Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Underligt beteende
#21
Det är inte i södra Tyskland problemet har uppstått?

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
Svara
#22
(2020-01-21, 11:01)JOCKE.F Skrev: Det är inte i södra Tyskland problemet har uppstått?

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
Vi hade första nattstoppet utanför Berlin. Alltså bara plan mark hela vägen fram. Det var där det började. Sen höll det på varje morgon med undantag av en morgon. Inget speciellt i backarna i södra Tyskland.

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Svara
#23
(2020-01-21, 11:01)JOCKE.F Skrev: Det är inte i södra Tyskland problemet har uppstått?

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
Hur högt har du ställt din KCR Jocke? Eller har du inte heller rört standardinställningen?

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Svara
#24
(2020-01-21, 11:01)LMC400 Skrev:
(2020-01-21, 11:01)JOCKE.F Skrev: Det är inte i södra Tyskland problemet har uppstått?

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
Vi hade första nattstoppet utanför Berlin. Alltså bara plan mark hela vägen fram. Det var där det började. Sen höll det på varje morgon med undantag av en morgon. Inget speciellt i backarna i södra Tyskland.

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Då kanske det hänger samman med att dieseln utanför Sverige är bättre, den ger ju högre effekt. De som tankat diesel i Norge eller Danmark säger ju att bilarna plötsligt drar hela två dl mindre per mil...
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#25
Dieseln är helt klart bättre och energitätare än den svenska. Dock har det hänt även med svensk diesel i tanken

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Svara
#26
Lite att läsa...

Visserligen Hyundai men samma företag som Kia (Hyundai äger Kia samma tekniker bakom ritningarna).

https://www.hyundaiforum.se/viewtopic.php?t=1804
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#27
(2020-01-22, 22:01)Hagbard Skrev: Lite att läsa...

Visserligen Hyundai men samma företag som Kia (Hyundai äger Kia samma tekniker bakom ritningarna).

https://www.hyundaiforum.se/viewtopic.php?t=1804

Nu är det risk för att LMC400 blir riktigt uppskrämd när du länkar till en Hyundai som har skjutit ut en vevstake ur blocket. Någon resonerade runt att felorasken kunde vara en spridare som har hängt sig så att en cylinder har erhållit fullt blås med diesel. Tyvärr har den drabbade inte berättat vad tänkbar felorsaken kan ha varit utifrån vad dom såg när dom tog isär motorn.

En skillnade mellan diesel- och bensinmotorer är att det inte finns något spjäll som stryper lufttillförseln i dieselmotorn. I dieselmotorn stryrs effekten av mängden bränsle som sprutas in. I moderna direktinsprutade dieselmotorer styrs mängden bränsle och tidpunkt elektroniskt. När man chiptrimmar flashar man in annan mappning i styrenheten. Vid box-trimning manipulerar man signalerna till/från styrenheten. För att få ut mer effekt ur en turboladdad dieselmotor ökar man trycket från turbon samt sprutar in mer diesel.

Eftersom det sitter en ställbar potentiometer på KCR-boxarna vore det bar att veta vad som påverkas mellan de olika lägena. 

Med husvagnen efter får bilen jobba mycket hårdare. Kan det vara som så att styrenheten får "spader" vid hård belastning under längre tid när KCR-boxen manipulerar signalerna till/från bilens styrenhet och att detta ger uppphov till underligt beteende när man startar motorn igen?

Själv hade jag valt att deaktivera KCR-boxen nu när du inte behöver extra kraft i Alperna och se hur bilen beteer sig.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#28
(2020-01-21, 13:01)LMC400 Skrev:
(2020-01-21, 11:01)JOCKE.F Skrev: Det är inte i södra Tyskland problemet har uppstått?

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
Hur högt har du ställt din KCR Jocke? Eller har du inte heller rört standardinställningen?

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Nä jag kör med standardinställningen och den fungerar perfekt. Och att jag undrade om södra Tyskland ,var att på vår förra Ford så la den av i samma  uppförsbacke två år i rad  Huh Den gick ned i nödläge,så det var bara att stanna o starta om och sen fortsätta. Måste varit något förbannat magnetfält eller något.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig JOCKE.F för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#29
Orsakerna kan vara många men att en vevstake ger sig iväg tillhör nog inte vanligheterna. KCR sitter i omkring 100 000 fordon. Om det inte skulle fungera över lag borde det gå att hitta massvis med sidor om haverier. Klart det kan finnas mängder med andra felkällor. Man blir ju lätt benägen att tro att bara för att man monterat en box så ligger felet automatiskt där.
Och nej, jag har inte råkat ut för några motgångar just i de sydtyska backarna mer än att det är motigt uppför
Tänkte också göra så att den dagen (om) boxen åker i igen så ställer jag ner den två hack.

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Svara
#30
(2020-01-22, 23:01)Sokrates Skrev: Med husvagnen efter får bilen jobba mycket hårdare. Kan det vara som så att styrenheten får "spader" vid hård belastning under längre tid när KCR-boxen manipulerar signalerna till/från bilens styrenhet och att detta ger uppphov till underligt beteende när man startar motorn igen?

Jag misstänker att det är just så det går till

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 2 Gäst(er)