Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Farligt uttag på Cabbytoan...
#1
Att okapslade uttag är lagligt i våtutrymme med dusch är ju dåligt. Det syns hur det blivit överslag o kortis tvärs över plasten. I min förra vagn som var en exakt lika Cabby 1989 var det lika, säkringen small o jag hittade samma svarta överslag fast värre. Då bytte jag till ett nytt likadant.
Nu satte jag dit ett kapslat för våtrum och utomhusbruk. Kan säga att det var värsta helvetet att få dit det nya uttaget i det minimala utrymmet. Fick ligga med benen upp efter väggen o jävlas. 3 ggr 3 tåtar i uttaget som släppte hela tiden. Köp nåt annat uttag än ÖBs om ni tänkt göra samma sak.
Det tog mig 4,5 timmes fipplande utan avbrott att gå dit och ihop uttaget, mkt beroende på värdelösa anslutningar.
Kan samma farliga öppna uttag vara tillåtet på dagens husvagnstoaletter?[Bild: 08189fe272fa4718d105d6f59413737b.jpg][Bild: 68d57f6108688adec3e62b57ed02a046.jpg][Bild: 71a3365ea315a569d3df1f3c12f8d425.jpg][Bild: 97b8f44b808839feddf2c9c994ff87e6.jpg]

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Hagbard, LMC400, Sokrates
Svara
#2
Bra jobbat. Dina nya 230v-uttag ser fina ut. Jag misstänker att det är fukt som har fått metallen att ärga som är orsak till gnistbildningen. Även om husvagnar är som hus på hjul, så blir det mer fukt i vagnarna när dom inte används än vad som är fallet hemma.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#3
Men oj vad duktig du är, bra med nya grejer (ser ut som Biltemas)...  Smile

Kan även bli så där om vagnen står i åskrikt område och jordledningen till schassi är dåligt.

Då letar sig "sidoutslag" genom det närmast föremålet för att komma till jord.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#4
När du ändå håller på så kontrollera jordledningen från intagscentralen ner till chassit (genom golvet) bör vara minst 4 m2 och helt oförstörd samt att infästningen i chassit inte är oxiderat eller rosstigt eller som i dom flesta fall att kabeln har lossnat från kabelskon och bara hänger där i luften.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#5
(2019-12-07, 13:12)Hagbard Skrev: När du ändå håller på så kontrollera jordledningen från intagscentralen ner till chassit (genom golvet) bör vara minst 4 m2 och helt oförstörd samt att infästningen i chassit inte är oxiderat eller rosstigt eller som i dom flesta fall att kabeln har lossnat från kabelskon och bara hänger där i luften.

Nu fick jag något att tänka på. Är helt säker på att det inte finns och aldrig har funnits någon jordledning från intagscentralen ner till chassit i min "glasfiberlåda".
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#6
(2019-12-07, 15:12)Sokrates Skrev:
(2019-12-07, 13:12)Hagbard Skrev: När du ändå håller på så kontrollera jordledningen från intagscentralen ner till chassit (genom golvet) bör vara minst 4 m2 och helt oförstörd samt att infästningen i chassit inte är oxiderat eller rosstigt eller som i dom flesta fall att kabeln har lossnat från kabelskon och bara hänger där i luften.

Nu fick jag något att tänka på. Är helt säker på att det inte finns och aldrig har funnits någon jordledning från intagscentralen ner till chassit i min "glasfiberlåda".

Om jag hittade rätt elschema för din vagn så verkar det som du har två uttag i vagnen, ett dubbelt och ett enkelt?

Symbolerna i schemat verkar vara för ojordade uttag om det stämmer i verkligheten ?

Men verkar konstigt ändå, borde vara jordade och där intagsjorden går ner till chassit.

Men en glasfiberkaross leder ju inte ström, men för säkerheten i övrigt så bör den vara jordad om du har ett jordat intag till vagnen.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#7
(2019-12-07, 16:12)Hagbard Skrev:
(2019-12-07, 15:12)Sokrates Skrev:
(2019-12-07, 13:12)Hagbard Skrev: När du ändå håller på så kontrollera jordledningen från intagscentralen ner till chassit (genom golvet) bör vara minst 4 m2 och helt oförstörd samt att infästningen i chassit inte är oxiderat eller rosstigt eller som i dom flesta fall att kabeln har lossnat från kabelskon och bara hänger där i luften.

