Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bättre grövre 12 voltsmatning från bil till vagn....
#1
Jag har tänkt få till att dra grövre 12 voltsmatning från bilen till vagnens 2 st 70 amp batterier nu på våren, det laddar ju en del nu med men ganska dåligt pga spänningsfallet. Jag har fått tag på många meter 12 kvadrats kopparkabel jag tänkte dra med, men har två funderingar:

1. Hur jag ska få ut det ur bilen utan att gå igenom den lilla orginalkontakten. Vill helst ha typ flera sammansatta 12 kvadraten hela vägen från bilbatteriet som sitter längst bak i V70n. Jag har kabel så det räcker till många hopsatta tåtar. Finns det vettiga kontakter? Gör jag allt det här o drar grovt, men ändå passerar bilens släpvagnskontakt så blir det ju en del spänningsfall i den. Och ev glapp.

2. Det går att dra på två sätt i vagnen; antingen tex tre hopsatta kablar till plus och tre till minus. Eller också jordar jag minusen fram på dragbalken och gör till jord precis under batteriavdelningen, då kan jag ju sätta ihop 6 kablar till plussen, det borde väl ge ännu mindre spänningsfall? Vad tror ni om det? Chassiet är ju plåt, men borde ändå ge ännu mindre resistans än en grov kopparkabel, är min tanke.
[Bild: 560ee44468407502fb784c213f7fe24a.jpg]
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#2
Om du skall sätta dit så grova kablar som 12 mm2, så kanske du kan använda en laddhandske som koppling vid bilen. Du bör dock tillse att laddhandsken inte kan hoppa isär när det rör på sig under färden.

Eftersom kablen kommer att böjas en del under färd är det bra om den är gjord för att kunna böjas, d.v.s. att den har flera tunnare kardeler. Personligen skulle jag använda separat jord från batteri till batteri, såsom är fallet när man kopplar via en 13-polig kontakt, för att eliminera spänningsfall. Glöm inte bort att säkra av pluskabeln i båda ändar, så nära batterierna som möjligt.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#3
Är det inte så om man tar 6 kablar från A till B så går strömmen närmaste vägen?
Min tanke är att allt ändå passerar genom den kortaste av dem då det borde vara svårt att kapa alla exakt lika långa.
Men det är bara en ovetenskaplig tanke.

Hittade en del om lås till laddhandskar: https://www.abkati.se/produkter/fordonse...ktdon.html

Kanske något som kan funka?

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#4
(2020-03-29, 17:03)LMC400 Skrev: Är det inte så om man tar 6 kablar från A till B så går strömmen närmaste vägen?
Min tanke är att allt ändå passerar genom den kortaste av dem då det borde vara svårt att kapa alla exakt lika långa.
Men det är bara en ovetenskaplig tanke.

Missade att ha även skrev om att dra flera paralela 12 mm2 kablar. En 12 mm2 kabel för plus och en för minus är nog mer än tillräckligt. När man drar flera parallela kablar bör man avsäkra repsektive kabel utifrån vad den ström som den tål, men i detta fall kommer det nog inte att flyta mer stöm än vad en kabel tål varvid det skulle räcka med en säkring som brinner av innan det blir varmgång i kabeln.

Det enda som jag kan se som skulle hända om de parallela kablar inte har lika längd är att det blir lite mer motstånd i den längre kabel. Spänningsfallet i kablen bör vara en funktion av dess grovlek och längd, samt den ström som flyter i den.

