare i tekniska detaljer, så jag vet mycket väl på vilken nivå de ligger.

Senaste nytt, jag fick låna en kraftig presstång av kabelstamstillverkarbasisten. Det blir ännu bättre, dels kan jag sätta igång nu, dels kan jag knipsa längderna exakt. Hade dom gjort det nästa vecka hade kablarna blivit lit för långa, jag visste ju inte exakta måtten.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates, yngrot
Svara
#66
Nu har jag kommit en bit på vagndelen. Strippst kabelnar innanför den ordinarie kabeln i balken, gick bra med vagnen max bskåttippad
. Satte ett skvskydd på ett ställe


Bifogade filer Thumbnail(s)
       
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#67
Oj vad stora bilder. Ser det lika ut i era datorer/fåner?
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#68
(2020-04-05, 12:04)Ljusne-Håkan Skrev: Oj vad stora bilder. Ser det lika ut i era datorer/fåner?

Ja, det är rejält stora bilder som visas i min dator också. Hur laddade du upp bilderna?
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#69
(2020-04-05, 12:04)Sokrates Skrev:
(2020-04-05, 12:04)Ljusne-Håkan Skrev: Oj vad stora bilder. Ser det lika ut i era datorer/fåner?

Ja, det är rejält stora bilder som visas i min dator också. Hur laddade du upp bilderna?
Från mobilen, inte Tapatalk. På förra Samsungfånen kunde jag ställa in mindre kvalitet på bilderna innan jag fotade, men det hår inte med denna. Jag kan ladda om dom via tapatalk i stället
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#70
Kom igång i hyfsad tid i morse med att strippa fast kablarna under vagnen, men snart började solen steka på så fint på bakänden av bilen (hörde först, och såg sen en ensam trana Smile )  så jag satte igång med den delen mens det var fint. Det flöt på bra så nu är bildelen klar. För att få in kablarna under bilen gjorde jag två extrahål i den gummigenomföring som den tunna gasslangen från batteriet går. Satte på vattenslang som nötskydd, fick spola hetvatten på den o ta i diskmedel för att få igenom kablarna.
Hängsäkringen från Biltema tyckte jag verkar rejäl, den tar max 35 kvadrat, men den har en lös bussning som är precis gjord för 16 kvadrat som min kabel är så kontaktytan blir nog ganska bra där. Man drar åt med insexnyckel, sen sitter nog bra. Det går ju att efterdra om nån månad.
Det här känns väldigt kul, det är ju nåt jag funderat på i många år, nu blir det äntligen av. Att skriva om det både i idéskedet och sen även om genomförandet tycker jag också är jättekul, barnslig som jag som tur är är. Och alla era tips och hejarop är förstås en stor del i det hela! Nu har jag matpaus, sen ska jag sätta igång med det som är kvar inne i vagnen. Då kan det ju regna småspik om det vill. Jag lyssnar på country o bara nö-läskar mig. Hoppas hinna klart allt idag och kunna provkoppla ihop bil o vagn i kväll.  Tongue  [Bild: 108390124f4406707b244a02fb6ef3f3.jpg][Bild: b3097e89fa3ee6ea288cfed719695e44.jpg][Bild: 25b466adb748672a64949b1578ad9cb3.jpg]

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • BEAN, Sokrates
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)