Nu fick jag något att tänka på. Är helt säker på att det inte finns och aldrig har funnits någon jordledning från intagscentralen ner till chassit i min "glasfiberlåda".

Om jag hittade rätt elschema för din vagn så verkar det som du har två uttag i vagnen, ett dubbelt och ett enkelt?

Symbolerna i schemat verkar vara för ojordade uttag om det stämmer i verkligheten ?

Men verkar konstigt ändå, borde vara jordade och där intagsjorden går ner till chassit.

Men en glasfiberkaross leder ju inte ström, men för säkerheten i övrigt så bör den vara jordad om du har ett jordat intag till vagnen.

Original sitter det ett dubbeluttag och ett enkeluttag i vagnen som båda är jordade. Nu sitter det fler uttag i vagnen och samtliga är jordade.

Innan när jag bodde på landet med luftledningar hände det att det small till rejält i elsystmet i huset när det åskade kraftigt. När man skruvade i kopplingslintarna kunde man se att i vissa var det brännmärken från överslag. Vid något tillfälle proppen och bottensockeln i säkringsskåpet.

Funderar lite på hur det blir om jag kopplar husvagnschassiet till jorden i intagscentralen. Min glasfibervagn är lite att jämnställa med ett trähus. Om vagnen är kopplad till bilen samtidigt som husvagnen är ansluten till "landström" (230v) finns risk att spänningspiken som kommer in via "landströmskablen" går vidare in i bilens chassi och kan skada bilens elektronik. I mitt fall kanske det är bättre att inte jorda chassit och få byta eluttagen i händelse av att åskan rullar in via "landströmskabeln".
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#8
(2019-12-07, 18:12)Sokrates Skrev:
(2019-12-07, 16:12)Hagbard Skrev:
(2019-12-07, 15:12)Sokrates Skrev:
(2019-12-07, 13:12)Hagbard Skrev: När du ändå håller på så kontrollera jordledningen från intagscentralen ner till chassit (genom golvet) bör vara minst 4 m2 och helt oförstörd samt att infästningen i chassit inte är oxiderat eller rosstigt eller som i dom flesta fall att kabeln har lossnat från kabelskon och bara hänger där i luften.

Nu fick jag något att tänka på. Är helt säker på att det inte finns och aldrig har funnits någon jordledning från intagscentralen ner till chassit i min "glasfiberlåda".

Om jag hittade rätt elschema för din vagn så verkar det som du har två uttag i vagnen, ett dubbelt och ett enkelt?

Symbolerna i schemat verkar vara för ojordade uttag om det stämmer i verkligheten ?

Men verkar konstigt ändå, borde vara jordade och där intagsjorden går ner till chassit.

Men en glasfiberkaross leder ju inte ström, men för säkerheten i övrigt så bör den vara jordad om du har ett jordat intag till vagnen.

Innan när jag bodde på landet med luftledningar hände det att det small till rejält i elsystmet i huset när det åskade kraftigt. När man skruvade i kopplingslintarna kunde man se att i vissa var det brännmärken från överslag. Vid något tillfälle proppen och bottensockeln i säkringsskåpet.

I bostäder så skall det finnas "Transientskydd" där det fämst finns luftledningar.

Dessa transientskydd kallas för "ventiler" och ska släppa ner överström och spikar till jord.

Fungerar inte dessa så kan dom vara brända eller helt slut och skall bytas. Eleverantören har skyldighet att med jämna mellanrum "mäta" dessa så man vet att fullgod effekt finns i händelse av överströmmar.

Det vanligaste fel på dessa ventiler märker man när det slår ut lågor ur vägguttag och att elektrisk utrustning blir kaput.

Elleverantörerna brukar skydda sig genom att rekomendera kunder att sätta in transientskydd före känslig utrustning i områden där dom slarvar med att kontrollera deras egna transientskydd.

