Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bättre grövre 12 voltsmatning från bil till vagn....
#41
Tänk på att en korrekt utförd kontaktpressning är betydligt bättre ur elektrisk synvinkel än den enkla typ av skruvförband som finns på den typen av säkringshållare som visats ovan.
Nackdelen med kontaktpressningen är att den kräver bra verktyg. Och nej, en sån där som man ska banka till med en hammare, den räknas inte som "bra verktyg"...
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#42
Jag har flera ggr pressat med hjälp av ett skruvstycke och en liten mutter som verktyg Det blir helt perfekt i alla fall på lite grövre kabelskor...
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Hagbard, LMC400
Svara
#43
(2020-04-01, 12:04)Ljusne-Håkan Skrev: Jag har flera ggr pressat med hjälp av ett skruvstycke och en liten mutter som verktyg Det blir helt perfekt i alla fall på lite grövre kabelskor...

Det går att få fast grövre kabelskor på detta vis, men det blir inte lika bra som när man använder en klämtång med sexkant halvor som förminskar kabelskon runt om. Då får man en riktigt "tajt" förbindelse. I ditt fall kan jag fortfarande tänka mig att använda säkringshållarna där kablarna kläms fast med en skruv och om du vill ha en än bättre förbindelse kanske man också kan löda förbindingen. Vilka val man gör styrs bl.a. av hur mycket man vill hålla igen på kostnaderna.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Hagbard, LMC400
Svara
#44
Ja, precis. När man själv ska ha grejorna får man också själv ta konsekvenserna. Det är skillnad för min del, som jobbar där vi serietillverkar maskiner som innehåller en massa pressade kontakter. Där är det viktigt att pressningarna är korrekt utförda, gång på gång med samma resultat. Vi har pressverktyg som kostar flera tusen, stycket.

Pressning är i regel överlägset lödning.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#45
Var och en är sin lyckas smed...

Med B-tema prylen går det hur bra som helst att komma upp i 50 kN om man vet hur man gör och inga apparaturer på flera tusen behövs.

Grövre kablar brukar jag ta hjälp av en 2 tons domkraft och sätta ovanför i ett utrymme som passar höjden, en betongtrapp funkar utmärkt eller en vanlig hammahydraulpress för att trycka ur lager mm.

Men vill man ha sexkantspressning så är frågan om man skall investera i en presstång för runt 500 till 1500 för att pressa fyra st kopplingar?

Men att åka till någon som har är ju billigare.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#46
Precis vad jag menade. Man ska bara inte tro att det blir identiska resultat med ett dedikerat pressverktyg som genom att drämma till med en slägga.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Hagbard, LMC400
Svara
#47
Klena kablar går bra med slägga, precis som att mecka Volvo, men där behövs större slägga ibland.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#48
(2020-04-01, 08:04)apersson850 Skrev: Tänk på att en korrekt utförd kontaktpressning är betydligt bättre ur elektrisk synvinkel än den enkla typ av skruvförband som finns på den typen av säkringshållare som visats ovan.
Nackdelen med kontaktpressningen är att den kräver bra verktyg. Och nej, en sån där som man ska banka till med en hammare, den räknas inte som "bra verktyg"...

Funderat lite på det här och tänker på hur biltillverkarna gör när det gäller anslutningen till batteriet.

Inte har dom "proffsverktyg" för att sätta på en polanslutnining med en grov kabel?

Inte ens Volvo, Audi, eller Mercedes för att inte nämna Ford.

Det mesta ser "hempulat" ut och håller oftast inte så många år, inte minst minusflätan som skall se till att allt fungerar.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#49
(2020-04-01, 14:04)apersson850 Skrev: Ja, precis. När man själv ska ha grejorna får man också själv ta konsekvenserna. Det är skillnad för min del, som jobbar där vi serietillverkar maskiner som innehåller en massa pressade kontakter. Där är det viktigt att pressningarna är korrekt utförda, gång på gång med samma resultat. Vi har pressverktyg som kostar flera tusen, stycket.

Pressning är i regel överlägset lödning.

Man kan ju förtenna änden på kabeln innan man pressar eller skruvar ihop den. Har hört en del säga att det är sämre än att inte göra det, men det tror jag inte på. Inget jag kopplat eller pressat under ett helt liv har slutat fungera så jag är inte ett dugg orolig. Kommentarerna haglar ju här att detta är nåt extremt svårt som jag inte kommer att klara av alls.  Tongue
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#50
(2020-04-01, 16:04)Hagbard Skrev:
(2020-04-01, 08:04)apersson850 Skrev: Tänk på att en korrekt utförd kontaktpressning är betydligt bättre ur elektrisk synvinkel än den enkla typ av skruvförband som finns på den typen av säkringshållare som visats ovan.
Nackdelen med kontaktpressningen är att den kräver bra verktyg. Och nej, en sån där som man ska banka till med en hammare, den räknas inte som "bra verktyg"...

Funderat lite på det här och tänker på hur biltillverkarna gör när det gäller anslutningen till batteriet.

Inte har dom "proffsverktyg" för att sätta på en polanslutnining med en grov kabel?

Inte ens Volvo, Audi, eller Mercedes för att inte nämna Ford.

Det mesta ser "hempulat" ut och håller oftast inte så många år, inte minst minusflätan som skall se till att allt fungerar.
I min V70 ser det att vara riktigt pressat. Ingen Husvagnsmodell på polskon 6 mm bult
[Bild: 07ae7a99f0bbaa81d78a4247496a0303.jpg]


Bifogade filer Thumbnail(s)
   
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)