Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Långe Jan elpannan först lagad, nu paj för tredje gången...
#31
(2019-12-15, 17:12)Ljusne-Håkan Skrev: Var ut o kollade lite i vagnen, det liknar bara skit...
1. Tog bort styrkabeln med fyra tåtar till kontakten från reläkortet.
2. Satte i stickproppen till elpatronen som varit urdragen sen sist.
3. Gick ur o kollade effektmätaren som visade att det likt förbannat drog en 1 kw.
4. Drog ur stickproppen, förbrukningen sjönk till några watt till lyse o laddare.

5. Mätte sen på styrkabeln, ingen ström där med kw-väljarknappen på noll. För att hitta spänning på den grå resp röda måste väljaren stå på antingen en eller två kw, plus att on/off på termostaten står påslagen o termostaten uppvriden. Så det lilla jag fattar verkar 12 voltsstyrningen fungera, men att det nya reläkortet ändå redan bränts sönder. Tyckte det luktade mer brända kablar nu än sen sist fast stickproppen varit urdragen.

Det enda vettiga är kanske att köra vår kära Cabby till soptippen, att lämna in till Nibo eller i Valbo kanske kostar mer än vad vi gav för den. Vilket skit, aldrig får man va glad.

Det lutar väl åt att byta Elpatron...

Om 12V fungerar så är det felsökning på Elpatron som gäller och då du har en Multimeter så bör du klara dig.

Det som kan hända på gamla elpatroner är att värmeelementen bränns sönder över tid men 30 år så har det ju hållit ganska bra.

För att veta var felet liger så kan man mäta på elementen till Elpatron under plåtkåpan där reläerna sitter och det enklaste är väl att ta reda på om det är någon krets mellan värmeelentet och jord, för är det, det så är det elemetet söderbränt och kan skapa följdfel i den övriga elektronken.

Det du gör då är att dra först ur 230V kontakten och gör elpatron strömlös ta sedan bort plåtkåpan och sedan tar du bort dom fyra flatstiftskkontakterna som sitter på värmelementen håll reda på hur dom sitter om det inte är någe fel där). 

Ta sedan multimetern och ställ in den på ohm och mät mellan flatstiften på elementen och jord (chassiet till Elpatron), får du utslag där så har det hänt något som inte skall hända.

Får du inget utslag på något av de två elemeten så sitter felet i elektroniken till 230V i Elpatron.

Och då handlar det inte om fel fram till den kontakt som du tog bort och som du har mätt tidigare i 12V systemet.

Det handlar om kretskortet och matningen vidare till värmeelementen.

Någon kabel kan sitta fel eller att någon kabel ligger an mot något där den inte skall ligga an eller att 230V går fel väg genom 12V spolarna i reläerna bl a.

Men skulle förmoda det är enklare att skaffa en ny/beg Elpatron 2762 och byta den du har, gjorde du inte det på den förra vagnen?
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#32
Jag ska ta itu med det ädla jobbet att ta dän handfatsskåpet i morrn, börjar få rutin på det nu, då kan jag ta lös det nyligen införskaffade reläkortet och se om det redan brunnit upp igen. Fast det vore ju konstigt ändå.... Och kan det öht vara kortis i elpatronen utan att varken snabbsäkringen i vagnen, eller proppen i uthuset slår ifrån?
Kan det lukta bränd kabel av själva elpatronen med?

Urrrrk, känns som att jag vill lämna bort skiten till proffsverkstad nu. [cencurerat kräksord]

Bytt nån elpatron i en sån här har jag inte gjort förr vad jag minns... Jag installerade en lös elpatron på den första vagnen jag hade för 15 (?) år sen, en Solifer 500. Den hade aldrig haft nån elpatron, men jag fick med en sån som jag satte på slangen nånstans. Den hade ju en liten Primus gasolpanna i gasolboxen.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#33
https://uploads.tapatalk-cdn.com/2019120...13737b.jpg

Det kan inte vara som så att det hänt någonting tidigare då schuckohonan (vägguttaget) blivit bränt.

Kan det ha påverkat Elpatronen tro?

Hur ser det ut i intagsdelen där kablarna kommer in och går vidare?

Ingentig som är bränt eller har smält så det ser ut som det inte borde?

Är kabeln från intaget fram till schuckohonan (vägguttaget) hel och inte bränd så något går emot som inte borde?

Lite till att kontrollera när du ändå håller på...
Svara
#34
Ska försöka ta mig ut o kolla o mäta lite mer bara jag bälgat i mig mer kaffe. Sov två timmar i natt, sen en skvätt till halv nio till elva i morse. Värk i nacken som orsak tror jag, och orsaken till värken är nog extrema arbetsställningar i housewaffen.
En enkel grej jag kan göra är ju att dra ur 230-voltsladden ur vedbons uttag, sen mäta på schuckoproppen mellan fas, nolla och jord o se vad jag får fram för ohm där i olika inställningar på pannans knappar, Reläna borde dra som dom ska utan 230-voltsmatning.

