Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ökad kostnad för el och dess konsekvenser
#1
Regeringens beslut om Bränslebytet där icke förnyelsebara energislag - såsom bensin, diesel och gas, snabbt skall ersättas med el - kommer med stor sannorlikhet även att medföra högre pris för el. När kostnaden för el ökar är det också troligt att den mer energiintensiva industrin avvecklar verksamhet i de områden där el är dyr och lokaliserar verksamheten till områden med billigare el.

Den indiska ståljätten Tata Steel planerar att minska antalet tjänster i den europeiska verksamheten, skriver Reuters. Bolaget brottas med både överskottsutbud och höga kostnader.

- - -

Den europeiska ståltillverkningen har den senaste tiden lidit av höga energikostnader samtidigt som konkurrensen från Kina har blivit allt mer påtaglig.

(www.di.se - Ståljätten planerar nedskärningar i Europa)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • JOCKE.F, LMC400
Svara
#2
Förtidsavvecklingen av kärnkraftverk i kombination med bristande överföringskapacitet från norr till söder har blivit till en giftig bryggd för dem som bor i södera Sverige.

Elpriset fortsätter rekordrusa i södra Sverige och når i morgon över 3 kronor per kilowattimme, över 1 000 procent högre än i norra Sverige. Den förvärrade energikrisen i Europa efter att Ryssland minskat gasleveranserna bidrar till att elpriserna fortsätter uppåt i sydligaste Sverige.
(www.di.se - Elpriset stiger brant i södra Sverige – 1.000 procent högre än i norr)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400, yngrot
Svara
#3
Det är inte bara det du nämner som drar upp priset. I och med att vi är hopkopplade med resten av Europa, söder om Östersjön, påverkad vi av deras elpris. Det är helt enkelt mer lukrativt att sälja strömmen i Tyskland än här, om inte vårt elpris följer med.
Deras elpris dras upp av att de ersätter utebliven gas med dyrt producerad el.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400, yngrot
Svara
#4
(2022-06-22, 20:06)apersson850 Skrev: Det är inte bara det du nämner som drar upp priset. I och med att vi är hopkopplade med resten av Europa, söder om Östersjön, påverkad vi av deras elpris. Det är helt enkelt mer lukrativt att sälja strömmen i Tyskland än här, om inte vårt elpris följer med.
Deras elpris dras upp av att de ersätter utebliven gas med dyrt producerad el.

Ja, sammankopplingen av elsystemen mellan länderna medför en utjämning av priset mellan länderna. Priset i Sverige blir då beroende av överföringskapaciteten, såväl inom Sverige som länderna emmellan. 

Det är inte bara i Sverige som man har valt att förtidsavveckla kärnkraftverk. Tyskland beslutade också, efter olyckan vid kärnkraftverket i Fukushima, att avveckla tysklands kärnkraft.

El behöver produceras när den konsumeras. Man måste därför ha tillräcklig produktionskapacitet som kan producera el när den behövs.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400, yngrot
Svara
#5
Precis, och det är därför jag nu länge proklamerat att man inte skulle få lov att installera solceller på sitt villatak utan att också installera buffertbatteri i huset. Där har avdankade elbilsbatterier en uppgift att fylla. Icke planerbar elkraftproduktion är ibland mer till besvär än till nytta.
[-] Följande 3 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates, yngrot
Svara
#6
"Att ta från dom fattiga och ge till dom rika"

Riksrevisionen riktar i en ny granskning hård kritik mot skatterabatten för serverhallar. Förändringen genomfördes utan att effekterna på elsystemet utreddes.

”Beslutet vilade på underlag med tydliga brister”, skriver Riksrevisionen.


(www.di.se - Riksrevisionen riktar hård kritik mot sänkt energiskatt för serverhallar)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#7
Miljöpartiet riktar hård kritik mot regeringens nya högkostnadsskydd mot de höga elpriserna.

Partiet kräver en mer offensiv klimatpolitik och ett nytt program för energieffektivisering.


(www.di.se - MP-toppen sågar regeringens elförslag)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#8
Alla får ökade uppvärmningskostnader, inte bara de med direktverkande el. Pellets ansågs (anses fortfarande?) som en bättre alternativ än direktverkande el eller olja. Kommer pelletseldarna eller de med fjärrvärme att kompenseras för skenande priser, kan man undra.
Varför fyra elområden när vi ska bli beroende av den europeiska prissättningen i område fyra? De elpriserna som det "shockhöjts till" i norrland hade varenda skåning bundit sig på nu och skrattat hela dagen.
Energipolitiken är ett haveri. Snart val även om en annan regering knappt svänger skutan på en mandatperiod.

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
[-] Följande 2 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates, yngrot
Svara
#9
Energiförsörjningen i Sverige är katastrofal. Tidigare hade vi politiker som med god framförhållning tillsåg att samhället kunde leverera samhällsnyttig service. Idag tycks vi ha politiker som inte klarar av att tillse att vi har ett fungerande samhälle.

Indelningen i elområden har utvecklats till ett skämt. Innan man köper en fastighet kan det vara klokt att ta reda på inom vilket elområde fastigheten är belägen. 

Jag blev väldigt förvånad när jag tittade på elområdeskartorna och blev varse hur det ser ut inom Svenljunga kommun där elområde 4 går upp som en tunga som följer ätran, vilket jag antar har att göra med att områdena har olika ägare av elnäten.

Den stora stamnätskraftledningen som byggdes i samband med att Ringhals kärnkraftverk byggdes, går ca 1 mil söder om Svenljunga tätort och endast ca 1,5 mil norr om spetsen på det uppstickande elområde 4.

   

nätområden.se
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400, yngrot
Svara
#10
Det här kommer kanske (antagligen?) att leda till att massor av människor går i typ konkurs pga vansinnesräkningar de (tex jag) inte kan betala, och får elen avstängd. Husen fryser sönder.
Ett alternativ är kanske att ha tre plusgrader i huset runt vattenledningarna och bo i husvagnen, o värma den med gasol? Gasolpriserna skenar väl också. Allt går åt helvete.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates, yngrot
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)