Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elbilar och klimatkrisen
#11
Men för oss som använder husvagnen som det var tänkt, när tillverkaren monterade hjul under den, så måste det till en dragbil. För stillastående boenden fungerar sommarstugor, men det är inte realistiskt att bygga stugor för en natt här, eller två där.
Vilket innebär att om det inte finns realistiska dragbilar blir heller inte husvagnsboendet realistiskt.
Svara
#12
(2020-01-13, 16:01)apersson850 Skrev: Men för oss som använder husvagnen som det var tänkt, när tillverkaren monterade hjul under den, så måste det till en dragbil. För stillastående boenden fungerar sommarstugor, men det är inte realistiskt att bygga stugor för en natt här, eller två där.
Vilket innebär att om det inte finns realistiska dragbilar blir heller inte husvagnsboendet realistiskt.

Jag är  medveten om att räckvidden för batteribilar försämras drastiskt när man hänger på en husvagn på dragkroken, men om man inte behöver dra runt på en alltför tung vagn går det att dra med en batteribil även om man måste tanka el med tätare mellanrum.

Volvoägda Polstar skall vara godkänd för 1.400 kg i släpvagnsvikt, vilket jag tidgare har skrivit om i tråden "Elbilar på gott och ont".

(2019-06-10, 15:06)Sokrates Skrev:
(2019-06-09, 11:06)Sokrates Skrev: Nu går det att förbeställa Volvos elbil Polstar 2 för leverans 2020. Grundutförandet kostar 59.900 EUR och det kostar 10.000 kr att reservera bilen (www.polestar.com/se/polestar-2/). Jag hittar tyvärr inte något alternativ för att få drag på bilen Sad

Skickade en förfrågan till Polstar och det går att få drag på bilen. Den kommer att kunna dra 1.400 kg. Nu väntar jag på prisuppgift för att få den utrustad med drag.

Svaret kom snabbt:

Priser och mer detaljerad information kommer vi informera om så snart allt är på plats.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#13
Jag vill hävda att än så länge går det inte att dra husvagn med batteribil. Det går att flytta på en husvagn med batteribil, ungefär som man kan flytta en lastbilstrailer med en terminaltruck. Men med den betydelsen som jag lägger i "dra husvagn" går det inte än.

Min husvagn är högst sansad i storlek, en 580. Men totalvikten är ändå 1700 kg. Att åka på semester är inte problemet. Då ska man ju, åtminstone i teorin, ha hur mycket tid som helst på sig till att göra saker. Det är när det är tävlingsarrangemang på gång som de blir störst problem. Då ska de dras både det ena och det andra, inte bara husvagn utan transportsläp och datavagnar, somligt så stort och fyrkantigt att jag varit med om en fyrdubbling av normal förbrukning när jag dragit med dieselbil i motvind. Dessutom finns det inte tid att köra iväg och ladda. Det är snoigt nog att få ihop arrangemangen när man inte behöver göra sånt. Ute på tävlingsplatsen är strömförbrukningen redan ett problem idag, när allt ska dela på 400 V 16 A. Så någon laddmöjlighet värd nanmnet finns inte där heller.

Dela ner räckvidden på en hyfsad batteribil till en fjärdedel, så är det inte mycket kvar sen. Sisådär 30-50 mils körning, en hel del av det med släp, är inte ovanligt att det behövs. Hade man kunnat stå och ladda på nätterna (arrangemangen kräver normalt tre dagar, en för uppmontering och två för tävlingsdagarna) hade det varit lite bättre förutsättningar, men det blir knappt någon ström över på nätterna heller.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • yngrot
Svara
#14
(2020-01-13, 17:01)apersson850 Skrev: Jag vill hävda att än så länge går det inte att dra husvagn med batteribil. Det går att flytta på en husvagn med batteribil, ungefär som man kan flytta en lastbilstrailer med en terminaltruck. Men med den betydelsen som jag lägger i "dra husvagn" går det inte än.

Min husvagn är högst sansad i storlek, en 580. Men totalvikten är ändå 1700 kg. Att åka på semester är inte problemet. Då ska man ju, åtminstone i teorin, ha hur mycket tid som helst på sig till att göra saker. Det är när det är tävlingsarrangemang på gång som de blir störst problem. Då ska de dras både det ena och det andra, inte bara husvagn utan transportsläp och datavagnar, somligt så stort och fyrkantigt att jag varit med om en fyrdubbling av normal förbrukning när jag dragit med dieselbil i motvind. Dessutom finns det inte tid att köra iväg och ladda. Det är snoigt nog att få ihop arrangemangen när man inte behöver göra sånt. Ute på tävlingsplatsen är strömförbrukningen redan ett problem idag, när allt ska dela på 400 V 16 A. Så någon laddmöjlighet värd nanmnet finns inte där heller.

Dela ner räckvidden på en hyfsad batteribil till en fjärdedel, så är det inte mycket kvar sen. Sisådär 30-50 mils körning, en hel del av det med släp, är inte ovanligt att det behövs. Hade man kunnat stå och ladda på nätterna (arrangemangen kräver normalt tre dagar, en för uppmontering och två för tävlingsdagarna) hade det varit lite bättre förutsättningar, men det blir knappt någon ström över på nätterna heller.

Husvagn och Camping hade för några nummer sen en artikel om att dra runt med en Tesla X och en Kabe 520 Royal vill jag minnas.
Summeringen blev väl att elförbrukningen fördubblades med vagnen efter.
Ett annat störande problem man upplevde var att väldigt få laddstationer var utförda för att kunna ladda med husvagn efter. Man fick helt enkelt kroka av för att sen kroka på igen när laddningen var klar.
En Tesla X får dra 2300 kg och kraft finns det så räcker och blir över. Men med dubbel förbrukning blir det många stopp på en europaresa. Dodgy
När vi inte står sommar- och vintersäsong på Sollerö Camping far och flänger vi med en VW Tiguan -21 och efter hänger numera en Adria Alpina 753 HT -21.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Chriper för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#15
Det är ju som väntat. Dieselförbrukningen ökar till det dubbla när jag drar husvagn med min bil. Där kan det hända att verkningsgraden ökar något med högre belastning, men det ligger i alla fall i det området.
Man behöver inte ens lämna landet för att få problem med en resa, där den effektiva räckvidden är max 20 mil. För några år sedan körde vi till Boden. Det är 130 mil hemifrån där jag bor. Även om man kör längs E4 kan man inte räkna med att hitta en laddplats just när man behöver den, efter knappt 20 mil. Så man får kanske stanna varje 10-15 mil och ladda, för att säkert klara sig till nästa. Sen beror det ju på vad det är för typ av laddning man hittar som avgör hur länge man står på samma ställe. Med husvagn får man ju räkna med 4-5 kWh per mil idag. Så även med 50 kW laddning blir det inte mycket mer än 10 mil på en timme.

Kör man inlandsvägar får man nog ha ett Biltemaelverk med sig, så man kan ladda 5 km per timme... Man hinner inte bli trött bakom ratten, i alla fall! Rolleyes
[-] Följande 3 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates, yngrot
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)