Av en händelse som jag själv upplevt var i ett boende jag hade lite på landet där det alltid slog ut lågor från vägguttag och att hörapparatsanläggningen alltid slogs ut och där elleverantören tyckte att man skulle skaffa sig ett transientskydd och stoppa i kontakten så skyddades utrutsningen.

Med ett enkelt mätdon så visade det sig att det fanns ingen jord i uttagen fast det var kopplat och mätt enda tills ingående ledning.

Vid kontakt med elleverantören som då skickade ut en springare som skulle mäta "ventilerna" så uppstod det ett problem....

Kablarna satt ihopringlade uppe i solparna och så hade det set ut sedan dom bytte luftledningarna och det var ca 10 år sedan.

Själva jordspettet i transformatorn var heller inte inkopplat.

En tjänsteman som nu började svettas ganska rejält och undrade om jag hade några kostnadsanspråk???

Ja ja, det löser vi sen, ordna nu till så området får jord så kan vi höras vidare med en diger lista från alla inom detta leveransområde.

Lite om transientskydd:

https://www.svk.se/siteassets/aktorsportalen/tekniska-riktlinjer/tr05/tr05-13-utgava-4.pdf

https://www.iea.lth.se/publications/Reports/LTH-IEA-7209.pdf
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#9
(2019-12-07, 18:12)Sokrates Skrev:
(2019-12-07, 16:12)Hagbard Skrev:
(2019-12-07, 15:12)Sokrates Skrev:
(2019-12-07, 13:12)Hagbard Skrev: När du ändå håller på så kontrollera jordledningen från intagscentralen ner till chassit (genom golvet) bör vara minst 4 m2 och helt oförstörd samt att infästningen i chassit inte är oxiderat eller rosstigt eller som i dom flesta fall att kabeln har lossnat från kabelskon och bara hänger där i luften.

Nu fick jag något att tänka på. Är helt säker på att det inte finns och aldrig har funnits någon jordledning från intagscentralen ner till chassit i min "glasfiberlåda".

Om jag hittade rätt elschema för din vagn så verkar det som du har två uttag i vagnen, ett dubbelt och ett enkelt?

Symbolerna i schemat verkar vara för ojordade uttag om det stämmer i verkligheten ?

Men verkar konstigt ändå, borde vara jordade och där intagsjorden går ner till chassit.

Men en glasfiberkaross leder ju inte ström, men för säkerheten i övrigt så bör den vara jordad om du har ett jordat intag till vagnen.

Original sitter det ett dubbeluttag och ett enkeluttag i vagnen som båda är jordade. Nu sitter det fler uttag i vagnen och samtliga är jordade.


Funderar lite på hur det blir om jag kopplar husvagnschassiet till jorden i intagscentralen. Min glasfibervagn är lite att jämnställa med ett trähus. Om vagnen är kopplad till bilen samtidigt som husvagnen är ansluten till "landström" (230v) finns risk att spänningspiken som kommer in via "landströmskablen" går vidare in i bilens chassi och kan skada bilens elektronik. I mitt fall kanske det är bättre att inte jorda chassit och få byta eluttagen i händelse av att åskan rullar in via "landströmskabeln".

Kan inte se något problem med det (kanske någon annan kan), det är två system det enda som är gemensamt är jorden och så ser det ut i alla vaganar som har ett plåtchassi.

Transienten behöver kanske inte alltid komma in via en ledning det kan också komma via luften som en sidourladdning och ge en liten urladning via kaross eller chassi till jord. Enklaste vägen.

Man brukar se dessa sidourladningar som skåror i träd som står i närheten ute på campingar bl a eller mer olyckligt små brännhål i taket eller en sidovägg  på husvagnen. Direktträffar ger betydligt större skador och dessa hörs också mycket mer, då hinner man inte räkna ettusenett, ettusentvå, ettusentre, det bara smäller till och allt skakar...
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#10
Ett annat (bättre?) sätt vore kanske att sätta dit en ip-klassad kopplingsdosa, normalt kopplar jag ju aldrig ur varken elpatronen eller kylskåpets 230 volts-del.
Men nu får det vara så här. Det kapslade uttaget köpte jag på ÖoB.

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • LMC400
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 2 Gäst(er)