Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Långe Jan elpannan först lagad, nu paj för tredje gången...
#71
(2019-12-17, 15:12)Ljusne-Håkan Skrev: Det är ju också ganska troligt att det är nåt skit med elpatronen, men att köpa både en ny sån och ett nytt kort, byta bägge, kladda med den satans glykolen, och sen chansa att det inte återigen börjar ryka o lukta bränt, det gör väl ingen normal människa. Det enda vettiga är att få vagnen till en verkstad där de pysslat med sånt här i åratal.

Nu vet jag i och för sig att du kommer lämna in vagnen för reparation. Annars hade du helt enkelt kunnat koppla bort 2000W-funktionen och bara använda 1000W-läget som verkar  fungera och komplettera med kupévärmaren när 1000W inte räcker för att hålla värmen.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#72
(2019-12-17, 16:12)Sokrates Skrev:
(2019-12-17, 15:12)Ljusne-Håkan Skrev: Det är ju också ganska troligt att det är nåt skit med elpatronen, men att köpa både en ny sån och ett nytt kort, byta bägge, kladda med den satans glykolen, och sen chansa att det inte återigen börjar ryka o lukta bränt, det gör väl ingen normal människa. Det enda vettiga är att få vagnen till en verkstad där de pysslat med sånt här i åratal.

Nu vet jag i och för sig att du kommer lämna in vagnen för reparation. Annars hade du helt enkelt kunnat koppla bort 2000W-funktionen och bara använda 1000W-läget som verkar  fungera och komplettera med kupévärmaren när 1000W inte räcker för att hålla värmen.
Nja. Jag tror att det är just 1000w-läget som bränner sönder reläkorten. Och med sönderbränt kort funkar det ju inte alls i nåt läge. Kanske skulle hela vagnen ta eld om jag försökte en gång till? Nu är den parkerad på Nibo och jag hemma igen. Otrevlig väg det där i mörker o inga kantlinjer o hård trafik där 101 av 100 kör mkt fortare än vad skyltarna påbjuder. Det här med hastighetsbegränsning skulle man väl kunna ta bort helt föresten? Det måste ju kosta enorma pengar, helt i onödan eftersom ingen bryr sig om lagarna. Knappast ens när det är snorhalt.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#73
(2019-12-17, 19:12)Ljusne-Håkan Skrev:
(2019-12-17, 16:12)Sokrates Skrev:
(2019-12-17, 15:12)Ljusne-Håkan Skrev: Det är ju också ganska troligt att det är nåt skit med elpatronen, men att köpa både en ny sån och ett nytt kort, byta bägge, kladda med den satans glykolen, och sen chansa att det inte återigen börjar ryka o lukta bränt, det gör väl ingen normal människa. Det enda vettiga är att få vagnen till en verkstad där de pysslat med sånt här i åratal.

Nu vet jag i och för sig att du kommer lämna in vagnen för reparation. Annars hade du helt enkelt kunnat koppla bort 2000W-funktionen och bara använda 1000W-läget som verkar  fungera och komplettera med kupévärmaren när 1000W inte räcker för att hålla värmen.
Nja. Jag tror att det är just 1000w-läget som bränner sönder reläkorten. Och med sönderbränt kort funkar det ju inte alls i nåt läge. Kanske skulle hela vagnen ta eld om jag försökte en gång till? Nu är den parkerad på Nibo och jag hemma igen. Otrevlig väg det där i mörker o inga kantlinjer o hård trafik där 101 av 100 kör mkt fortare än vad skyltarna påbjuder. Det här med hastighetsbegränsning skulle man väl kunna ta bort helt föresten? Det måste ju kosta enorma pengar, helt i onödan eftersom ingen bryr sig om lagarna. Knappast ens när det är snorhalt.

Ja det lutar åt att det är den första patronen som gett upp och som bränner dioden så det siprar igenom. 

Skönt att du kom hem igen och färden efter 50 har blivit så in i h d.... Åkte där för en tre/fyra veckor sedan då det var skyltat 30 från Mo ända till Kinsta, ja, den enda som höll max 30 var jag (det var lite kul också), alla övriga blinkade och hade roliga saker för sig och körde om.

Kul väg egentligen.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#74
Men nu väntar vi med spänning på om du får reda på vad det var som var fel på elpatron. 

Kom gärna med en redogörelse när det är klart...

