Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bodelsbatterier
#1
Här diskuteras Biltemas AGM. De kanske inte är så bra som man trott som bodelsbatteri....?
Eller, de kanske funkar bra om man inte drar ur dom lika mycket som de från början påstods tåla? Min granne med bilverkstan och husvagnsägare sägare ungefär det han med, drar man ur AGM batteriet under en viss gräns är det tvärslut med dom.
https://www.husbilsklubben.se/forums/thr...ri.107019/
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#2
Tekniken säger 50% och därefter kan det vara dött då specifika vikten gått ner till 1,22 eller lägre.

I övrigt så är jag av den uppfattningen att de som klagar på Batterier oavsett vilken typ, oavsett vilket märke och oavsett vilken man handlar av så har man inte lärt sig att sköta Batteriet om det sedan inte fungerar som det ska.

Det finns många felkällor för att få ett Batteri att sluta att fungera och det bästa är att inte ta reda på hur det skall skötas.

Speciellt "vissa" campare som inte ens tar del av givna instruktioner för de Batterier dom köper.

När det sedan gäller AGM som såg dagen ljus runt 2004 och som presenterades 27 aug. 2011 på en Auto show i Los Angeles USA monterat i en Toyota RAV 4 automat med den nya tekniken Start/Stopp. Toyota försökte även under 1970 talet att bygga en bil med start/stopp men det föll inte riktigt väl ut då. Världen var nog inte mogen.

När det sedan gäller AGM och vissa bilar som har Batteriet i bakluckan innebar att dom sneglat lite på den nya tekniken och ville förbereda sina vagnar för en sådan introduktion.

Bl a Volvo, som flyttade batteriet till bakluckan för att inte just värmen skulle spela ett spratt och få den dyra tekniken att inte fungera med ett  billigt batteri.

Och som vi vet så har ju AGM några begränsningar dels värmen och dels urladdningen, att laddcyklerna är ca 400-600 på ett AGM mot 200-400 på ett vanligt vått känner kanske de flesta till. Men att kurvan för laddning är mer känslig när det gäller hög värme kanske inte alla känner till. Men det viktigaste som många inte känner till är att urladdning under 50% i regel tar död på ett AGM batteri och då spelar laddningscyklerna ingen roll.

Men att ett vått som också har gränsen 50% är mer "förlåtande" då det "ibland" går att skrämma liv i igen.

Oftast händer dett just vid kallstarter där det står i handboken att startförsök skall max göras i ca 10 sek. och sedan vila en 30 sek. innan ett nytt startförsök görs. Hör ofta på min parkering under vintern vid kall väderlek hur startförsök görs och hur man får ca 60-70 sek. att bli ca 10 är ett räkneunder.

Men, vi kanske förstår varför tillverkarna flyttar just AGM Batterierna till ställen i bilen där det inte blir så varmt, om den skall utrustas med start/stopp samt med ett AGM Batteri.

Det smartaste när det gäller AGM Batteri (eller bilbatteri som sådant) är att under den kalla tiden om man har tillgång till motorvärmare via kabel är att också montera en Laddare som ser till att Batteriet håller en fullgod laddning. Speciell om man bara kör kortare sträckor.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#3
Somliga husbilsägare tycker nog att det är omöjligt att fricampa utan en 230volts bryggare som drar 800 eller 1000 watt som drivs via en saftig inverter. När kaffet runnit igenom gör man som hemma, låter bryggaren stå på i flera timmar. Een åker man på Biltema o skäller ut dom för att dom sålt ett skitbatteri.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Hagbard, Sokrates
Svara
#4
(2019-12-27, 19:12)Hagbard Skrev: Och som vi vet så har ju AGM några begränsningar dels värmen och dels urladdningen, att laddcyklerna är ca 400-600 på ett AGM mot 200-400 på ett vanligt vått känner kanske de flesta till. Men att kurvan för laddning är mer känslig när det gäller hög värme kanske inte alla känner till. Men det viktigaste som många inte känner till är att urladdning under 50% i regel tar död på ett AGM batteri och då spelar laddningscyklerna ingen roll.

- - -

Men, vi kanske förstår varför tillverkarna flyttar just AGM Batterierna till ställen i bilen där det inte blir så varmt, om den skall utrustas med start/stopp samt med ett AGM-Batteri.

AGM-batteriers urladdning får du gärna förklara lite närmare.

Jag är med på att AGM-batterier är känsligare för värme och att ha ett AGM-batteri i motorrummet, där det blir rejält varmt, förkortar dess livslängd. Detta är med stor säkerhet anledningen till att mitt AGM-batteri som satt som startbatteri i motorrummmet gav upp. Varta skriver att deras AGM-batterier inte bör laddas när omgivande temperatur är +45C eller mer. Anledningen till att jag stoppade i ett AGM-batteri som startbatteri i motorrummet var att det är väldigt bökigt att få det på plats utan att luta det väldigt mycket.

