Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Farligt uttag på Cabbytoan...
#11
(2019-12-07, 21:12)Ljusne-Håkan Skrev: Ett annat (bättre?) sätt vore kanske att sätta dit en ip-klassad kopplingsdosa, normalt kopplar jag ju aldrig ur varken elpatronen eller kylskåpets 230 volts-del.
Men nu får det vara så här. Det kapslade uttaget köpte jag på ÖoB.

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk

Tycker jag absolut inte, det är bra med schuckokontakter som man kan dra ut ifall förbrukaren inte skall användas både vad det gäller kylskåp och Elpatron.

Att tänka på när det gäller Elpatron är att "ifall" inte vagnen är kopplad till 230V och Huvudströmbrytaren är tillslagen och knappen för Elpatrons 1000/2000W är tillslagen i något läge så ligger det ström fram till styrreläerna i Elpatron.

Styrreläerna kan tömma batteriet på 3/4 dagar. Därför skall man se till och ha en separat typ Mascotladdare som kopplas till pannan och närmaste uttag om man vill ha "Fjällkoppling".

Det kanske kan varit något sådant problem hos dig då båda reläerna är totalt brända kanske?
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#12
(2019-12-08, 16:12)Hagbard Skrev:
(2019-12-07, 21:12)Ljusne-Håkan Skrev: Ett annat (bättre?) sätt vore kanske att sätta dit en ip-klassad kopplingsdosa, normalt kopplar jag ju aldrig ur varken elpatronen eller kylskåpets 230 volts-del.
Men nu får det vara så här. Det kapslade uttaget köpte jag på ÖoB.

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk

Tycker jag absolut inte, det är bra med schuckokontakter som man kan dra ut ifall förbrukaren inte skall användas både vad det gäller kylskåp och Elpatron.

Att tänka på när det gäller Elpatron är att "ifall" inte vagnen är kopplad till 230V och Huvudströmbrytaren är tillslagen och knappen för Elpatrons 1000/2000W är tillslagen i något läge så ligger det ström fram till styrreläerna i Elpatron.

Styrreläerna kan tömma batteriet på 3/4 dagar. Därför skall man se till och ha en separat typ Mascotladdare som kopplas till pannan och närmaste uttag om man vill ha "Fjällkoppling".

Det kanske kan varit något sådant problem hos dig då båda reläerna är totalt brända kanske?
När vangen står hemma på gårn har jag alltid den excellenta 15 amperes CTEK laddaren tillkopplad. Den kan även användas som stabil 12-volt supply.
Om man ställer elpatronens effektväljarknapp på mittläget (avstängt) kommer det ändå ström till elpatronens styrreläer?
Åker vi o campar nånstans är det nästan enbart fricamping utan 230 volt och värmen går på gasol. Då vore det ju bra om man kunde slippa styrströmmens förbrukning.
Nåt man borde göra, (men jag är för slö för) är att koppla ur batterierna helt, bara hänga av minuspolen (minuspolerna vid 2 batt) och köra lyset mm på supplyläget. Det ger lite längre livslängd på batterierna, det räcker visst att ladda dom en gång i månaden. Tror jag ska göra det nu ikväll som ett lagom kvällspyssel. I morrn ska jag ta itu med kylskåpet.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#13
Citat

"Om man ställer elpatronens effektväljarknapp på mittläget (avstängt) kommer det ändå ström till elpatronens styrreläer?"

Se instruktionsboken sidan 23.
Svara
#14
Hur går det?   Huh
Svara
#15
Försöker komma åt kylens elpatron. Elpannan och uttaget får anses färdigrenoverade nu.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)