Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Miljözon införs i Stockholm
#1
Fullmäktige i Stockholm har nu beslutat att införa Miljözon klass 2 på Hornsgatan i Stockholm.

Miljözon klass 2
I miljözon klass 2 ställs krav på personbilar, lätta bussar och lätta lastbilar. För att få köra i miljözon klass 2 måste fordon med såväl bensinmotor som dieselmotor tillhöra utsläppsklass Euro V eller Euro VI. Från och med den 1 juli 2022 skärps kraven för bilar med dieselmotor. Från den tidpunkten ska dieselbilar uppfylla kraven för Euro VI för att få köra i miljözon klass 2.

(transportstyrelsen.se - Miljozoner)

Regeringen gav förra våren alla kommuner rätt att införa två olika typer av miljözoner för personbilar, men hittills är det bara Stockholm som fattat beslut. Göteborg och Malmö har avvisat idén.

Trafikborgarrådet i Stockholm, Daniel Helldén (MP), som varit miljözonens förkämpe är nöjd efter att majoriteten i fullmäktige nu sagt ja till att införa miljözon 2 på Hornsgatan. Det är en genomfartsled i centrala Stockholm på cirka 2,5 kilometer där miljökvalitetsnormen för kväveoxider ofta överskrids. Endast bilar med utsläppsklass Euro 5 (började införas 2009) och Euro 6 (började införas 2014) får åka där. I juli 2022 skärps kraven för dieselbilar så att de måste klara Euro 6.

(www.di.se - Nu förbjuds äldre fossilbilar i Stockholm)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#2
Detta är ju mer än bedrövligt. Det är väl bättre göra något åt alla fartyg dom alltid ligger i hamn med motor på..

Skickat från min SM-J415FN via Tapatalk
Svara
#3
Ännu ett ogenomtänkt förbud som dessutom ingen kollar att det efterlevs Angry
Svara
#4
Blir säkert någon form av dekal att sätta i framrutan som i tex Tyskland. Då är det inte svårare att kolla att det efterlevs än att parkeringsavgiften är betald. Sen håller jag med dig i dina argument i övrigt. Gör antagligen inte mycket för miljön i stort.

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Svara
#5
Även om det finns andra utsläppskällor, såsom fartyg som ligger i hamn med motorerna igång, så tycker jag ändå att införandet av miljözoner i områden där det förekommer höga halter av luftföroreningar kan vara en vettig lösning. I dessa tätbefolkade områden finns det väl fungerande kollektivtrafik varvid flertalet har möjlighet att välja bort bilen för persontransporter.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#6
Det behövs inga dekaler. Enklast är att göra som för trängselavgiften. Sätt upp en kamera som kollar nummerskyltarna. Sen är det bara att skicka ut bötesbeloppet till de som kört på fel ställe med en bil som inte uppfyller Euro 6 (eller vad man nu ställer krav på).
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)