Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Frågor och funderingar runt Alde Comfort
#21
(2021-08-10, 21:08)apersson850 Skrev: Är man i "rätt" (haha) ände av Sverige så har Alde numera en servicebutik i anslutning till fabriken i Färlöv. Närheten till fabriken är bra. När jag var där och handlade senast ville jag ha en mojäng som servicebutiken inte hade. Då knallade han över till fabriken och hämtade prylen.
Tycker att du borde skrivit: Rätt!!!
Och inte: "rätt"

Anser den tjocka skåningen.

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Svara
#22
(2021-08-11, 12:08)LMC400 Skrev:
(2021-08-10, 21:08)apersson850 Skrev: Är man i "rätt" (haha) ände av Sverige så har Alde numera en servicebutik i anslutning till fabriken i Färlöv. Närheten till fabriken är bra. När jag var där och handlade senast ville jag ha en mojäng som servicebutiken inte hade. Då knallade han över till fabriken och hämtade prylen.
Tycker att du borde skrivit: Rätt!!!
Och inte: "rätt"

Anser den tjocka skåningen.

Fick titta på kartan var Färlöv är belägen och såg att det är en liten ort som ligger en bit norr om Kristianstad på vägen mot Broby, så när vi, enligt skåningarna, är i rätt del av Sverige så kan det finnas än bättre möjlighet att få fatt i reservdelar till Aldepannorna.

P.S. Trots att jag inte är skåning, men väl uppväxt i den gamla dansk/svenskagränstrakten, så måste jag tillstå att Skåne är ett av de vackraste landskapen i Sverige.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#23
Jag försökte mest upprätthålla skåningarnas status som feta och självgoda.
Finns många fina platser i hela Sverige

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
[-] Följande 2 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates, yngrot
Svara
#24
Hej. Jag är ny här på forumet . Jag har en 1985 Kabe 590 med en Alde 2921 panna som jag fått problem med. Den tänder fint och verkar brinna bra men den går inte ned på pilotlåga utan går så småningom i kok  Sad . Vad kan orsaka det felet. Hoppas på goda råd.
Mvh. Liljansnäsarn
Svara
#25
Går inte lågan ner när vridtermostaten på pannan talar om att rätt värde är nått till pilotlåga så kan termoelementet för vridtermostaten kommit ur läge eller att det saknas värmeledningspasta (kylpasta) mellan känselkropp och panna eller helt sonika att det har slutat att fungera.

Var lite för snabb här, rätt skall vara rätt termoelement som styr termostatvredetet på pannan och inte det som styr gastillförseln.

Ska försöka få in några bilder om detta...

Men i övrigt så kan infon i bif. länk vara till nytta.

Titta gärna lite på inlägg 2 och 5 i bif. länk.

https://campingforum.net/showthread.php?tid=869

Och även detta om det saknas eller fattas.

Kylpasta har Kjell o Co för en billig slant som räcker ganska länge:

Luxorparts HY910 Värmeavledningslim 10 g 59,90

Bilderna visar termoelementet som styr vridtermostaten på pannan och om detta går att byta vete 17.

[Bild: Py1Xr0b.jpg]

[Bild: DCmAE2e.jpg]

[Bild: yJqrYeJ.jpg]
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#26
Försökte få ihop texten men det blev bara längre emellan???
Svara
#27
(2021-10-09, 16:10)Hagbard Skrev: Försökte få ihop texten men det blev bara längre emellan???

Jag gick en med adminkontot och tog bort de extra radmatningarna.

Tack för att du delar med dig av din gedigna kunskap.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Hagbard
Svara
#28
Hej Hagbard och tack för informationen. Jag skulle också tro att man inte kan byta termostatbulben om den nu skulle vara trasig . Man får nog byta ut hela enheten i såna fall. Finns den här typen av Eurosit att köpa nya eller är den begagnat från någon husvagns skrot som gäller ? Jag skall först kontrollera anliggningen mot pannan och applicera ny kontaktpasta.
Mvh. Liljansnäsarn
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Liljansnäsarn för detta inlägg:
  • Hagbard
Svara
#29
Det är väldigt sällan att denna slutar att fungera, mer då att kontakten till pannan är dålig eller att det hänt något med själva ledningen/röret till gasventilen.

Det som kan hända är att "någon" varit där och pillat så att inställningen på termostatvredet har ändrats så markeringarna inte stämmer med lämnad temperatur. Att ställa in vredet är väldigt pyssligt så det rekommenderar jag inte att någon gör utan kunskap.

Men, att bara köpa en ny gasregulator tror jag är svårt att hitta, de säljs egentligen bara tillsammans med hela paketet.

Men, att byta ut hela enheten är ganska lätt och det är samma i både 2921 och 2923 skillnaden med 2923 är en knapp extra men även den fungerar att koppla ihop med kopplingsplintarna och fungerar bra om du skulle få tag i någon begagnad panna eller brännarenhet komplett. Det är även samma kontaktbleck till Elpatronen (tänk på att den går att sätta in på två sätt, ett rätt och ett fel).

2920 fungerar inte då den har pietzotändning.

Men skulle satsa på att kontakten till pannan är dålig i första hand och mer oturligt om den har gått sönder pga av någons skruvande under pannans livstid.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#30
Nu går jag ut på tunn is eftersom jag inte vet något om denna Aldepanna.
Kom bara att tänka på den Primuspanna vi hade i vår första vagn, en Polar också från 1985. Hade samma fel på den. Där var det cirkulationspumpen som inte snurrade. Det fick också till följd att pannan kokade och stängde av pga överhettning eftersom den inte fick ut värmen på elementslingan trots att rumstermostaten kallade på värme. Värmen funkade fint efter byte av pumpen.

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)