Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Frågor och funderingar runt Alde Comfort
#31
(2021-10-10, 20:10)LMC400 Skrev: Nu går jag ut på tunn is eftersom jag inte vet något om denna Aldepanna.
Kom bara att tänka på den Primuspanna vi hade i vår första vagn, en Polar också från 1985. Hade samma fel på den. Där var det cirkulationspumpen som inte snurrade. Det fick också till följd att pannan kokade och stängde av pga överhettning eftersom den inte fick ut värmen på elementslingan trots att rumstermostaten kallade på värme. Värmen funkade fint efter byte av pumpen.

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk

Två olika system primus har mycket mindre vatten i pannan och start och stopp sköts helt via rumstermostaten förutom överhettningsskyddet på pannan. Går inte pumpen så stannar pannan när överhettningsskyddet utlöser och en manuell återstart krävs (beroende på panntyp).

Aldepannan har mer vattenvolym och värmen regleras med vridtermostaten på pannan där vridtermostatens termoelement sköter start och stopp av huvudbrännaren beroende på vilken siffra som ratten är inställd på och som då ger en beräknad temperatur på vattnet.

Pannan är av typen "fast inställd på grundvärme" via vridtermostaten på gasventilen som kan regleras mellan 1 och 7 t ex där 1 motsvarar ca 30 grader i panntemperatur och 7 motsvara ca 80 grader i panntemperatur.

Termostaten som känner värmen i vagnen startar endast pumpen eller Elpatronen (om den finns).

Det som inte fungerade på TS panna.

Skulle pumpen stå så bryter pannan på överhettningsskyddet och det gör det inte vad jag förstår utan brännaren går inte ner på pilotlåga vilket då borde innebära att termoelementet inte fungerar eller att det hänt något med vridtermostaten som inte lämnar rätt värde via termoelementet till magnetspolen för stängning av huvudbrännaren.

En sak som kan hända är också handhavandefel t ex att vid start så vrids vridtermostaten upp på full värme typ 7:an på vredet, samt att rumstermostaten är frånslagen (står på 0) då hinner inte pannan och systemet att komma igång så man kan få en kokning då pannan går på full effekt.

Men det skall vi väl inte tro att det är det som hänt?

Alla Aldepannor skall startas på låg effekt och när systemet kommit igång så kan man öka successivt om det behövs.

Lite överkurs...

Kom att tänka på att vid testkörning av en aldepanna för att se om vridtermostaten är rätt inställd så skall man ha en en "påläggstermometer" och fästa där termoelementet sitter som styr panntemperaturen.

Principen blir då att köra igång pannan och när den börjar bli varm så vrider man upp vridtermostaten på full effekt med "frånslagen" cirkulationspump och när påläggstermometern visar ca 80 grader så skall pannan gå ner till pilotlåga.
Gör den inte det så "kan" vridtermostaten vara felinställd.
Skulle temperaturen fortsätta att stiga utan att den går ner på pilotlåga så är problemet i eller omkring termoelementet för vridtermostaten.

Överhettningsskyddet på pannan bör bryta strax innan kokpunkten ca 95 grader
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Liljansnäsarn, LMC400, Sokrates
Svara
#32
Hej och tack för all input . Jag är på älgjakt denna vecka och har inte möjlighet att kolla på problemet i husvagnen. Jag återkommer när jag har tid att prova alla era goda tips.
Mvh. liljansnäsarn
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Liljansnäsarn för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#33
Hoppas det inte hände nått illavarslande under älgjakten?

Brunetten kräver ju också sin tid...

Hoppas du har lite tid över för Husvagnen nu...
Svara
#34
(2021-11-19, 20:11)Hagbard Skrev: Hoppas det inte hände nått illavarslande under älgjakten?

Brunetten kräver ju också sin tid...

Hoppas du har lite tid över för Husvagnen nu...

Hej Hagbard . Älgjakten överlevde jag men inte alla älgar dock . Brunetten får någon timme varje helg och husvagnen har jag återigen provkört gasolvärmen på men kan bara konstaterat samma fenomen som tidigare. Jag tror jag skall försöka införskaffa en reservpanna till den innan jag river något. Jag återkommer i ämnet.

Mvh Liljansnäsarn
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Liljansnäsarn för detta inlägg:
  • Sokrates, yngrot
Svara
#35
Hej alla!

Jag har en Alde 2910 Junior som läcker glykol. Undrar om någon kan berätta eller visa hur värmeväxlaren är byggd? 
Är det en mantel runt skorstenen? En skiss eller helst en bild på en uppskuren panna skulle vara riktigt intressant.

Just nu har jag liten möjlighet att själv undersöka då vagnen står undanställd och är svåråtkomlig.

Gasolbrännare och reglermekanism fungerar alldeles utmärkt, problemet är att glykolvattnet "försvinner". 
Alla slangar, rör och konvektorer är kollade och läckagefria, läckan måste således finnas i pannan och nu förbereder jag vidare åtgärder genom att försöka få kunskap om pannans konstruktion.

//Bengt
Svara
#36
Finns diverse servicemanualer, men de jag hittat är för senare modeller, typ Compact 3010 och liknande.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Sunnyslope
Svara
#37
Jag har en nästan ny polar med både polarpanel och aldepanel. Man kan ställa in inne temperaturen på båda? Vilken gäller?
/lars i osby
Svara
#38
Hej Igen. Det har gått lång tid sen jag var här senast. Jag har ju haft problem med gasolpannan i min gamla Kabe. Nu har jag köpt en ny brännar del som jag ämnar att försöka montera. Nu skulle jag behöva tips och råd hur man går tillväga med detta arbete. Skall hela pannan rivas ut ? Den nya brännardelen har inte elpanel som den sitter på den gamla pannan men den tror jag att jag kan flytta över till den nya pannan. Jag skall också göra något åt expansionskärlet för det har droppat lite från det. Kanske det räcker att byta oringarna som tätar utgående rör  Confused
   
    ?

Tacksam för all hjälp jag kan få.
Mvh. Liljansnäsarn
Svara
#39
Jag har aldrig haft någon vagn med den typen av panna, så tyvärr vet jag inget alls om den.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Liljansnäsarn
Svara
#40
(2022-08-06, 14:08)Liljansnäsarn Skrev: Hej Igen. Det har gått lång tid sen jag var här senast. Jag har ju haft problem med gasolpannan i min gamla Kabe. Nu har jag köpt en ny brännar del som jag ämnar att försöka montera. Nu skulle jag behöva tips och råd hur man går tillväga med detta arbete. Skall hela pannan rivas ut ? Den nya brännardelen har inte elpanel som den sitter på den gamla pannan men den tror jag att jag kan flytta över till den nya pannan. Jag skall också göra något åt expansionskärlet för det har droppat lite från det. Kanske det räcker att byta oringarna som tätar utgående rör  Confused

?

Tacksam för all hjälp jag kan få.
Mvh. Liljansnäsarn

Lite hjälp kanske...

http://www.fogas.se/rwdx/files/2923-28lags.jpg

Glömde 2921 och 2923 är i princip samma modul så knappsatsen är bara att flytta över.
Observera bara hur sladdarna går, speciellt till tändtransformatorn.
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Liljansnäsarn, LMC400, Sokrates
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)