AGM-batterier är lite som ett vanligt bly-syrabatteri där man har stoppat ner glasfiberväv mellan plattorna. Glasfiberväven absorberar batterisyran, men eftersom glasfiberväven tar upp plats ryms det mindre mängd batterisyra i batteriet. Vissa tror att AGM-batterier inte behöver ventileras, men det är en missuppfattning. AGM-batterier kan gå upp och gasa lika väl som vanliga bly-syrabatterier, vilket bl.a. kan ske när en cell har gett upp. Banner skriver även att när deras AGM-batterier monteras i slutna utrymmen bör man ansluta en evakueringsslang. Samma plastansluting passar på deras AGM-batteri som används till vanliga fritidsbatterier.

Den mindre mängden batterisyra i AGM-batterierna gör dessa batterier känsligare och mindre förlåtande för värme som medför att batterisyra kan gasas bort. Mot denna bakgrund kanske det verkar konstigt att jag ersatte mitt havererade AGM-startbatteri med ett nytt AGM-batteri, beror uteslutande på att det är svårt att lufta in och ur batteriet utan luta det väldigt mycket.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#5
(2019-12-27, 21:12)Sokrates Skrev:
(2019-12-27, 19:12)Hagbard Skrev: Och som vi vet så har ju AGM några begränsningar dels värmen och dels urladdningen, att laddcyklerna är ca 400-600 på ett AGM mot 200-400 på ett vanligt vått känner kanske de flesta till. Men att kurvan för laddning är mer känslig när det gäller hög värme kanske inte alla känner till. Men det viktigaste som många inte känner till är att urladdning under 50% i regel tar död på ett AGM batteri och då spelar laddningscyklerna ingen roll.

- - -

Men, vi kanske förstår varför tillverkarna flyttar just AGM Batterierna till ställen i bilen där det inte blir så varmt, om den skall utrustas med start/stopp samt med ett AGM-Batteri.

AGM-batteriers urladdning får du gärna förklara lite närmare.

AGM-batterier är lite som ett vanligt bly-syrabatteri...

När det gäller Urladdning av AGM batteri så beror det till 99% av felhantering, många campare "tror" att det är underhållsfritt och tar inte reda på hur känsligt det är egentligen för just "djupurladdning". Det pratas om cykler hit och dit och det sägs att det är bättre än ett "fritidsbatteri" där jag hävdat många gånger att just ett "Fritidsbatteri" kanske hade varit bättre då man inte kan sköta batteriet.
Då alltid urladdninscyklerna räknas mellan 100% och max ner till 50%. Har det gått djupare så börjar problemen.

Men ett AGM Batteri bör alltid vara kopplat till en uppladdningsenhet så det hela tiden håller en jämn nivå. I campinfordon borde det inte vara något problem, däremot i en bil kan det vara problem om det oftast körs kortare sräckor. Då får man med jämna mellanrum kontrollera status och ligger den lågt så är det laddning som gäller och här spelar (för oss uppe i norr) kylan in då densiteten sjunker ju mer termometern sjunker.
Däremot så är självurladdningen bättre på ett AGM än ett vanligt bly/syra under typ vinterförvaring helt frånkopplat.

Ett AGM tillhör familjen ventilreglerat bly/syrabatteri (VRLA) och de som nu finns på marknaden främst togs fram för just start/stopp. Att det sedan tidigar både funnits och finns AGM batterier har i första hand varit avsedda för helt andra ändamål men de som bl a Optima tog fram i början på 90 talet med spiral änvändes i en del båtar men det var inte den egentliga marknaden för det Batteriet. Men vet man om hur Batteriet fungerar och vad det främst var avsett för så kan man få det att fungera även i andra miljöer som det egentligen kanske inte var tänkt för.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#6
(2019-12-27, 22:12)Hagbard Skrev: När det gäller Urladdning av AGM batteri så beror det till 99% av felhantering, många campare "tror" att det är underhållsfritt och tar inte reda på hur känsligt det är egentligen för just "djupurladdning".

Detta får mig osökt att tänka på att jag har något i bakhuvudet om att i fritidsbatterierna är det mer plats mellan botten och plattorna som gör att det kan trilla ner mer material från plattorna, som lär vara fallet vid djupurladdning, innan det blir kortslutning mellan plattorna. Eftersom AGM-batterierna är startbatterier antar jag att de inte har mer plats mellan botten och plattorna än vad som är fallet för vanliga startbatterier och därför tål färre antal djupurladdningar än vanliga fritidsbatterier. Undrar om det finns något AGM-batteri som ett renodlat fritidsbatteri?
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#7
(2019-12-27, 23:12)Sokrates Skrev:
(2019-12-27, 22:12)Hagbard Skrev: När det gäller Urladdning av AGM batteri så beror det till 99% av felhantering, många campare "tror" att det är underhållsfritt och tar inte reda på hur känsligt det är egentligen för just "djupurladdning".

Detta får mig osökt  att tänka på att jag har något i bakhuvudet om att i fritidsbatterierna är det mer plats mellan botten och plattorna som gör att det kan trilla ner mer material från plattorna, som lär vara fallet vid djupurladdning, innan det blir kortslutning mellan plattorna. Eftersom AGM-batterierna är startbatterier antar jag att de inte har mer plats mellan botten och plattorna än vad som är fallet för vanliga startbatterier och därför tål färre antal djupurladdningar än vanliga fritidsbatterier. Undrar om det finns något  AGM-batteri som ett renodlat fritidsbatteri?