Har sett att det finns elpatroner utan cirkpump att köpa, tror jag satsar på en sån, det funkar bra med 12-voltaren. Och jag har tom två såna i reserv med mig i waffen.
Ang beg eller ny elpatron så skiljer det inte mycket på en ny o en beg från skroten, så jag väljer nog en ny pumplös om det är min patron som är kass, och det är väl ganska troligt...
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#35
(2019-12-16, 14:12)Ljusne-Håkan Skrev: Har sett att det finns elpatroner utan cirkpump att köpa, tror jag satsar på en sån, det funkar bra med 12-voltaren. Och jag har tom två såna i reserv med mig i waffen.
Ang beg eller ny elpatron så skiljer det inte mycket på en ny o en beg från skroten, så jag väljer nog en ny pumplös om det är min patron som är kass, och det är väl ganska troligt...

Tycker jag absolut, en begagnad för runt 2000:- + en frakt som brukar hamna på runt 300:- på skroten för en patron som är 30/40 år så uppstår nog likartade problem ganska snart igen (fårstår inte hur dom prissätter egentligen).

Den billigaste jag hittade "just nu" var hos Timrå 2895 + 79 frakt (ordinarie pris 2995:- + frakt från 99:- och uppåt). Och det går ju att kompletera den endera med en fast eller lös 230V pump när behovet kanske uppstår.

https://www.timrafritid.se/sv/alde-primu...trfri.html 

Men det är spännande "vad" du hittar för fel i den du har nu?


Svara
#36
Tänkte precis fråga om den här från Timrå passar, men det gör den förstås då.
https://www.timrafritid.se/sv/alde-primu...trfri.html.
Jag har kommit så långt att jag dragit igång lite kupévärmarvärme i waffen. Och grusat lite på gårn. Stenhård is så det grova gruset bara hoppar omkring.
Tror jag ska kompletteringselda lite gasolvärme nu så det blir trivsamt där innan jag orkar ta fram nån skruvmejsel.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#37
(2019-12-16, 15:12)Ljusne-Håkan Skrev: Tänkte precis fråga om den här från Timrå passar, men det gör den förstås då.
https://www.timrafritid.se/sv/alde-primu...trfri.html.
Jag har kommit så långt att jag dragit igång lite kupévärmarvärme i waffen. Och grusat lite på gårn. Stenhård is så det grova gruset bara hoppar omkring.
Tror jag ska kompletteringselda lite gasolvärme nu så det blir trivsamt där innan jag orkar ta fram nån skruvmejsel.

Ja den passar och motoruttaget skall vara nedåt på denna, därav den lilla gummiböjen som skall sitta ovanpå in till beredaren.
Svara
#38
En tanke som slog mig är, har inte problemet med Elpatronen hänt sedan du bytte vägguttaget som var sönderbränt?

Du måste nog kolla av det innan du byter till en ny Elpatron så allt stämmer till detta uttag och att kablarna sitter rätt?

Framförallt så inga kablar verkar brända. Kontrollera även kablarna i intaget och från intaget så inget är brännt där.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#39
Då passar även den här också då, fast den har motorn nedåt? Det lär ju vara bra för motorns livslängd, på undersidan blir den inte riktigt lika het som på ovansidan.
https://www.timrafritid.se/sv/alde-primu...trfri.html
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#40
(2019-12-16, 16:12)Hagbard Skrev: En tanke som slog mig är, har inte problemet med Elpatronen hänt sedan du bytte vägguttaget som var sönderbränt?

Du måste nog kolla av det innan du byter till en ny Elpatron så allt stämmer till detta uttag och att kablarna sitter rätt?

Framförallt så inga kablar verkar brända. Kontrollera även kablarna i intaget och från intaget så inget är brännt där.
Nya uttaget är rätt gjort. Jag är en sk fullbetald elektriker sen nån gång på 70-talet. Har många års knivkastande som industrielektriker på Ala-sågen i ryggen. Och även som installationselektriker på Högalids Elektriska i Stockholm. Där blev det många tvättstugor installerade, ofta helt nya såna på vindar och ställen med fin utsikt. Ett fritt o trivsamt jobb, förutom nackdelen att man måste ha egen bil o hitta parkeringsplatser. Till p-automaterna hade vi iofs en låda planbrickor som funkade lika bra som riktiga slantar då i forntiden. Jordade o kapslade uttag är nog det jag hållit på som mest med i min elektriska karriär, förutom elgitarrer då... Lagom avancerat. Men nog så jävligt i konstiga utrymmen.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 2 Gäst(er)