Personligen tycker jag att redan är lite "over-kill" med en 12 mm2 kabel. Det är nog fullt tillräckligt med 6 mm2 kablar som man kan koppla i 13-poliga kontakter. Även om man har 12 mm2 kabel liggande kanske laddhanskar och annnat som behövs överstiga kostnaden för inköp av 5 mm2 kabel.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#5
Overkill med en 12 kvadrat åt varje håll? Det låter ju bra isåfall. Jag kan ju testa att klippa till två kablar lite längre än jag tror det ungefär går åt, sen koppla in provisoriskt på utsidan vagnen o in genom pentryfönstret eller dörrn, sen kolla hur mkt eller litet spänningsfallet blir. Räcker det med bara två 12 kvadrats kablar finns det ju ingen anledning att sätta dit jordningar i chassiet o låta minus gå den vägen.
Min bil o vagn har 7-polig kontakt. Kanske man kan byta till en 13-polig och skicka plus o minus bakåt via fyra av stiften? Man får knipsa bort ett antal kardeler i kontakterna men det blir ju bara några cm som arean blir mindre. Fast det kanske blir ett elände att få ihop kontakterna...
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#6
(2020-03-29, 20:03)Ljusne-Håkan Skrev: Overkill med en 12 kvadrat åt varje håll? Det låter ju bra isåfall. Jag kan ju testa att klippa till två kablar lite längre än jag tror det ungefär går åt, sen koppla in provisoriskt på utsidan vagnen o in genom pentryfönstret eller dörrn, sen kolla hur mkt eller litet spänningsfallet blir. Räcker det med bara två 12 kvadrats kablar finns det ju ingen anledning att sätta dit jordningar i chassiet o låta minus gå den vägen.
Min bil o vagn har 7-polig kontakt. Kanske man kan byta till en 13-polig och skicka plus o minus bakåt via fyra av stiften? Man får knipsa bort ett antal kardeler i kontakterna men det blir ju bara några cm som arean blir mindre. Fast det kanske blir ett elände att få ihop kontakterna...

Du lär få knippsa bort många kardeler för att kunna få in en 12 mm2 kabel i en 13-polig kontakt. När jag satte dit 6 mm2 kabeln i mina 13-poliga kontakter fick jag klippa bort ett fåtal kardeler för att få dit kablarna. Två stycken 12 mm2 kablar utöver de andra kablarna blir dessutom svårt att få plats i kontakternas dragavlastning. Om du byter till 13-polig kontakt bör du koppla i enlighet med gängse standard för att undvika kompatibilitetsproblem. Om du skall använda 12 mm2 kablar för laddning av husvagnsbatteriet från bilen så är du nog hänvisad till en laddhanske eller annan koppling som är avsedd för din 12 mm2 kabel.

I följande tråd om min mini-husvagn har jag skrivit lite om när jag byggde en ny kabel med 6 mm2 kablar för strömförsörjning av husvagnsbatteriet från bilen:

campingforum.net - Vår nya mini-glasfiberhusvagn
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#7
12mm2 räcker bra. Jag skulle jorda batterierna till husvagnsramen och ha en jordkabel från dragbomen till bilen.
Resistansen i en kopparkabel är 0,0175 ohm m/mm2    så i ditt fall med 12mm2 blir det 0,0015ohm/m.
Tex  5m plusskabel och 5m jordkabel = 10m kabel = 0,015ohm.
U=IxR  så med t.ex 10A laddström blir spänningsfallet 10x0,015=0,15V. men ju mer laddat husvagnsbatterierna blir desto lägre blir strömmen och spänningsfallet så med 5A laddström blir spänningsfallet bara 0,075V.
Så laddas bilbatterit med 14V och du har 12V i husvagnen blir laddströmmen teoretiskt max 133A (inreresistansen i batterit stryper mer) så jag skulle testa avsäkra med >100A säkring i bägge ändar av +kabeln.
Så ju mindre laddströmmen blir vartefter batterit blir uppladdat desto mindre blir spänningsfallet, skulle man ha 100meter 1mm2 kabel skulle husvagnsbatterit i allafall till slut bli fullladdat men det skulle ta lång tid.
Ett enkelt sätt att räkna är att 10m 12mm2 har samma spänningsfall som 5m 6mm2 kabel eller som 2,5m 3mm2 kabel eller 1,25m 1,5mm2 kabel.
Med andra ord om man fördubblar arean på kabeln kan man fördubbla längden med samma spänningsfall.

