Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Byta kylskåpselement, klart. Men automattändningen paj...
#11
Ser inte om skåpet är limmat?

Men du har två skruvar i överkant innanför dörren som håller skåpet lossa dessa och se om det går att vicka ut det.

(kan sitta någon nertill också).
Svara
#12
Utifrån går det inte heller att komma åt. Om jag kan flytta hela skåpet bara en dm inåt så borde det gå bra att komma åt. Kan det räcka att ta isär gasolkopplingen samt de fyra fästskruvarna under bruna pluttar inuti skåpet?[Bild: b7a6a7a3373c5672ad5ef7cafdada091.jpg][Bild: 1d6b9f40d37d72f2d98cbb2fbe6e3d1b.jpg]

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Hagbard
Svara
#13
Ser inget lim alls under. Ska ta matpaus nu o fortsätta sen.

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#14
(2019-12-09, 18:12)Ljusne-Håkan Skrev: Utifrån går det inte heller att komma åt. Om jag kan flytta hela skåpet bara en dm inåt så borde det gå bra att komma åt. Kan det räcka att ta isär gasolkopplingen samt de fyra fästskruvarna under bruna pluttar inuti skåpet?

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk

Då har du tur om det inte fins lim där och då kan du prova och ta den skruvarna efter du lossat gasolledningen.

Glöm inte att stänga tuben bara!

Förmodar du nu ser vad ledningen går ner fån kopplingsplinten 230V?

Vita Bönor....Mums och Heinz...  Big Grin
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#15
Ja, det blev lättlagad mat inne i huset, Ravioliburken stryker med just nu.
Det är snyggt gjort med kablarna, den som går till 12 volts elementen har en röd "ytterslang" som är märkt 12 V. "30 voltssladdarna går bredvid i en egen mörk skyddslang.

Bra med husvagnsmekande är att om man tex måste mixtra med elpatronen eller 230 voltsuttag kan man ju bara bryta 230 volten och köra vidare på gasolvärme om det är vinter.
Nu när elvärmen funkar kan jag ju stänga av gasolen. Raviolin värmer jag inne i huset. Smile
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Hagbard
Svara
#16
Nu när du nu ändå håller på så kontrollera i avgasröret att lågspridaren hänger där den ska.
Den översta lilla böjen brukar man kunna ta den och där i  nästa rör så skall lågspridaren hänga.
Gör den inte det så kanske den har ramlat ner och ligger på gasolbrännaren och det är inte bra för då fungerar inte gasoldelen som den ska.

Tråden den hänger med brukar rosta av och då kan man ta en svetstråd i motsvarande längd (bara så den inte går ner i gasolbrännaren) och göra en krok på och hänga dit igen.

Röret som ligger precis emot avgasröret är "kokaren" och det är det röret som värmepatronerna skall sitta emot, kan sitta med en klamma också men det brukar gå att pilla ut värmaren och stoppa ner den nya så den får kontakt med kokaren.

Återställ sedan isoleringen och tejpa med alutejp så det ser bra ut.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#17
(2019-12-09, 18:12)Hagbard Skrev: Nu när du nu ändå håller på så kontrollera i avgasröret att lågspridaren hänger där den ska.
Den översta lilla böjen brukar man kunna ta den och där i  nästa rör så skall lågspridaren hänga.
Gör den inte det så kanske den har ramlat ner och ligger på gasolbrännaren och det är inte bra för då fungerar inte gasoldelen som den ska.

Tråden den hänger med brukar rosta av och då kan man ta en svetstråd i motsvarande längd (bara så den inte går ner i gasolbrännaren) och göra en krok på och hänga dit igen.

Röret som ligger precis emot avgasröret är "kokaren" och det är det röret som värmepatronerna skall sitta emot, kan sitta med en klamma också men det brukar gå att pilla ut värmaren och stoppa ner den nya så den får kontakt med kokaren.

Återställ sedan isoleringen och tejpa med alutejp så det ser bra ut.
Lågan brinner bra bara jag får fjutt på den, har aldrig slocknat under färd. Däremot har den attematiska gnisttändaren lagt av. Nån enda gång kan den funka. Oftast blinkar lampknappen till bara en gång när jag slår på den, så jag tar bort gallret o tänder med långskaftständare från utsidan. Vad det beror på vete [censurerat ord]. Enstaka ggr kan det fungera....
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#18
Lyckats vicka fram skåpet lite grann o fixerat det så med en äkta liten Tupperwareburk. Lyckas jag inte nu måste jag bort med ett till gasolrör, det på ovansidan.
Tar det mysrys lugnt o lyssnar på country i gammal äkta stil, Jim Reeves med flera. [Bild: bb7a74b32a3cfada5f0ae109d99c5765.jpg][Bild: 9c7c20449ba112e17510e36e4520b18d.jpg]

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#19
Bägge patronerna sitter fastsatta mot ammoniakröret med en metallklamma som jag nog går bet på att öppna utan att få fram skåpet mer.
Den lilla kroken i avgasröret är hel, ser inte rostig ut alls, jag lyfte i den med en spetstång, o det kändes att det hängde nån grej i kroken. Så den är nog ålrejt. [Bild: 95130d43326ce5b56f26749194467f8a.jpg][Bild: d6bdec735e01302904751561fb2c5e6d.jpg]

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#20
Ja ta ut det lite till och klipp banden runt värmarna. Tools på Blötängarna kanske har buntband i rostfritt annars så har B-tema Bollnäs det.

https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem...2000034858
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 2 Gäst(er)