Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Långe Jan elpannan först lagad, nu paj för tredje gången...
(2020-01-16, 10:01)Hagbard Skrev:
(2020-01-14, 20:01)Ljusne-Håkan Skrev:
(2020-01-14, 18:01)Hagbard Skrev: hur går det?  Huh
Intet ljud från Nibo. Det kom annat elände emellan så jag har inte haft tid till nåt heller.

Eländes elände, ja året har inte börjat bra kanske..  :s

Men inget nytt?
Nu ringde Fredrik. Locket där finns inte längre. Dom ska hämta vagnen idag i alla fall. Byta oringen o smacka på nåt permatexliknade klet...
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
Är det måntro någon som har tillgång till en bild på detta täcklock, som inte lagerförs längre, så man kan se hur svårt det är att tillverka ett nytt lock?
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
(2020-01-17, 15:01)Sokrates Skrev: Är det måntro någon som har tillgång till en bild på detta täcklock, som inte lagerförs längre, så man kan se hur svårt det är att tillverka ett nytt lock?

Pumpen som sådan är vanlig i system för varmvattencirkulation samt till golvvärme och finns på RSKs databas.

Det finns vissa tillbehör om man vill ta bort pumpen och ersätta den med ett täcklock men då får man mäta pumpen och se vilken som passar.

Eller helt enkelt göra ett nytt lock utofrån den bricka som håller nuvarande pump med en gummipackning under.

Sätten är många för att lösa ett problem.


https://www.rskdatabasen.se/infodocs/PROD/PROD_3_5761539.pdf
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
Enklast är väl en ny oring sen låta den döda pumpen få fungera som lock?
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
(2020-01-19, 02:01)Ljusne-Håkan Skrev: Enklast är väl en ny oring sen låta den döda pumpen få fungera som lock?

Ja det är ju enklast, men har det konstaterats att pumpen inte funkar?
Svara
Pumpen funkade en kort tid efter att jag köpt vagnen sen la den av....
Idag fick jag sms från NIBO, Vagnen klar att hämta, slutsumma 1450 kr. Åkte dit mitt på dan genom ett härligt solbelyst Hälsingland. Det visade sig att i notan ingick även ett nytt kretskort, denna gång det som bara har två reläer det kostar 475 kr. Bra det då vi bestämt att 230-voltspumpens tid är ute. Efter en kort protestdiskutering från min sida så togs kortet bort från notan, Fredrik menade först att det läckaget uppstått efter att han bytt packboxen och expansionskärlet, vilket jag förstås protesterade mot. och då knipsade han bort kortet från räkningen, o då blev jag väldigt nöjd. En timmas arbete plus en o-ring a 25 kr. Den gamla o-ringen var väldigt hård, och mer fyrkantig än rund.
Summa summarum så tycker jag det var bra jobbigt av Nibo o inte oskäligt dyrt alls, det kostar att driva en sån anläggning, och [censurerat ord] vad dom ligger i inne verkstan. Ute i butiken var det mer gäspande och rulla tummarna förstås Wink

Första svängen gick på 5995 kr. Då ingick en packbox 49 kr, kretskort 725 kr, O-ring 9 kr, en till O-ring 20 kr, expansionskärl komplett 595 kr.
Samt arbetstid 290 (minuter ?) a 950 kr/tim summa 4591,67 kr
Nu är väl det mesta utbytt i hela vagnen. Firade med att äta vita bönor o korv i vagnen ute på gårn efter att jag städat o grejat där. Det sist jag gjorde var att dra ur 230-volts schukokontakten till elpatronen, ska titta noga om jag ser nån glykol där innan jag kör den igen. Den glykol som var i så "blå och fin ut" så han pytsade tillbaka det han släppte ur för att få isär pumpen. Det hade suttit fast som f-n....
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Hagbard, Sokrates, yngrot
Svara
Vad trevligt att du är tillbaka, har varit lite orolig ett tag  :s

Och kul att det ordnat sig med vagnen, hoppas allt funkar nu för det är en mysig vagn och Bönor...  Tongue
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Ljusne-Håkan
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)