Jag som oftast har lång transportsträcka (lång laddtid) mellan övernattningarna klarar mej med 5mm2 kabel, men står man flera nätter utan laddning och inte kör så långt är nog 12mm2 bättre, och när du har 12mm2 kabel ska du använda den tycker jag.
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Kullke för detta inlägg:
  • Ljusne-Håkan, LMC400, Sokrates
Svara
#8
Släpvagnsuttag enligt ISO 11446 (13-poliga) är konstruerade för 2,5 mm² kabel i de stift som används till spänningsmatning. Övriga är konstruerade för 1,5 mm². Vilken ström de är dimensionerade för vet jag inte. Jag har inte själva standarden. Men arean säger ju en del.

Strömvärdet för 16 mm², vid öppen förläggning, är 100 A. För 2,5 mm² är det 32 A.
Arean 12 mm² "finns inte" som installationskabel. Det är någon udda dimension. 5 mm² finns normalt inte den heller, utan det är 6 mm² som gäller där.
Med tanke på att laddning av ett batteri som är hårt nedgånget kan pågå ett bra tag, inte bara några minuter, är det oklokt att säkra uttaget med mer än 30 A. Min bil har 15 A säkring på 12 V matningen.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#9
(2020-03-30, 09:03)apersson850 Skrev: Släpvagnsuttag enligt ISO 11446 (13-poliga) är konstruerade för 2,5 mm² kabel i de stift som används till spänningsmatning. Övriga är konstruerade för 1,5 mm². Vilken ström de är dimensionerade för vet jag inte. Jag har inte själva standarden. Men arean säger ju en del.

Strömvärdet för 16 mm², vid öppen förläggning, är 100 A. För 2,5 mm² är det 32 A.
Arean 12 mm² "finns inte" som installationskabel. Det är någon udda dimension. 5 mm² finns normalt inte den heller, utan det är 6 mm² som gäller där.
Med tanke på att laddning av ett batteri som är hårt nedgånget kan pågå ett bra tag, inte bara några minuter, är det oklokt att säkra uttaget med mer än 30 A. Min bil har 15 A säkring på 12 V matningen.

Av säkringen är till för att förhindra varmgång som kan leda till brand. Säkringens storlek väljs utifrån den svagaste länken i kedjan. Om 13-poliga kontakter är konstruerade för 2,5 mm2 kabel så gäller max 30 A säkring även om man använder grövre kabel. Om man använder 1,5 mm2 kabel så gäller 15 A som max säkring.

Anledningen till att sätta dit grövre kabel än 2,5 mm2 är inte för att kunna det skall kunna förflyta högre ström, utan för att reducera det spänningsfall som uppstår i och med att det åtgår ganska långa kablar från bilden generator till bodelsbatteriet i husvagnen. Jag vill minnas att urladdade batterier endast tar åt sig en högre ström under kort tid i början. I takt med att batteriet "fylls på" förflyter allt mindre ström i kabeln. AGM-batterier sägs kunna ta åt sig laddning lite snabbare, vilket skulle innnebära att det då skulle flyta något högre ström när man laddar dessa tper av batterier, men även för dessa batterier är det i initialskedet när batteriet är urladdat som det flyter högs ström. Litium-batterier är en annan histora eftersom dom kan fyllas på mycket snabbare än vad som är fallet för blybatterier.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#10
Jo, men antingen är det så att man har en hög ström under längre tid, och då vill få ner spänningsfallet. Eller så är det så att efter en förhållandevis kort tid går strömmen ned, och med den spänningsfallet.
Är det förstnämnda sant behöver man kunna överföra en rejäl ström under längre tid, genom hela kedjan. Är det istället det andra som är sant behöver man inte grövre kabel än exempelvis 2,5 mm².
Jag kör med 2,5 mm² till min batteriladdning från bilen. Bilen ger ju inte mer än 15 A ändå. För övrigt har vagnen solceller på taket och, om det finns risk att det behövs, ett elverk i gasolkofferten.

För att få lite perspektiv på det hela kan man se att i min XC70 är säkringen mellan batteri och startmotor samt generator på 150 A.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)