Vi är lite nyfikna skulle jag tro...  Big Grin
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#75
Jag hann förklara en del i telefon. Fredrik tyckte oxå det var konstigt att ingen säkring pajat/löst ur vid en sån strömrusning. Hoppas han får ordning på det. Det kanske räcker att bara byta elpatronen. Och ja, jag ska ju absolut berätta hur det slutar o ev fel han kom på. Många frågar ju om allt möjligt på diverse forum, sen när det kanske ordnat sig berättar dom aldrig hur det blev till slut. Det är ju snudd på oförskämt om man gör så.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#76
Nu är felorsaken klarlagd av Fredrik på Nibo. Och tur att jag gav upp mitt eget hempulande.
Han sa att det läcker glykol både från ett trasigt expansionskärl och nån liten shunt(?)ventil. Han ska byta burken o fixa nya packningar till ventilen.[Bild: e512d03671f3a84a359ef6b4a5f23f5c.jpg]

Skickat från min SM-T535 via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Hagbard, LMC400, Sokrates
Svara
#77
(2019-12-18, 12:12)Ljusne-Håkan Skrev: Nu är felorsaken klarlagd av Fredrik på Nibo. Och tur att jag gav upp mitt eget hempulande.
Han sa att det läcker glykol både från ett trasigt expansionskärl och nån liten shunt(?)ventil. Han ska byta burken o fixa nya packningar till ventilen

Tack för informationen. Har dock svårt att förstå hur läckande kylarvätska kan orsaka elfelen.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#78
(2019-12-18, 13:12)Sokrates Skrev:
(2019-12-18, 12:12)Ljusne-Håkan Skrev: Nu är felorsaken klarlagd av Fredrik på Nibo. Och tur att jag gav upp mitt eget hempulande.
Han sa att det läcker glykol både från ett trasigt expansionskärl och nån liten shunt(?)ventil. Han ska byta burken o fixa nya packningar till ventilen

Tack för informationen. Har dock svårt att förstå hur läckande kylarvätska kan orsaka elfelen.

Kanoners... Smile

Ja det kan vara lit svårtolkat men när jag läste igenom alla inlägg och dom där du mätt den kabel som kommer från pannan till elpatron så fick du några gånger inga fel i mätningen och några gånger så fick du ström i den Röda fast knappen stod på den Gråa (1000W) och det läckte ca 9V till den Röda (2000W).

Kan ju vara det problemet som du upptäckte tidigare att den läckte glykol någonstans men som du inte hittade.

Läcker det från schunten (den man stänger av om man bara vill ha varmvatten) under beredaren så kan det rinna ner till kontakten och vatten ger ju en krets å där kan ju då grunfelet vara.

Kul med återkoppling och hoppas allt fungerar nu till Jul om du tänker dig iväg någonstans
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#79
Hagbard: "Läcker det från schunten (den man stänger av om man bara vill ha varmvatten) under beredaren så kan det rinna ner till kontakten och vatten ger ju en krets å där kan ju då grunfelet vara."

Det där med en shunt/ventil för att få enbart varmvatten har jag aldrig fattat. Jag har hittat en svåråtkomlig liten spakliknande kran på pannan, men den har suttit stenhårt fast, det går inte att vrida på den ens med en tång. Dessutom, om jag bara fäller över mittknappen av tre knappar mot höger så börjar elpatronen värma vattnet utan att cirkpumpen snurrar, det värmer diskvattnet även om värmen är avstängd, det funkar perfekt utan att stänga nån shunt... Och om jag minns rätt så ska man enligt instruktionsboken som ligger i vagnen bara knäppa om knappen till höger, nån ventil/shunt nämns inte... Får dryfta det med Fredrik när det är dags att hämta waffen.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#80
(2019-12-18, 14:12)Ljusne-Håkan Skrev: Hagbard: "Läcker det från schunten (den man stänger av om man bara vill ha varmvatten) under beredaren så kan det rinna ner till kontakten och vatten ger ju en krets å där kan ju då grunfelet vara."

Det där med en shunt/ventil för att få enbart varmvatten har jag aldrig fattat. Jag har hittat en svåråtkomlig liten spakliknande kran på pannan, men den har suttit stenhårt fast, det går inte att vrida på den ens med en tång. Dessutom, om jag bara fäller över mittknappen av tre knappar mot höger så börjar elpatronen värma vattnet utan att cirkpumpen snurrar, det värmer diskvattnet även om värmen är avstängd, det funkar perfekt utan att stänga nån shunt... Och om jag minns rätt så ska man enligt instruktionsboken som ligger i vagnen bara knäppa om knappen till höger, nån ventil/shunt nämns inte... Får dryfta det med Fredrik när det är dags att hämta waffen.

Sid. 23 i din instruktionsbok talar om (med bild där schunten sitter) hur man gör för att bara köra varmvatten.  Smile  

Har du aldrig rört den, eller om det är den du försökt att vrida på men inte lyckats så kan den ha rostat fast och då är det ganska vanligt att dom läcker där.

Tänkte på att den kanske ligger i vagnen så du kan titta i den här:

https://www1.cabbycenterkristinehamn.se/...201989.pdf
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 2 Gäst(er)