För att göra en lång historia kort så kan man tänka sig att det finns "olika marknader" och i ett fall har du rätt när det gäller våta Batterier.

Men, ett stort Men.

Det finns tre grundkrav när man skall välja ett Batteri och det första är:
-Hur skall Batteriet användas?
-Vilka krav ställer användningen?
-Beräkna energibehovet och välj Batteri därefter.

Hur många gör det när det i hundra fall är priset som får avgöra.

Sedan är det att välja leverantör:
- Lågprishandel, lågprishandel säljer oftast Asientillverkade Batterier med återvunnen Bly och inköparen har oftast "noll koll" på tekninken utan det är priset som är avgörande.
-Tappen (Bensinmacken) säljer oftast Batterier i "akuta" situationer och har ett bättre Batteri som i regel levereras av en tillverkare.
-Tillverkaren/Fackhandeln säljer i regel kvalitetsbatterier men anses oftast dyr men där får man bäst rekomendation till det behov man har och priset blir därefter.

Fritidsbatterier i campingfordon bör egentligen alltid vara av Gel typ då de räknas som de bästa i denna miljö.

För övrigt så tillverkas det AGM batterier för olika miljöer och det som lågprishandel mm har är i regel "startbatterier" och sortimenet är litet i förhållande till det som säljs.

Till varje Batteri så finns det en dokumentation som "i regel" ingen läser, denna dokumentation talar om "vad" Batteriet är mest lämpligt till och inget annat.

Ett organ som testar Batterier och klasificerar dom i tre eller flera kattegorier är EUROBAT som ger ut en Guide om deras tester samt provningsmetoder dels för att se hur tekniken uppfylls enligt gällande bestämmelser samt hur de ligger inom de olika prislägena.

Och det är ju alltid så, man får det man betalar för.

Hittade en länk till EUROBAT Guiden på svenska:

http://www.enersys-hawker.com/pdf/eurobat/eurobat_s.pdf

Och en annan som förklarar på svenska:

https://www.dafo.se/globalassets/dokumen...er-agm.pdf
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#8
(2019-12-28, 11:12)Hagbard Skrev: Fritidsbatterier i campingfordon bör egentligen alltid vara av Gel typ då de räknas som de bästa i denna miljö.

Låter som att jag får titta på batterier av Gel typ när det blir dags att ersätta mina gamla AGM-batterier i såväl husvagnen som campingbilen. Nästa fråga blir då: Vad är det för Gel-batterier som är lämpliga som fritidsbatterier?
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#9
Hittade följande webbsida om batterier för campingfordon:

www.mygenerator.com.au/blog/the-best-caravan-batteries
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#10
(2019-12-28, 14:12)Sokrates Skrev:
(2019-12-28, 11:12)Hagbard Skrev: Fritidsbatterier i campingfordon bör egentligen alltid vara av Gel typ då de räknas som de bästa i denna miljö.

Låter som att jag får titta på batterier av Gel typ när det blir dags att ersätta mina gamla AGM-batterier i såväl husvagnen som campingbilen. Nästa fråga blir då: Vad är det för Gel-batterier som är lämpliga som fritidsbatterier?

Alla GEL som är benämnda som fritids och marinbatterier som klarar låga strömuttag under lång tid fungerar bra i husvagnar och husbilar som bodelsbatterier, om man inte är inne på Lead-Zink Carbon men de är lite dyrare och det säljs det inte så många av då det är slantarna som bestämmer i första hand i stället för förståndet.

Skillnaden mot då startbatterier som är tillverkade för det omvända, skall klara stora strömuttag under kort tid.

Och det gäller att se upp här när man väljer så man får rätt. Det är oftast här som priset avgör för det är olika tillverkningsätt det handlar om.

I detta sammanhang så är det också viktigt att man har klart för sig att man väljer rätt uppladdningsförfarande för den typ av batteri man väljer. Det är lätt att slarva här och "tro" att man kan välja en dussinpryl och få det att fungera över tid.

Det vanligaste när det gäller typerna som AGM, GEL som det säljs en del av är att det slarvas just med uppladdningen. Många är ute och tömmer sinna batterier utan att efter resan se till så batteriet eller batteriena fylls på inför nästa resa. När dom sedan skall ut igen så märks det "ofta" att batterierna tagit slut och problem uppstår som diskutioner om t ex garantiåtagande. Då är det bra med solceller som sköter om detta inför nästa resa.

https://solenergibutiken.se/batteriguiden/

Har haft det på dom flesta av mina vagnar och har aldrig upplevt någe problem med batterierna. I en del fall så har jag haft våta batterier och dessa måste kollas minst en gång i månaden när det gäller elektrolyten så den inte sjunker under nivåmärkningen. Skulle den göra det så kan det gå ganska fort tills det blir sulfaterat och tar slut. Detta ser man oftast på vårarna när folk tar ut sina vagnar och "har" glömt batteriet/batterierna.
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates, yngrot
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)