Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bodelsbatterier
#21
(2020-01-01, 11:01)yngrot Skrev:
(2019-12-29, 23:12)Hagbard Skrev: Exempel på Förbrukningsbatterier som är konstruerade för just Förbrukning.

https://www.batteriexpressen.se/product....gory_id=15

https://www.batteriexpressen.se/product....gory_id=15

Observera är inte Batteriet konstruerat för "Motorstarter" så är det ett rent "Förbrukningsbatteri" och är konstruerat för denna funktion.
Dessa är säkert bra men de är ju oxå väldigt dyra. I info om dem nämns inte ens användning i husvagn/ husbil..

Förstår hur du tänker och så tänker också tillverkaren av "förbrukningsbatterier", den ena kundgruppen är snål och vill ha en variant som är billigare och då måste volymen upp för att täcka kostnaderna.

Ser man till den andra kundgruppen som inte är snål och som ofast har ett större kapital att hantera så blir volymen i paritet med kostnaderna.

Husvagnsköpare är i gemen snåla men vill ha så mycket som möjligt för slantarna och kostar sällan på sig något överflöd och skulle något gå sönder så blir det ett himla liv om cirkulationspumpen kostar över 500 spänn o s v...

Ser man till den andra kundgruppen som köper en båt för mellan 2 till 6 miljoner så är dom i regel inte snåla och kostar gärna på sig tillbehör som håller "över tid" och går något sönder så är det sällan det uppstår knussligheter, se till så det lagas och vad det kostar sedan, ja det får man ta om man vill leva på topp.

Min tanke är den, att köper man en Husvagn för mellan 300 000 och upp till 1 miljon så varför knussla med "kompromissbatterier" som egentligen inte är till för en Husvagn utan är till för att starta fordon med. Vill man ha en så bra möjlighet till backup så väljer man ju ett Batteri från den sektor som är van att hantera just "förbrukningsbatterier" och de ligger ju då inom en annan nisch men det vill inte batteritillverkaren eller försäljningsorganisationen tala om för då losar man ju försäljning på dessa kompromisbatterier som har en större volym och som "alltid" finns på hyllan.

Som vi vet så består livet av just kompromisser och Batterier tillhör den grupp som mest lurar folk till just kompromisser.

I princip så är det egentligen ett "traktionärt" batteri som skall sitta i mobila enheter för förbrukning (reservkraftsbatteri).  Men volymen på dessa skulle vara för liten för att tillverkarna skulle engarera sig därför finns kompromisserna,  t ex en hybrid av det traktionära batteriet som i slutändan då får flera användningsområden för att täcka en större marknad vilket också får en större känslighet i både användning och skötsel.

Tycker Hagbard...   Smile
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#22
Kan undra vilka batterier som väljs av dem som både har husvagn och båt Smile
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Hagbard
Svara
#23
(2020-01-01, 12:01)Sokrates Skrev: Kan undra vilka batterier som väljs av dem som både har husvagn och båt Smile

Ha ha, ja man är ju skälv skitsnål i dagens läge men när jag var yngre och hade både och, och hade råd så hade jag permobilbatterier som förbrukning i båten (funkade skitbra). Men numer när man dels är äldre och har mindre slantar så blir ju valet därefter och i en gammal vagn så blir det kompromisser.

Men det jag saknar idag i diskussioner när det gäller batterier är i regel en liten ekvation, vad förbrukar du, hur försörjer du det?

Man har en vagn och man vill ha en massa förbrukare som drar en massa ström, det är ju kul. Eller som det allid händer, man köper en ny vagn för runt 500 till 800 000 tusen och vid beställningstillfället så lägger man till en massa utrustning som är energikrävande, det är ju kul. Men inga diskussioner om att titta lite på den del som skall försörja all den utrustning, det tar en säljare sällan eller aldrig upp.

Där ökar många på utrustningen i vagnen (eller husbilen) och sedan uppstår det som alltid uppstår, energin räcker inte till.

Hur gör man då?

