Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Långe Jan elpannan först lagad, nu paj för tredje gången...
#61
Hittade "Dioden" nu och den sitter på reläkortet mellan reläerna för 1000W/2000W och ska fungera som så att när 1000W är dragen så tänds det elementet och signallampan och när 2000W är dragen så byglar den även över till 1000W och tänder signallampan.

Det verkar som helknas i värmelementen som gör att Dioden skjuter och släpper fram åt fel håll då 1000W är dragen så ett nytt kort till denna elpatron är att kasta bort slantarna.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#62
(2019-12-17, 14:12)Ljusne-Håkan Skrev: Oavsett om elpatronen är trasig, eller om den är hel, så måste jag ha ännu ett reläkort. Och att koppla ihop det på chans när jag får 9 volt på den röda styrkabeln är ju meningslöst. Det blir bara ännu ett sönderbränt kort som resultat. Om ni kunde krypa in och försöka titta hur det ser ut här skulle även ni ge upp. Att ta bort elpatronen och kladda med glykol och mäta på stift jag inte har en aning om var dom går vore meningslöst. Nu funkar den som den är på gasolvärme + kupevärmare om vi skulle få för oss att åka till barnbarn i Västerås.
Jag fortsätter försöken att få kontakt med verkstad. Vilket iofs verkar lika lönlöst även det. Sad

Ja, så länge  den går att köra på gasolväme så kan man använda en kupévärmare i stället för att böka med elpatronen. Behöver du ha inkopplat det skadade kretskortet för att driva cirkulationspumpen när du endast använder värmaren för gasoldrift, eller kan du koppla bort det och isolera så att inga ledare av misstag ger kortslutning?

Om du kan klara dig med gasolvärme och kupévärmare tills det blir varmare ute så blir det kanske enklare att ligga dubbelvikt i vagen och leta felet i kretsen för 2000W patronen.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#63
(2019-12-17, 14:12)Hagbard Skrev: Hittade "Dioden" nu och den sitter på reläkortet mellan reläerna för 1000W/2000W och ska fungera som så att när 1000W är dragen så tänds det elementet och signallampan och när 2000W är dragen så byglar den även över till 1000W och tänder signallampan.

Det verkar som helknas i värmelementen som gör att Dioden skjuter och släpper fram åt fel håll då 1000W är dragen så ett nytt kort till denna elpatron är att kasta bort slantarna.

En bild:

[Bild: IBYNFtU.jpg]

Då är jag benägen att tro att vagnen är utrustad med 2 st 1000W elpatroner. I 1000W läget är det en av patronerna som är inkopplade och i 2000W läget är båda patronerna inkopplade.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#64
(2019-12-17, 14:12)Sokrates Skrev:
(2019-12-17, 14:12)Hagbard Skrev: Hittade "Dioden" nu och den sitter på reläkortet mellan reläerna för 1000W/2000W och ska fungera som så att när 1000W är dragen så tänds det elementet och signallampan och när 2000W är dragen så byglar den även över till 1000W och tänder signallampan.

Det verkar som helknas i värmelementen som gör att Dioden skjuter och släpper fram åt fel håll då 1000W är dragen så ett nytt kort till denna elpatron är att kasta bort slantarna.

Då är jag benägen att tro att vagnen är utrustad med 2 st 1000W elpatroner. I 1000W läget är det en av patronerna som är inkopplade och i 2000W läget är båda patronerna inkopplade.

Japp, det är två 1000 Wattare. Det är egentligen lite fel och skriva 2000W men det kanske underlättar när man skall förklara...

I den senaste 2772 så är det två 1050W patroner som tillsammans ger 2100W, 100W till.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#65
Hittade ett elschema på hur det ser ut...

Tar bort elschemat då jag inte vill ha det snurra på hela internet...  Big Grin

Nu löser det sig nog för Håkan ändå.
Svara
#66
Gasoldelen funkar perfekt även med uppbrunnet reläkort som inte är inkopplat.
Och skulle vi ställa oss på camping i Västerås kan jag köra två varmluftfläktar på 1 kw var, en fram, o en bak i vagnen. Den där lilla dioden på reläkortet har jag sett sitter där, även på det först sönderbrända kortet.
Om nån av elpatronslingorna är paj eller halvkortis, varför löser inte brytaren i husvagnen, eller 10 amp proppen i uthuset ur? Det borde göra att säkringen brinner, inte att kontaktorn/relät brinner upp. Jag gissar att felet sitter i knappsatsen och att den skickar 9 volt till det ena relät så det blir dragen halvt om halvt. Och orsaken till det? Ini den lilla knapplådan är det typ en miljard kablar. Att sitta o peta där med ett multiinstrument i dagar o nätter säger tyvärr mig ingenting.
Mina normala bilmekar hade ingen susning dom heller, var dit nyss.
Vrålhatar det här. Urk.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#67
Det är ju också ganska troligt att det är nåt skit med elpatronen, men att köpa både en ny sån och ett nytt kort, byta bägge, kladda med den satans glykolen, och sen chansa att det inte återigen börjar ryka o lukta bränt, det gör väl ingen normal människa. Det enda vettiga är att få vagnen till en verkstad där de pysslat med sånt här i åratal.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#68
Nu fick jag tag på Fredrik på Nibo. Ska ställa dit waffen i kväll så ska han kolla på den i morrn. Känns som en lättnad. Antagligen har dom lite lågsäsong nu annars hade han väl inte kunnat gå med på det så fort. Smile
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#69
(2019-12-17, 16:12)Ljusne-Håkan Skrev: Nu fick jag tag på Fredrik på Nibo. Ska ställa dit waffen i kväll så ska han kolla på den i morrn. Känns som en lättnad. Antagligen har dom lite lågsäsong nu annars hade han väl inte kunnat gå med på det så fort. Smile

Vad bra  Smile

Hoppas allt löser sig då.
Svara
#70
(2019-12-17, 16:12)Ljusne-Håkan Skrev: Nu fick jag tag på Fredrik på Nibo. Ska ställa dit waffen i kväll så ska han kolla på den i morrn. Känns som en lättnad. Antagligen har dom lite lågsäsong nu annars hade han väl inte kunnat gå med på det så fort. Smile

Skulle vara bra om du tog den handfat och allt där så det är lätt att komma åt för timmpeningen är inte billig på Nibo...  Huh
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)