Där börjar kompromisserna.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#24
(2020-01-01, 13:01)Hagbard Skrev:
(2020-01-01, 12:01)Sokrates Skrev: Kan undra vilka batterier som väljs av dem som både har husvagn och båt Smile

Ha ha, ja man är ju skälv skitsnål i dagens läge men när jag var yngre och hade både och, och hade råd så hade jag permobilbatterier som förbrukning i båten (funkade skitbra). Men numer när man dels är äldre och har mindre slantar så blir ju valet därefter och i en gammal vagn så blir det kompromisser.

Men det jag saknar idag i diskussioner när det gäller batterier är i regel en liten ekvation, vad förbrukar du, hur försörjer du det?

Man har en vagn och man vill ha en massa förbrukare som drar en massa ström, det är ju kul. Eller som det allid händer, man köper en ny vagn för runt 500 till 800 000 tusen och vid beställningstillfället så lägger man till en massa utrustning som är energikrävande, det är ju kul. Men inga diskussioner om att titta lite på den del som skall försörja all den utrustning, det tar en säljare sällan eller aldrig upp.

Där ökar många på utrustningen i vagnen (eller husbilen) och sedan uppstår det som alltid uppstår, energin räcker inte till.

Hur gör man då?

Där börjar kompromisserna.
Jag har både segelbåt o huswopsy. I segelbåten har jag ett 60 amp startbatteri och fyra 72 amp fritidsbatterier. Dom har nog suttit i båten kanske 8 år nu. Fritidsbatterierna var friska i somras i alla fall dom mår tydligen bra av den lilla laddströmmen även vintertid från solcellen. Startbatteriet var halvdåligt. Motorn är en 24 hkr Yanmar, den startar lätt på fritidsbatterierna. Jag har aldrig behövt fylla på nåt vatten i dom. Regulatorn är en 20 år ganska ålderdomlig grej, glömt namnet på den, finns säkert effektivare idag. Men det som funkar bra ändrar jag inte på.
I husvangen har jag två 72 amp fritidsbatterier. Eller var det marin? Hmmmm. Dom är hela tiden hopkopplade med V70-batteriet som sitter bak i bilen. Även om vi står still ett par dar, så om vi kör en bit en dag o sen stannar så fortsätter bilbatteriet att pytsa över lite ström genom husvagnskontakten. Har en lös solcell på 50 watt jag sätter ut ibland. Har aldrig problem att få strömmen att räcka till, varken i vangen eller bilen. Att rikta om solcellen rakt mot solen från morron till kväll ger väldigt mkt mer laddning än om den ligger platt på taket.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Hagbard, Sokrates
Svara
#25
(2020-01-01, 14:01)Ljusne-Håkan Skrev: Har en lös solcell på 50 watt jag sätter ut ibland. Har aldrig problem att få strömmen att räcka till, varken i vangen eller bilen. Att rikta om solcellen rakt mot solen från morron till kväll ger väldigt mkt mer laddning än om den ligger platt på taket.

Ja, solcellerna ger bäst effekt när solstrålarna träffar dem i rät vinkel.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#26
(2020-01-01, 14:01)Sokrates Skrev:
(2020-01-01, 14:01)Ljusne-Håkan Skrev: Har en lös solcell på 50 watt jag sätter ut ibland. Har aldrig problem att få strömmen att räcka till, varken i vangen eller bilen. Att rikta om solcellen rakt mot solen från morron till kväll ger väldigt mkt mer laddning än om den ligger platt på taket.

Ja, solcellerna ger bäst effekt när solstrålarna träffar dem i rät vinkel.
I båten räcker en 40 watts solcell bra, den har jag på en ganska ful stolpe i aktern. Kan ligga still i flera dar utan landström och ladda så det räcker till både dieselvärmaren och kylskåpet som enbart går på 12 volt. Med en NASA batteridisplay ser men vilken enorm skillnad det blir i laddning. Det räcker att rikta om den varannan eller tredje timme.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Hagbard, Sokrates
Svara
#27
Slog en koll nu och a potea har 90 flaskor i lager och fler är på ingång?

https://www.apotea.se/vatten-renat-anthr...a-500-ml-1

Har försäljningen ökat kanske?

Dom brukar normalt inte ha så mycket i lager.

Men nu kan man beställa två inför översynen så man inte står där i vår.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)